Aluksniesiem.lv ARHĪVS

Rekonstruēs par Eiropas naudu

Līga Vīksna

2015. gada 2. oktobris 00:00

833

Apgūstot Lauku attīstības programmas finansējumu, pašvaldībām ir iespēja rekonstruēt savus grants seguma autoceļus, kas veicina uzņēmējdarbības attīstību un lauksaimniecisko ražošanu. Alūksnes novadā jau lielākajā daļā pagastu notiek izvēlēto ceļu un to posmu projektēšanas darbi, bet Apes novadā drīzumā pašvaldība pieņems lēmumu, kuri būs rekonstruējamie ceļi.

Alūksnes novadam atvēlētais finansējums šim mērķim ir 1,87 miljoni eiro, Apes novadam – 650 000 eiro. Abās pašvaldībās uzsver – finansējumu sadalīs tā, lai katrā pagastā varētu rekonstruēt kādu ceļu vai ceļa posmu. Pašvaldību līdzfinansējumam jābūt 10 procentu apmērā, savukārt PVN būs attiecināmās jeb atgūstamās izmaksas pēc projekta īstenošanas.

Prioritāte – ražošana
Alūksnes novada pašvaldības Īpašumu nodaļas vadītājs Ingus Berkulis norāda – kopumā plānotais pārbūvējamo grants seguma ceļu un to posmu kopgarums Alūksnes novadā ir aptuveni 60 kilometri.  Galvenais nosacījums ceļu izvēlē – tiem jābūt ceļiem, kas veicina uzņēmējdarbības attīstību un lauksaimniecisko ražošanu. Alūk­snes novada pagastos pašvaldības autoceļu kopgarums ir 640 kilometri, no kuriem lielākā daļa ir apmierinošā vai sliktā stāvoklī: šajā programmā varēs rekonstruēt mazāk nekā desmito daļu šo ceļu.
Kārtību, kādā finansējums piešķirams, nosaka augustā apstiprinātie Ministru kabineta noteikumi “Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība pasākumā “Pamatpakalpojumi un ciematu atjaunošana lauku apvidos” atklātu projektu iesniegumu konkursu veidā”. Katra vietējā pašvaldība ciešā sadarbībā ar vietējiem zemniekiem, uzņēmējiem un iedzīvotājiem nosaka, kuri būs rekonstruējamie ceļi atbilstoši tās noteiktiem un apstiprinātiem atlases kritērijiem. Prioritāte atbalsta saņemšanai ir lauksaimniecības produkcijas ražošanas un pārstrādes objektiem un integrēta tipa projektiem, kas tiek īstenoti kopā ar pievadceļu izbūvi uzņēmējdarbības objektiem apakšpasākumā “Atbalsts ieguldījumiem lauksaimniecības un mežsaimniecības infrastruktūras attīstībā”.

Sadala pēc garuma
“Alūksnes novada domes septembra sēdē tika apstiprināti kritēriji šiem ceļiem. Tie nosaka, ka pārbūvētais ceļš jāizmanto lauksaimniecībā izmantojamo zemju apsaimniekošanai. Tam jābūt ceļam, lai nodrošinātu uzņēmējdarbību, tostarp lauksaimniecības uzņēmumu produkcijas ražošanai, pārstrādei vai pārvadāšanai. Skolēnu pārvadājumu nodrošināšanai. Nokļūšanai no apdzīvotas vietas ārpus ciema teritorijas uz pakalpojumu saņemšanas vietu. Ceļam jābūt sasaistei ar integrēta tipa projektiem, kas tiek īstenoti kopā ar pievadceļu izbūvi uzņēmējdarbības objektiem apakšpasākumā “Atbalsts ieguldījumiem lauksaimniecības un mežsaimniecības infrastruktūras attīstībā. Projektam jāatbilst vismaz diviem no minētajiem kritērijiem,” stāsta I.Berkulis.
Visi šie ceļi jau ir iekļauti un apstiprināti Alūksnes novada pašvaldības investīciju plānā kā prioritārie ceļi katrā administratīvajā teritorijā – to paredz arī Ministru kabineta noteikumos ietvertie nosacījumi, lai saņemtu šim mērķim paredzēto Eiropas Savienības atbalstu. “Jau gatavojoties Lauku attīstības programmas finansējuma apguvei, Alūksnes novadā tika pieņemts lēmums, ka šo finansējumu saņems katrs pagasts, jo katrā no tiem ir zemnieki, kas veic lauksaimniecisko ražošanu, pārstrādi vai pārvadājumus. Pagastiem finansējums sadalīts proporcionāli pašvaldībā reģistrēto ceļu garumam,” skaidro I.Berkulis.

