Aluksniesiem.lv ARHĪVS

Mobilais telefons skolā – draugs vai ienaidnieks?

KRISTĪNE HARMSENA

2015. gada 30. oktobris 00:00

1


Mobilais telefons nu jau ir katram skolēnam un pat dažam bērndārzniekam sagatavošanas grupiņā. Tas vairs nav tikai saziņas līdzeklis – ar to spēlē spēles, klausās mūziku, “sēž” internetā un sociālajos tīklos. Tieši šis aspekts ir kļuvis par izaicinājumu skolām un pedagogiem – kā panākt, lai šī ierīce nenovērstu uzmanību no mācībām?

Dažādas pieejas
Kādā skolā Jelgavas pusē un arī Liepājā no šā mācību gada mobilie telefoni ir aizliegti – tos drīkst paņemt tikai stundu beigās vai ārkārtas gadījumos. Citās mācību iestādēs, ienākot klasē, telefons klusuma režīmā tiek ielikts kastē. Vecākiem ir pateikts, ka ārkārtas gadījumā var zvanīt skolotājai. Citur savukārt pedagogs sev zvanīt aizliedz, bet skolēniem telefonus izmantot nav atļauts. “Kā lai sazvanu, ja vēlos dēlam pateikt, ka piecas minūtes kavēšos, lai viņš neuztraucas?” jautā mamma. Valkas novadā kādā pamatskolā vecākiem dod parakstīt koplīgumu, ka bērni nelietos mobilos telefonus. Dažviet iekšējās kārtības noteikumos noteikts, ka stundās nevar lietot, arī filmēt utt.
Pedagogiem un psihologiem domas sakrīt – telefons stundu laikā ir traucēklis, ja tas netiek izmantots mācību nolūkos. Kāds bērns izdomā stundas laikā klasesbiedram aizsūtīt īsziņu, citam nelaikā zvana mamma, vecāki skolēni “sēž” sociālajos tīklos.

Mācīšanās potenciāls
Taču telefons var būt lielisks palīgs mācībās. Apzinoties, ka mobilās ierīces ir svarīga mūsdienu skolēna dzīves sastāvdaļa, četri Pļaviņu novada ģimnāzijas skolotāji sākuši šaubīties, vai tiešām pareizs ir skolā valdošais aizliegums stundu laikā lietot mobilās ierīces. Pedagogi vienojušies, ka mobilās ierīces sevī ietver ne tikai uzmanības novērsēju, bet arī lielu mācīšanās un mācīšanas potenciālu. Tas mudinājis viņus piedalīties “Samsung Skola nākotnei” apmācību programmā. Pļaviņu novada ģimnāzijas direktore Rita Pole atzīst: projekts ir vairāk nekā veiksmīgs un mobilās ierīces jau gadu tiek integrētas mācību procesā.
“Mobilo telefonu izmantošanas iespējām mācību stundās paveras faktiski neierobežotas iespējas: fotografēšana, filmēšana, dalīšanās ar informāciju un daudzveidīgu aplikāciju izmantošana ir tikai daži no piemēriem. Šo ierīču izmantošana dažādo mācību darbu, turklāt pilda arī vēl kādu būtisku funkciju – veicina komunikāciju starp skolotāju un skolēniem, palīdz viņiem iegūt tik nepieciešamo atgriezenisko saikni,” uzskata UNESCO Latvijas Nacionālās komisijas Izglītības sektora vadītāja Ilze Dalbiņa.

Sagatavo pieaugušā dzīvei
Kāda Atlantas (ASV) skola savā mājaslapā publicējusi septiņus iemeslus, kāpēc mobilais telefons skolās ir pat obligāts. Tas māca atbildību – ne tikai par mantām kā tādām, bet arī izpratni, ka mobilais telefons skolā nav domāts, lai klausītos mūziku vai spēlētu “Dusmīgos putnus”, bet gan mācīšanās nolūkā. Telefons ir arī gatavošanās pieaugušā dzīvei – daudziem cilvēkiem mobilais telefons ir vienlaikus kalendārs, atgādinātājs, e-pasts u.tml. Trešais iemesls – izvairīšanās no dubultās morāles. Skolotāji un citi skolas darbinieki taču lieto mobilos telefons, kāpēc lai skolēnam iespējas un prasības būtu citas? Mobilais telefons un planšete ir lielisks vizuālās informācijas nesējs, tie var palīdzēt skolēniem ar uztveres traucējumiem vai disleksiju. Un beidzot – lai skolēns būtu priecīgs un apmierināts. Jebkurš aizliegums cilvēkā raisa tikai negatīvas emocijas – bažas, uztraukumu, dusmas, spītību. Ja tehnoloģijas ienāks skolā un audzēkņi zinās, ka drīkst tās izmantot, viņu darbs būs produktīvāks, vēlme mācīties – lielāka.

