Aluksniesiem.lv ARHĪVS

Reorganizēs Mārkalnes pasta nodaļu

Mārīte Dzene

2016. gada 4. marts 00:00

486

Lauku mazajās pasta nodaļās samazinās pieprasījums pēc pasta pakalpojumiem, tāpēc valsts akciju sabiedrība „Latvijas pasts” atkal reorganizē atsevišķas pasta nodaļas. Šoreiz reorganizācija skars Mārkalnes pasta nodaļu. Tas nozīmē, ka visus pasta pakalpojumus nodrošinās pastnieks.

Cita veida pakalpojumi
„Pagaidām tas vēl ir tikai projekts, tāpēc nevienam nevajadzētu satraukties vismaz tuvākos divus mēnešus. Nav pareizi teikt, ka pasta nodaļa tiks slēgta. Notiek pāreja uz citu apkalpošanas veidu atsevišķās Vidzemes reģiona pasta nodaļās, starp kurām ir arī Mārkalnes pasta nodaļa. Nav izdevīgi, ja nodaļa strādā pusslodzi jeb četras stundas dienā un ieņem piecus eiro. Labāk strādāt vienu stundu katru dienu, turklāt pārējā laikā pakalpojumus nodrošina pastnieks. To apliecina pieredze, kāda ir pagastos, kur jau iepriekš tika likvidētas pasta nodaļas,” stāsta VAS „Latvijas pasts” Vidzemes reģiona nodaļas vadītājs Vilis Klincis.
Viņam ir bijusi saruna ar Mārkalnes pagasta pārvaldes vadītāju Daigu Vītolu. Viņai nodota vēstule, kurā „Latvijas pasts” lūdz rast telpas, lai vienu stundu dienā sniegtu pasta pakalpojumus. „Ja šajā stundā klientu būs ļoti daudz, nevienam projām nebūs jādodas,” mierina V.Klincis.

Mārkalnieši nav apmierināti
„Sarunā informēju, ka mārkalnieši nav apmierināti ar šādām pārmaiņām. Tika skaidrots, ka tāda ir uzņēmuma stratēģija. Piemēram, Annas pagasta pieredze jau četrus gadus, strādājot vienu stundu dienā, liecina, ka iedzīvotāji necieš, turklāt daudzi izvēlas saņemt pasta pakalpojumus mājās. Tāpat tos iespējams nodrošināt noteiktā laikā un vietā tiem, kuri paši dodas pie pastnieka,” skaidro Mārkalnes un Pededzes pagasta pārvaldes vadītāja Daiga Vītola. Viņa pieļauj, ka gados vecākiem cilvēkiem tas varētu būt pat ieguvums, ja pašiem ziemā nebūs jāiet uz pasta nodaļu. Pašlaik pasta nodaļa atrodas pašvaldības telpās. Kad „Latvijas pasts” no tām atteiksies, tiks lemts par to izmantošanu. Savukārt vienu stundu katru dienu pastnieks varēs izmantot tautas nama telpas. „Protams, mēs gribētu, lai Mārkalnē ir pasta nodaļa, kur var saņemt pakalpojumus katram izdevīgā laikā. Viena stunda ierobežos,” atzīst D.Vītola.

Pārmaiņu dēļ iedzīvotāji necietīs
„Tiem, kuri līdz šim izmantoja pakalpojumus pasta nodaļā, noteikti ir sāpīgi dzirdēt, ka tādas iespējas vairs nebūs. Protams, var saprast, ka Mārkalnes pasta nodaļas apmeklējums ir mazāks nekā citos pagastos. Grūtāk būs tiem, kuri no rīta uz pagasta centru atbrauc ar autobusu no kādas attālākas vietas, lai saņemtu pasta pakalpojumus, piemēram, veiktu komunālos maksājumus. Tagad nevar prognozēt, kad būs šī viena darba stunda un vai tā būs no rīta. Iespējams, būs jāgaida,” spriež Mārkalnes pamatskolas direktore Sanita Silirova. Viņa nav dzirdējusi, ka kāds skaļi protestētu un iebilstu pret izmaiņām pasta pakalpojumu saņemšanā. Taču ir jūtama tāda kā nolemtība, jo ir skaidrs – nebūs arī pamatskolas. „Vai pagastā, kur viss tiek samazināts un likvidēts, nāks dzīvot kāda jauna ģimene, lai gan ir tukši dzīvokļi?” retoriski jautā S.Silirova. Mārkalnietis Jānis Soks pauž sašutumu par šādu attieksmi, lai gan pats pasta pakalpojumus neizmanto. Viņš maksājumus veic i-bankā, taču zina, ka ir veci cilvēki, kuriem mājās nav datora. Tiem pasta pakalpojumi, kas gan nav lēti, ir nepieciešami.
„Iedzīvotājiem pasta darba reorganizācija nebūs traucējoša. Tiks apkalpoti visi. Informācija par gaidāmajām izmaiņām tiks nosūtīta katram šīs teritorijas iedzīvotājam, tiks paziņots arī darba laiks – stunda, kad varēs saņemt pakalpojumus, kā arī pastnieka telefona numurs. Klients, kurš nevarēs ierasties noteiktajā laikā, varēs zvanīt pastniekam, kurš sniegs pasta pakalpojumus arī dzīvesvietās,” skaidro V.Klincis.