Tikai grants segumu
Katrā Alūksnes novada pagastā jau vasarā notika publiskās apspriešanas sanāksmes. Tajās kopā ar vietējiem iedzīvotājiem, zemniekiem un uzņēmējiem diskutēja, kuri ceļi rekonstruējami, kopīgi nolemjot. “Līdz ar to neviens no izvēlētajiem ceļiem nav virzīts rekonstrukcijai bez iedzīvotāju un zemnieku piekrišanas, ieteikumu uzklausīšanas. Arī projektēšanas laikā tiks ņemti vērā iedzīvotāju ieteikumi un vajadzības, lai vēlāk neveidotos situācijas un pārmetumi, ka patiesībā dabā vajadzējis darīt pavisam citādāk,” saka I.Berkulis.
Dažus pagastu ceļus publiskās apspriešanas laikā mainīja, atzīstot, ka citi ceļi ir prioritārāki. “Piemēram, Mālupes pagastā iedzīvotāji ilgstoši diskutēja ar pagasta pārvaldi, jo sākotnēji virzīja vienu ceļu, bet beigās vienojās par citu. Sākotnēji bija paredzēts, ka Lauku attīstības programmā pagastos varēs rekonstruēt arī ceļus ar melno segumu, bet Ministru kabinetā apstiprināja noteikumus, ka rekonstruēt varēs tikai grants seguma ceļus. Šis nosacījums ieviesa korekcijas Ilzenes, Mālupes pagastu izvēlētajos ceļos,” saka I.Berkulis.
Jāuzsver, ka šajā programmā var rekonstruēt tikai noteiktas kategorijas pašvaldības autoceļus, nevis visus. To bija grūti pieņemt iedzīvotājiem, jo apspriedēs izskanēja viedokļi, ka izvēlētajos ceļos ir maza satiksmes intensitāte, ka citos ceļos tā ir lielāka un notiek arī, piemēram, skolēnu pārvadājumi. “Tādēļ vēlreiz jāuzsver – izvēlētajiem ceļiem jābūt šoreiz tiem, kurus  ikdienā izmanto lauksaimnieciskajā ražošanā, piemēram, lai pārvadātu izslaukto pienu, barību lopiem, iegūto ražu un citu. Novadā svarīgi ir arī citi pagastu ceļi, bet tos varēsim rekonstruēt, apgūstot citu Eiropas fondu finansējumu,” norāda I.Berkulis.

Malienā – prioritārais
projekts
Lauku atbalsta dienests drīzumā izsludinās projektu iesniegšanu Lauku attīstības programmas finansējuma saņemšanai. Alūksnes novada dome no pašvaldības Ceļu un ielu rezerves fonda katram pagastam jau izdalījusi finansējumu pašvaldības autoceļu pārbūves projektēšanas darbiem un autoruzraudzībai – kopā 102 885 eiro. Lielākajā daļā pagastu jau norit projektēšanas darbi. Pēc tam rakstīs projektus – vēl pirms katra projekta akceptēšanas tie tiks prezentēti iedzīvotājiem, zemniekiem pagastos pēdējo priekšlikumu, jautājumu izteikšanai.
“Kā prioritārus Lauku atbalsta dienests virzīs tos projektus, kuros zemnieks, uzņēmējs ceļu līdz savai fermai, ražotnei rekonstruēs par saviem līdzekļiem, bet tālāk tas būs piegulošs pašvaldības rekonstruētajam autoceļam. Jau zināms, ka šāds prioritārais projekts būs Malienas pagastā,” saka I.Berkulis.

Apē vēl domā
Ceļu rekonstrukcijas darbus Alūksnes novada pagastos uzsāks jau nākamgad, ziemas mēnešus izmantojot kā laiku, lai jau izsludinātu iepirkumus un noskaidrotu darbu veicējus. Alūksnes novads ir starp pirmajām pašvaldībām, kurās šīs programmas līdzekļu apguvei tikuši jau tik tālu.
Lauku attīstības programmas finansējums grants ceļu rekonstrukcijai būs arī Apes novadam – kopā 650 000 eiro. Apes novada domes Teritorijas attīstības nodaļas vadītājs Jurijs Ronimoiss norāda – pašvaldības šo finansējumu var apgūt tuvāko gadu laikā, tādēļ vēl ir laiks, lai rūpīgi izvēlētos rekonstruējamos ceļus. “Aktualizēsim pašvaldības attīstības programmu, precizējot prioritāros ceļus. Drīzumā organizēsim ieceru apspriešanu katrā pagastā - jau tagad aicinām zemniekus, uzņēmējus, iedzīvotājus būt atsaucīgiem un apmeklēt šīs sapulces,” saka J.Ronimoiss. ◆

FAKTI

Alūksnes novada pagastu grants ceļi un to posmi, kurus rekonstruēs Lauku attīstības programmā:

Alsviķu pagastā: Karvas pagrieziens-Skujenieki-Dimdenieki-Čukstu karjers.
Annas pagastā: Ate-Lejas.
Jaunannas pagastā: Rūķīši-Gribažas.
Kalncempju pagastā: Lūkuži-Gotlupi-Nāzupi.
Zeltiņu pagastā: Ieviņas-Laimiņas.
Ilzenes pagastā: Siveci-Darbnīcas, Darbnīcas-Līvāni, Liepiņi-Jaunzemi.
Malienas pagastā: P41-Cūku komplekss, Brenci-Sakvārne, Tomsona pagrieziens-Sebežnieki.
Jaunalūksnes pagastā: Auseji-Garjuri, Garjuri-Lašķi.
Pededzes pagastā: Pļevna-Stuborova.
Mārkalnes pagastā: Mežumuiža-Pakalni-Ezīšava.
Liepnas pagastā: Franciskopole-Kavaci.
Mālupes pagastā: Mālupe-Purmala.
Ziemera pagastā: Ziemeri-Murati, Ziemeri-Stūrīši, Atvases-Ziemeļnieki, Indrāni-Blūmji-Gailīši, Rijukalns-Vengerski.
Jaunlaicenes pagastā: Bambāļi-Tortūži-Dēliņkalns, Jaunlaicene-Dauguļi-Vidzemes šoseja, Jaunlaicene-Jānīši-Balti.
Veclaicenes pagastā: Dzintari-Cīņas.

Kategorijas