Pārkāpj noteikumus
Kāds Amerikas skolās veikts pētījums rāda, ka izglītības iestādēs, kurās mobilie telefoni tika aizliegti, rezultāti mācībās bija labāki, turklāt laiks, kas ietaupīts uz spēlēšanos telefonos, devis papildu brīvas piecas dienas. Eksāmenu rezultāti uzlabojušies par diviem procentiem.
Spānijas laikraksts “The Local” raksta, ka Kastīlijas-Lamančas apgabalā skolēniem mācību iestādēs aizliegta mobilo telefonu un viedierīču lietošana. Šādā veidā iecerēts pielikt punktu “ikdienas cīņām starp skolotājiem un skolēniem”. Ņemt līdzi telefonus uz skolu atļauts vien tad, ja kāds no skolotājiem paziņojis, ka tie tiks izmantoti mācību stundās. “Mēs uzskatām, ka skolās mobilie telefoni nav nepieciešami – ne stundu laikā, ne starpbrīžos,” laikrakstam saka skolotāju arodbiedrības “Anpe” pārstāve Inmakulada Suaresa. Aptuveni astoņi procenti sūdzību, kas tiek saņemtas no pedagogiem, attiecoties tieši uz strīdiem par mobilo telefonu lietošanu.
Aptauja, ko veikusi sociālo mediju platforma “Tuenti”, liecina, ka jaunieši nevēlas samierināties ar to, ka, atrodoties skolā, tiek atrauti no savām elektroniskajām ierīcēm. 72 % aptaujāto skolēnu nepiekrīt aizliegumam, bet 56 % joprojām ņemot telefonus līdzi uz skolu, lai gan tā izmantošana mācību iestādē ir aizliegta.
Kādas Barselonas skolas pedagogs Antoni Aparisi stāsta, ka jaunā sistēma darbojas veiksmīgi, ir daudz mazāk konfliktu starp skolotājiem un skolēniem, jo gan vieniem, gan otriem ir skaidrs, kādos gadījumos telefonus klasē drīkst izmantot, bet kādos – nedrīkst.

Vairāk jālasa grāmatas
Arī Liepājas Ezerkrasta sākumskolas psiholoģe Iveta Lohanska uzskata, ka mobilie telefoni nav domāti skolai un ka tie neveicina bērna attīstību. “Es esmu par radošām, praktiskām nodarbēm, ne tehnoloģijām – vairāk ar roku jāraksta, grāmatas jālasa. Katrs bērns jau citādāks – ja viņš starpbrīdī spēlē spēli un neuzvar, viņš uzvelkas un varbūt nevar tai stundai sakoncentrēties.” ◆

PADOMI
Pļaviņu novada ģimnāzijas skolotāju komandas ieteikumi
◆ 1. Izveidojiet mobilās ziņapmaiņas rīkā “WhatsApp” klases kontu, kur skolotājs ir diskusiju iniciators un visi klases skolēni – dalībnieki. Tas palīdzēs ātri un vienkārši apmainīties ar informāciju. Piemēram, matemātikas stundas beigās skolotājs aicina bērnus novērtēt stundu, ierakstot “WhatsApp” kontā komentāru par to, kas patika vai nepatika, kas nebija skaidrs. Skolotājs no skolēniem saņem tūlītēju atgriezenisko saikni un nākamo stundu var organizēt, ņemot vērā skolēnu ieteikumus. Arī skolēni redz viens otra komentārus.
◆ 2. Skolotājs ar mobilo telefonu uzfilmē video, kurā izskaidro uzdevuma risināšanas gaitu. Kaut ko līdzīgu var redzēt interneta vietnē “Macibuvideo.lv”. Šāda pieeja palīdz skolēniem, kas slimības vai kāda cita iemesla dēļ nav varējuši piedalīties nodarbībā klātienē. Īpaši aktuāli tas var būt jaunas mācību vielas apgūšanas sākumā.
◆ 3. Bērni jaunu informāciju visātrāk apgūst darbībā, nevis tikai klausoties. Tādēļ dodiet skolēniem uzdevumu ar mobilo telefonu uzfilmēt video par noteiktu tematu, piemēram, projektu nedēļā, lai citi bērni šo tematu varētu labāk iepazīt!
◆ 4. Dabaszinību stundā katra skolēna uzdevums ir nofotografēt vismaz vienu aizsargājamo augu (nepazīstamu puķi, krūmu u.tml.), internetā atrast tā nosaukumu un nosūtīt skolotājam informāciju kopā ar attēlu. Vai arī atrast šo augu, skatoties uz telefonā no skolotāja saņemtu fotoattēlu.
◆ 5. Matemātikas stundās teksta uzdevumu risināšanā labi palīdz mobilo telefonu aplikācijas, ar kuru palīdzību skolēni veido animācijas filmiņas, lai attēlotu uzdevuma norisi. Šāds telpisks uzdevuma izklāsts īpaši sākumskolas bērniem palīdz vieglāk uztvert uzdevumu un arī attīsta loģisko domāšanu.
◆ 6. Sākumskolai noderīga būs latviešu izstrādātā ābeces aplikācija.
◆ 7. Sporta nodarbībās mobilos telefonus var ērti izmantot hronometra vietā, veicot izturības vingrinājumus vai skrienot krosu, tos var lietot ātruma un attāluma mērīšanai.
◆ 8. Svešvalodu apguvei ir pieejamas dažādas aplikācijas, ar kuru palīdzību bērni apgūst gan vārdu pareizu rakstību, gan izrunu, nezināmajiem vārdiņiem nozīmi palīdz izprast attēli. Pļaviņu skola šādas aplikācijas ir veiksmīgi izmantojusi vācu valodas stundās.
◆ 9. Telefonu var izmantot kā interaktīvu tāfelīti, kas aizvieto papīru.
◆ 10. Mobilais telefons vai planšete bērniem šķiet pievilcīgāki par stacionāro datoru. Ja bērniem uzdodat uzdevumus, kas risināmi mobilajos telefonos, viņi labprāt tos sāk pildīt jau skolā, izmantojot brīvos brīžus, kurus citkārt būtu pavadījuši, spēlējot spēlītes.

Kategorijas