Aluksniesiem.lv ARHĪVS

Laiks vasaras riepām. Ko pirkt?

Ainārs Zariņš

2016. gada 8. aprīlis 00:00

0

Saskaņā ar Ceļu satiksmes noteikumiem no 1. marta transportlīdzekļi, kam pilna masa nepārsniedz 3,5 tonnas, satiksmē var piedalīties ar vasaras riepām. Ar maiņu tomēr nevajadzētu pārsteigties, taču pragmatiski apsvērt tieši tagad ir īstais brīdis.

Viens no drošas braukšanas pamatiem ir labā tehniskā kārtībā esošs braucamrīks. Tas ietver arī satiksmes apstākļiem un likumiem atbilstošas riepas. Tieši riepu aptuveni plaukstas lieluma pleķīši tur mašīnu uz ceļa un nodrošina tās kustību tur, kur vēlamies nokļūt.
Kādēļ nesteigties?
Riepu būtiskākā atšķirība ir to sastāvā. “Vasareņu” gumijas sakausējumi ir ievērojami cietāki kā ziemas riepām. Tikai, kad vidējā gaisa temperatūra pakāpusies aptuveni līdz +5 grādiem, vasaras riepu gumija spēj nodrošināt ar ceļu to saķeri, ko paredzējis riepu ražotājs. Vasaras riepas zemākā temperatūrā kļūst cietas, neelastīgas un nespēj pienācīgi pildīt funkcijas. Atšķiras arī riepu protektori. Katrai sezonai domātās labāku saķeri veido savā gadalaikā. Pirms riepu maiņas ieteicams papētīt laika prognozes vismaz dažas nedēļas uz priekšu. Par vēlāku pāreju uz vasaras riepām neviens nesodīs.
Sezonālās
vai vissezonas?
Ir riepas, ko likumīgi var lietot gan ziemā, gan vasarā. Runa ir par vissezonas riepām, kam uz sāniem atrodams apzīmējums M+S (Mud+
Snow). Tās nav tik mīkstas kā tā sauktās skandināvu tipa “ziemenes”. Tā sauktās Viduseiropas ziemas riepas paredzētas braukšanai abās sezonās, taču ne izteikti zemās temperatūrās. Braukt ar tādām visu gadu arī Baltijā neviens neliedz, un daudzi tā arī dara.
Taču Baltijas krasi mainīgais klimats epizodiski raksturīgs kā ar ļoti izteiktu ziemu, tā īsti vasarīgiem laika apstākļiem. Vienlīdz labu riepu visiem gadījumiem nav! To derētu ielāgot. Vissezonas riepām var izrādīties salīdzinoši viduvējs sniegums jebkurā sezonā. Tādēļ no drošas braukšanas viedokļa tomēr ieteicams izvēlēties divus riepu komplektus — vienu vasarai, otru ziemai.
“Ziemene” vasarā?
Neviens likums neaizliedz arī vasarā braukt ar īstajām ziemas riepām, kuru sānus rotā simbols ar sniegpārsliņu uz kalna fona. Taču jāapzinās, ka ziemas riepu izteikti mīkstākā gumija vasarā protektoru deldēs ievērojami ātrāk un citu riepu iegāde tik un tā var kļūt aktuāla agrāk, kā cerēts. Turklāt ziemas riepa vasarā var izrādīties par mīkstu — slikti bremzējoša un ļodzīga. Agresīva un ātra braukšana nudien būs bīstama. Ziemas riepas ar radzēm izmantot gan ir pavisam noteikti aizliegts laikā no 1. maija līdz 30. septembrim.
Jaunas vai lietotas?
