Aluksniesiem.lv ARHĪVS

Bērnudārzā “Cālis” - rosīgs laiks

Līga Vīksna

2016. gada 18. marts 00:00

23

Alūksnes pirmsskolas izglītības iestādē “Cālis” ir rosīgs laiks – kopā ar skolotājām mazajiem notiek dažādas interesantas nodarbības: gan mācību, gan izzinošās. Izrādās, ka jau bērnudārza audzēkņiem ir aktuāla arī Ēnu diena, kad viņiem ir iespēja uzzināt par savu vecāku profesijām.
“Cāļa” vadītāja Agita Pakalniete ir gandarīta, ka bērnudārzā ir ļoti laba darba organizācija un strādā profesionāli darbinieki, turpinot iesāktās tradīcijas.

Ziemā arī slēpo
Lai izzinātu vecāku profesijas, “Cāļa” 2.grupas audzēkņi nesen devās uz Alūksnes veikalu “Karīna”, kurā strādā Mārtiņa Kupča mamma Elīna. Mazie uzzināja, kā maisa krāsas, kā top cenu zīmes, apskatīja naglu skaitīšanas mašīnu un daudz ko citu. “Audzēkņi bija sagatavojuši mājasdarbu – zīmējumos attēlojuši savas sapņu mājas. Zīmējumus aiznesām uz veikalu, kur tos izvietoja izstādē “Mūsu sapņu māja”, jo sapņu mājai vajadzīgo taču var iegādāties veikalā! Kopā ar bērniem sacerējām arī pasaku,” stāsta skolotāja Sintija Zara.
Februārī mazie izzināja arī Sveču dienas un Meteņu tradīcijas, iestādīja sīpolus sīpollokiem,  tikās tradicionālajā Draudzības dienā, apguva tēmu “Ejam uz veikalu”.
Daudzas nodarbības vada svaigā gaisā, jo iestādes pamatdarbība vērsta uz veselīgu dzīvesveidu. “Cālī” uzskata: bērniem ārā jāiet dažādos laika apstākļos, jo tikai tā var norūdīties un stiprināt imunitāti. S.Zara stāsta, ka bērnudārzam ir iegādātas slēpes, tādēļ mazajiem ziemā ir iespēja arī slēpot. Sniegs ziemā tiek izmantots arī citām aktivitātēm – kopā ar skolotājām un skolotāju palīgiem tiek būvēti cietokšņi, sniegavīri, veidotas dažādas skulptūras no sniega, mācās mest mērķī ar sniega pikām. Vienmēr interesantas nodarbības bērniem izdomā un vada sporta un stājas korekcijas skolotāja Natālija Sergejeva.

Individuāla pieeja
„Cālis” piedāvā trīs izglītības programmas: ar valodas traucējumiem; ar fiziskās attīstības traucējumiem; ar somatiskām saslimšanām. Īpašu uzmanību pievērš runas attīstīšanas uzdevumu realizēšanai, ņemot vērā katra bērna uztveres, uzmanības, vecuma un individuālās attīstības īpatnības.
Šobrīd “Cāli” apmeklē 19 audzēkņi mazajā grupā un 24 – lielajā grupā. Ņemot vērā, ka bērnu attīstība ir ļoti atšķirīga, “Cālī” visas nodarbības plāno un notiek apakšgrupās, kur katrā ir 6 līdz 10 bērni. Šādi skolotājas precīzāk var izprast katra bērna spējas un piedāvāt atbilstošus uzdevumus. “Apakšgrupu nodarbībās valdošā gaisotne ir mierīga, nesteidzīga, bērnus darboties un mācīties iedrošinoša. Mācīšanās ir process, kas prasa laiku, - dažādiem bērniem tas ir atšķirīgs. Bērna paša daudzveidīgā darbība ir pamats viņa attīstībai. Tieši darbojoties apakšgrupās, varam šo procesu iespējami veiksmīgi organizēt,” pamato “Cāļa” logopēde Sandra Miezīte.