Būtisku atšķirību nebūs
Annas pagastā jau kopš 2012.gada 1.marta pasta pakalpojumus nodrošina vienu stundu katru dienu. Tos pastniece sniedz pagasta pārvaldes telpā, kā arī izvadā pastu un sūtījumus. „Pastniece strādā no pulksten 8.30 līdz 9.30 Annas pagasta pārvaldē, kur pieņem maksājumus un sniedz citus pasta pakalpojumus. Tad brauc uz Alūksni, kur saņem preses izdevumus, pasta sūtījumus un nogādā tos iedzīvotājiem. Sākumā cilvēki bija neapmierināti, bet tagad visi ir pieraduši. Katrs zina, kad un kādā veidā visu var izdarīt,” stāsta Annas, Jaunannas un Kalncempju pagasta pārvaldes vadītāja Vēsma Čugunova. Viņa atceras, ka toreiz daudziem satraukumu radīja iespēja saņemt pensijas, ja nebija atvērts bankas konts to ieskaitīšanai. Tagad vairs nav dzirdēti iebildumi, jo nav būtisku atšķirību pasta pakalpojumu nodrošināšanā. Tiesa, ja nav pasta nodaļas, nevar iegādāties visas preces, kādas tajās atrodamas. Taču tās var atrast citās tirdzniecības vietās. Par telpu nomu Annas pagasta pārvaldē ir noslēgts līgums ar „Latvijas pastu”. Jaunannas pasta nodaļa turpina darbu četras stundas dienā. V.Čugunova domā, ka acīmredzot to, vai vajadzīga pasta nodaļa, nosaka darba apjoms.

Katra reorganizācija - ieguvums
VAS „Latvijas pasts” sabiedrisko attiecību speciāliste Eva Puriņa skaidro, ka pasts domā par abpusēji – uzņēmumam un klientiem – izdevīgāko veidu, kā nodrošināt pasta pakalpojumus visā Latvijas teritorijā, tāpēc regulāri izvērtē katrai administratīvajai teritorijai piemērotāko risinājumu. „2011.gadā tika veikta reorganizācija, tad pasta pakalpojumi tika sniegti 625 vietās, tagad – 621. No tām 524 ir pasta nodaļas ar pilnvērtīgām klientu apkalpošanas darbavietām. Savukārt 75 ir tādas pakalpojumu sniegšanas vietas, kur pasta pakalpojumu pieejamība tiek nodrošināta ar pastnieku starpniecību. Vēl 4 vietās pakalpojumus nodrošina ar sadarbības partnera (pārsvarā vietējā veikala) starpniecību,” informē E.Puriņa.
Izmaiņas, kas šogad varētu skart vairākas administratīvās teritorijas ar salīdzinoši mazu apdzīvotību un pieprasījumu pēc pasta pakalpojumiem, samazinās darba laiku atsevišķās pasta pakalpojumu sniegšanas vietās. „Mainot fiksētās pakalpojumu sniegšanas funkciju nodrošināšanas modeli un samazinot darba laiku, klienti iegūst ekskluzīvāku pakalpojumu – servisu, jo pastnieks atbrauc pie viņa mājās. Uzņēmumam netiek radītas liekas izmaksas, lai uzturētu pasta pakalpojumu sniegšanas vietu, kur pieprasījums pēc pakalpojumiem ir neliels,” uzsver E.Puriņa. Viņa norāda, ka „Latvijas pasts” negatavojas samazināt pasta pakalpojumu sniegšanas vietu skaitu, bet paredzētas izmaiņas darba laikā, vienlaikus uzlabojot pasta pakalpojumu pieejamību pie pastnieka. „Pie pastnieka būs iespēja veikt maksājumus, nodot vai saņemt ierakstītas vēstules, sīkpakas un tamlīdzīgi. Tāpat varēs veikt iemaksas savos pasta norēķinu sistēmā esošajos kontos. Ja atvēlētais darba laiks pastniekam izrādīsies nepietiekams, „Latvijas pasts” ir gatavs pārskatīt savu darbību konkrētajā teritorijā,” vēsta E.Puriņa. ◆

Kategorijas