Kā izskaust agresīvu braukšanu uz Latvijas ceļiem?
Nereti uz Latvijas ceļiem varam sastapties ar agresīviem autovadītājiem,
kuri nepamatoti palielina braukšanas ātrumu, izpilda bīstamus
apdzīšanas manevrus, cenšas izaicināt pārējos ceļu satiksmes
dalībniekus, kā arī veic citas riskantas darbības. Kā norāda Rīgas
Pedagoģijas un izglītības vadības akadēmijas rektore Daina Voita, kas
darbojas neiropsiholoģijas jomā un ir ieguvusi sertifikātu par satiksmes
psiholoģijas pamatkursa apguvi, galvenie iemesli šādai agresijai pie
stūres ir stress, slikts garastāvoklis, laika grafiki, kavēšana, kā arī
citi personīgi iemesli un no tiem izrietošas sakāpinātas emocijas. Tāpat
kā lielu problēmu var minēt vispārējo sabiedrības līmeni, kurā nav
nosodījuma, ja tiek pārkāpti ceļu satiksmes noteikumi. Tādēļ rodas
jautājums – kā radīt drošāku ceļa satiksmi Latvijā un kā mazināt
agresīvu braukšanu?
Daina Voita norāda, ka Latvijā nopietna
problēma ir „ceļa karaļa” sindroms jeb agresivitāte, kas piemīt daudziem
autovadītājiem. Šādi autovadītāji apdraud ne tikai sevi, bet arī citus
ceļa satiksmes dalībniekus, taču nepatīkamākais ir tas, ka visbiežāk
agresīvie autovadītāji savu rīcību neapzinās, tādējādi neaptverot, cik
lielu risku rada. „Tas ir iemesls, kādēļ ir būtiski aktīvi strādāt pie
autovadītāju agresīvu paradumu izskaušanas no ceļu satiksmes. Tas gan
nav tik vienkārši izdarāms – tā ir problēma, pie kuras risināšanas ir
jāstrādā gan ceļu satiksmes policijai, gan uzņēmumu autoparkiem, gan
pašiem autovadītājiem,” stāsta D. Voita.
„Cilvēku agresiju var
iedalīt divos veidos – patstāvīgā un impulsīvā agresija. Diemžēl, ja pie
automašīnas stūres sēžas cilvēks ar pastāvīgu agresiju, tad ar
runāšanu, dažādiem kursiem vai citām metodēm to mazināt nebūs iespējams.
No šādiem autovadītājiem uz ceļa vajadzētu izvairīties, ieturot drošu
distanci un neiesaistoties konfliktā. Savukārt autovadītāju impulsīvo
agresiju ir iespējams mazināt. Šīs agresijas cēlonis ir kāds blakus
faktors, kas izraisa problēmu, piemēram, stress vai noteikts laika
grafiks, kurā ir jāiekļaujas. Lai palīdzētu šāda tipa autovadītājiem,
būtu svarīgi ar viņiem pārrunāt notikušo, izanalizēt agresijas cēloņus
un palīdzēt saprast to, kā emocionālais stāvoklis ir ietekmējis
autovadītāja braukšanas paradumus. Tāpat bieži vien kā labs atgādinājums
piedomāt pie savām braukšanas manierēm ir policijas uzliktais sods, kas
daļai autovadītāju spēj „atvērt acis”, līdz ar to viņi turpmāk izvēlas
braukt daudz drošāk,” stāsta D. Voita.
Tāpat būtiski ir runāt par
agresīvu braukšanu uzņēmumu autoparkos. Kā rāda satiksmes psiholoģijas
praktiskie novērojumi, lai gan komerctransporti tradicionāli tiek
uzskatīti kā drošākie transportlīdzekļi, bieži vien tieši šie spēkrati
tiek iesaistīti satiksmes negadījumos, un daļā no tiem cēlonis ir bijis
ceļu satiksmes noteikumu neievērošana un agresīva braukšana. Situācija,
kad komerctransporta vadītājs kļūst par agresīvu braucēju, ir vēl
riskantāka, jo komerctransports pats par sevi var būt īpaši bīstams
citiem satiksmes dalībniekiem lielā izmēra dēļ. Tādēļ ir būtiski, ka
uzņēmumu autoparkos regulāri apmāca autovadītājus, lai viņi būtu droši
un profesionāli, palīdz izprast viņiem savas stiprās puses, kuras spētu
kompensēt un risināt “vājās puses”, izanalizējot autovadītāju reakcijas
ātrumu un perifēro redzi, kā arī ievieš dažādas autovadītāju
kontrolējošas un motivējošas prakses.