Mācās caur mūziku un deju
Runas attīstīšanai plānotos uzdevumus apgūst ne tikai runas nodarbībās, bet arī rīta apļa laikā, rītarosmēs un sporta nodarbībās, fonemātiskajā rotaļnodarbībā “Skaņa”. Ar šīs nodarbības norisi “Cāļa” skolotājas ir iepazīstinājušas pedagoģes, kuras strādā citās novada pirmsskolas izglītības iestādēs. Arī viņas to atzinušas par labu un izmanto darbā. Arī žurnāla „Pirmsskolas Izglītība” konkursā “Cāļa” pieredze novērtēta atzinīgi. Rīta apļa laikā mazie apgūst arī angļu valodas pamatus.
4 līdz 7 gadus vecie bērni ar prieku piedalās logoritmikas nodarbībās, ko vada S.Miezīte un “Cāļa” logopēde Lienīte Zvejniece. “Ar mūzikas, kustību un runas vingrinājumiem tiek sekmēta bērnu runa, vispārējā attīstība, elpošana, ritma izjūta, redzes un dzirdes uzmanība un atmiņa, apgūta un nostiprināta pareizā skaņu izruna, delnas un pirkstu sīkā muskulatūra, fonemātiskā dzirde. Nav noslēpums, ka šodien daudziem bērniem ir slikti attīstīta fonemātiskā dzirde, bet tieši tā ļoti ietekmē bērna prasmi rakstīt, izrunu,” saka S.Miezīte. “Cālī” bērniem nav atsevišķi deju un dziedāšanas pulciņu, jo šīs nodarbes tiek integrētas nodarbību saturā.

Sadarbojas ar psiholoģi
Jau vairākus gadus īpašu uzmanību “Cālī” velta bērnu individuālo izglītības plānu izstrādei  un realizēšanai. No šā gada tie pieejami arī vecākiem, lai labāk izprastu bērnam nepieciešamo. Veiksmīga sadarbība izveidojusies ar Alūksnes psiholoģi Vēsmu Kalēju. “Cālī” ir pārliecināti, ka skolotāju un speciālistu sadarbība palīdz ieraudzīt, izprast bērnu attīstības problēmas un sekmē korekcijas darba veiksmīgu norisi. “Cāli” apmeklē bērni, kuriem ir stājas, valodas un somatiskie traucējumi. To, kuri bērni apmeklēs “Cāli”, nosaka īpaša speciālistu komisija divreiz gadā – tuvākā būs aprīlī, izvērtējot bērna ģimenes ārsta sniegtos atzinumus. Lielākajai daļai “Cāļa” audzēkņu, uzsākot skolas gaitas, nemaz nevar pateikt, ka kādreiz viņiem bijušas logopēdiskas vai somatiskas problēmas. S.Miezīte secina, ka šobrīd nu jau visos Alūksnes bērnudārzos ir atvērtas logopēdiskās un somatiskās grupas, bet nav nevienas, piemēram, jaukto traucējumu grupas, kas arī būtu ļoti nepieciešama. ◆

FAKTS

◆ Lai veiksmīgāk informētu vecākus par to, kas bērnudārzā notiek, “Cālis” izveidojis grupas e-pastu “inbox.lv” mājaslapā. Tajā ievieto fotogalerijas, informāciju par bērnudārzā notiekošo, kā arī norāda, kur internetā vecākiem atrast izglītojošu informāciju. Drīzumā “Cālis” iecerējis pieslēgties arī e-klases sistēmai, lai vecāku apziņošana būtu vēl operatīvāka.

FAKTS

◆ Lai veiksmīgāk informētu vecākus par to, kas bērnudārzā notiek, “Cālis” izveidojis grupas e-pastu “inbox.lv” mājaslapā. Tajā ievieto fotogalerijas, informāciju par bērnudārzā notiekošo, kā arī norāda, kur internetā vecākiem atrast izglītojošu informāciju. Drīzumā “Cālis” iecerējis pieslēgties arī e-klases sistēmai, lai vecāku apziņošana būtu vēl operatīvāka.

Kategorijas