Lai nodrošinātu pilnvērtīgu
kontroli pār sava uzņēmuma autovadītājiem, noderīgi ir katrā autoparka
komerctransportā ievietot GPS ierīci, kā arī video reģistratoru, kas
precīzi spētu parādīt to, cik ātri un kādā veidā brauc autovadītājs,
kādus manevrus viņš veic un kā rīkojas dažādās neierastās situācijās.
Tāpat būtiski ir ne tikai pirms autovadītāja pieņemšanas darbā izvērtēt
viņa braukšanas prasmes un stilu, bet arī pēc tam regulāri veikt
autovadītāju praktiskās pārbaudes.
„Uzņēmumu autoparki veido
lielu daļu no ikdienas satiksmes Latvijā, tādēļ to pieņemtie lēmumi,
proti, profesionālu autovadītāju pieņemšana darbā, kā arī drošības
kontrole, ir īpaši būtiski visai satiksmei kopumā. Tādēļ esam īpaši
gandarīti ik gadu BALTA gada balvas “Drošākais uzņēmuma autoparks”
ietvaros doties uz Latvijas uzņēmumu autoparkiem un izzināt, kā šie
autoparki nodrošina, ka ne tikai viņu komerctransports ir lieliskā
tehniskā stāvoklī, bet arī autovadītāji ir profesionāli un bez agresīva
braukšanas stila iezīmēm. Kā pāris efektīvākos un motivējošākos
paņēmienus varu minēt uzņēmuma „CEMEX”, „Ventspils reiss” un „Delta LV”
praksi. Piemēram, uz visām „CEMEX” kravas automašīnām un šī uzņēmuma
apakšuzņēmēju, kas nodrošina transporta pakalpojumus, kravas automašīnām
ir uzlīmētas lielas uzlīmes ar tekstu „Kā es braucu?” un numuru, uz
kuru zvanīt, lai izteiktu atsauksmes par šofera braukšanas stilu.
Iespējams, skarba, taču efektīva ir uzņēmuma „Delta LV” prakse –
sapulces, individuālas pārrunas un ceļu satiksmes noteikumu pārkāpēju
sodīšana, ko papildina bezalgas atvaļinājuma piešķiršana. Tāpat
interesanta prakse ir arī pasažieru pārvadātājam „Ventspils reiss”, kas
ik gadu organizē profesionālās meistarības konkursu, kurā tiek vērtēta
braukšanas kultūra, piemēram, bremzēšana, braukšanas uzsākšana,
braukšanas vienmērīgums. Šī konkursa ietvaros šoferi ik mēnesi pie darba
algas var saņem konstantu piemaksu no 35 līdz 150 eiro, kas ir liela
motivācija, lai vienmēr brauktu droši,” stāsta BALTA vecākais risku
parakstītājs Edgars Goldmanis.
Kā norāda vairāki uzņēmumu
autoparku pārstāvji, Latvijā tiešām daudzi autovadītāji atļaujas
praktizēt agresīvu braukšanu. „Mēs sagaidītu, ka Ceļu policija vairāk
kontrolētu, kā brauc autovadītāji – vairāk apturētu un arī sodītu
agresīvos braucējus, jo pretējā gadījumā rodas visatļautības sajūta uz
ceļa. Teorētiski par agresīvu braukšanu ir paredzētas bargas sankcijas,
taču praktiski tās tiek piemērotas reti. Policija pārsvarā aptur
autobraucējus, pārbaudot vai tie ir lietojuši alkoholu, kā arī soda tos,
kuri apstājas neatļautās vietās, taču svarīgi ir neaizmirst par tiem,
kas bojā visu autovadītāju braukt prieku un apdraud drošību, – ķert
agresīvos braucējus. Kopumā policijas kontrole uz ceļiem šajā ziņā
varētu būt lielāka, un tiktu regulāri sodīti agresīvie autobraucēji, lai
šī visatļautības sajūta tiek samazināta līdz minimumam,” - tā par
situāciju uz Latvijas ceļiem stāsta autoparku pārstāvji.
Lai
parūpētos par savu drošību, kā arī veidotu drošāku ceļu satiksmi kopumā,
BALTA ir sagatavojusi vairākus ieteikumus, kā rīkoties situācijā, kad
uz ceļa sastopaties ar agresīviem autovadītājiem:
Nekļūstiet par šīs agresijas upuri – neuztveriet personīgi agresīvā braucēja uzvedību un pat žestikulāciju.
Galvenais noteikums, ja pamanāt ceļa satiksmē kādu agresīvu braucēju,
ir no tā izvairīties. Dodiet viņam ceļu, lai tas netraucēti varētu
braukt garām, jo to visdrīzāk šāds agresīvais autovadītājs arī vēlēsies
visvairāk – visus iespējami ātrāk apbraukt.
Ievērojiet drošu
braukšanas distanci. Distances ievērošana ir būtisks ceļu satiksmes
noteikums jebkurā situācija, taču it īpaši, ja pamanāt uz ceļa agresīvu
braucēju. Jo lielāku distanci no šāda autobraucēja ieturēsiet, jo
drošākā situācijā būsiet.
Neatbildiet ar agresiju! Ja
sastopaties uz ceļa ar agresīvu braucēju, saglabājiet mierīgu prātu.
Nereaģējiet uz agresīvā braucēja izdarībām un, galvenais, paši
nekļūstiet agresīvi, citādi tas novedīs pie vēl riskantākas situācijas
ceļa satiksmē, jo vienuviet būs vairāki agresīvi braucēji.
Neveidojiet acu kontaktu ar agresīvu braucēju. Pirmkārt, tas jums
palīdzēs palikt mierīgam, kā arī, otrkārt, agresīvais braucējs nekļūs
vēl agresīvāks, jo viņam nebūs iespējas, ieraugot jūsu sašutumu vai
neapmierinātību ar viņa braukšanas manierēm, kļūt vēl dusmīgākam,
tādējādi veicot vēl citus nedrošus manevrus.
Lai parūpētos
par drošu satiksmi, vienmēr esiet pozitīvs autobraucējs. Uz jebkuru
situāciju ceļa satiksmē reaģējiet ar humoru vai mierīgu prātu. Tas radīs
drošību gan jums pašam, gan arī visai ceļa satiksmei kopumā.
Kategorijas
- Laikraksta sludinājumi
- Pērk
- Pārdod
- Dažādi
- Pakalpojumi
- Maina
- Izīrē
- Vēlas īrēt
- Dāvinu
- Darbs - meklēju
- Darbs - piedāvāju
- Pazudis / Atrasts
- Līdzjutība
- Sludinājumi
- Transports
- Nekustamais īpašums
- Darbs un izglītība
- Izklaide
- Mājdzīvnieki
- Dažādi
- Mājsaimniecība
- Lauksaimniecība
- Labsajūta un veselība
- Celtniecība
- Elektronika
- Pērk
- Pārdod
- Forums
- Mana dzīvesvieta
- Cilvēki
- Izklaides iespējas
- Sanāca kā vienmēr...
- Ir ko teikt?
- Izklaide un kultūra
- Transports un satiksme
- Pilsēta
- Darba devēji
- Citos portālos
- Diena.lv
- Db.lv
- Citas ziņas
- Tirgus
- Atbildam lasītājiem
- Sarunas par dzīvi
- Latvija pēc 90
- 8778
- Konkursi
- Mīlestības stāstu konkurss
- Blogi
- Afiša
- Koncerti
- Teātra izrādes
- Izstādes
- Sports
- Balles un diskotēkas
- Bērniem
- Filmas
- Citi pasākumi
- Dievkalpojumi
- Jauniešiem
- Senioriem
- Svētki
- Piemiņas pasākumi
- Izlaidumi
- Laikraksta arhīvs
- Foto un video
- Reklāmraksti
- Lietotāju raksti
- Cope un medības
- Dzive laukos
- Veselība
- Sports
- Politika
- Vēlēšanu ziņas
- 10. Saeimas vēlēšanas
- 11. Saeimas vēlēšanas
- Kultūra
- Konkursi
- Vietējās ziņas
- Skolu ziņas
- Pasaules ziņas
- Latvijas ziņas
- Policijas ziņas
- Skola Kanaviņu kalnā
- Senioriem
- Vēlēšanas 2017
- Palīdzēsim ķepaiņiem!
- Statiskas lapas
- Projektu raksti
- Saimnieko gudri
- Rūpēsimies par vidi
- Mediju kritika
- Teritoriālās reformas krustcelēs
- Izklaide
- 13. Saeimas vēlēšanas
- Slēpņošanās spēle "Discover the city"
- Koronavīruss
- "Unikālas kultūras tradīcijas Alūksnes un Apes novadu pierobežā"