Ir pareizi izvēlēties riepas, ko paredzējis konkrētā auto ražotājs. Tas neattiecas uz zīmola vai riepas modeļa izvēli. Tur katrs auto īpašnieks izvēlē ir brīvs. Attiecas uz riepas izmēru, ieteikto ātruma koeficientu un kravnesības indeksu, kā arī dažām citām niansēm. Pirms riepu iegādes auto saimniekam lietderīgi izvērtēt arī savus braukšanas paradumus, ikmēneša nobraukumu un ceļus, pa kuriem lielākoties tiek braukts. Vēl atliek izšķirties — pirkt jaunas riepas vai uzticēt drošību jau lietotām. Tikai jāielāgo, ka auto daudz drošāk uz ceļa uzvedīsies, “apauts” jaunās “čībiņās”.
Vasaras riepas ir derīgas satik­smei, ja protektora dziļums nav mazāks par 1,6 mm (“ziemenēm” 4 mm). Vairums satiksmes speciālistu iesaka nevilkt līdz pēdējam. Jo mazāks atlikušais protektors, jo vairāk samazinās riepas saķere ar ceļa virsmu. Slapjos apstākļos daudz ātrāk draud tā sauktā akvaplanēšana, jo protektors nespēj izspiest pa seklajām rievām uz ceļa esošo ūdeni, un auto vienkārši nevaldāmi aizpeld.
Dzīvē lielākoties gan nekas nav tikai balts vai melns. Riepu piedāvājums ir plašs un tik dažādas kvalitātes, ka iespējami gadījumi, ka palietota, bet kvalitatīvi izgatavota riepa var būt labāka par gluži jaunu apšaubāmas izcelsmes ripuli. Var būt arī citādi — jauna prestiža zīmola, bet gadiem noliktavās aizķērusies riepa var izrādīties sliktāka par svaigi ražotu nebūt ne pašu atzītāko ražotāju izstrādājumu. Tādēļ ļoti svarīgs ir vēl viens aspekts — riepas vecums, ko pagaidām likumi nereglamentē.
Riepas ar laiku zaudē savas īpašības, pat ja netiek lietotas. Pat nenodilusi līdz kritiskam limitam, kā arī pavisam nebraukta, bet veca riepa ir slikta! Lūk, ko teicis Oskars Irbītis, RTU Autotransporta katedras lektors: “Riepa spēj savas īpašības saglabāt tikai kādus piecus gadus. Pēc tam novecošanās dēļ tās saķeres īpašības strauji pasliktinās.”
Jāizvērtē visi apstākļi
Kā noskaidrot riepas vecumu? Pēc DOT (Department of Transportation) koda uz riepas sāniem, kur pēdējie četri cipari ir ražošanas nedēļa un gads.
Kopš kāda laika veikalos pārdotās riepas rotā krāsainas uzlīmes, kas papildus datu kaudzei uz pašas riepas informē pircējus par vēl trim parametriem. Taupītājiem svarīga būs rites pretestība jeb degvielas patēriņa efektivitāte. No drošības viedokļa svarīgāks ir riepas bremzēšanas īpašību novērtējums uz slapjas ceļa virsmas (simboliņš ar lietus mākonīti). Ielāgosim, ka vasarā tieši lietains laiks ir lielākais riska faktors. Trešais raksturlielums ir trokšņa līmenis.
Kā jau iepriekš sacīts, nav vienādi labu riepu visiem iespējamiem laika un ceļa apstākļiem. Arī jaunas tādas nav. Pat tā saucamajos “Premium” jeb dārgu riepu plauktos nav. Iesaku palasīt vācu, angļu vai krievu lielo automediju riepu testus, lai izvēlētos sev atbilstošākās.
Materiālu sagatavoja
portāla AutoMedia.lv redaktors Ainārs Zariņš


Vasaras riepas
arī ziemai!
Nesen “Premium” autoriepu zīmols “Michelin” izplatīja oficiālu ziņu, ka kompānija laiž tirgū vasaras riepas, kas sertificētas izmantošanai arī ziemā (marķējums: sniegpārsla uz triju virsotņu kalna fona). “Michelin CrossClimate” riepas varot izmantot ziemas laikā tajās valstīs, kur ziemas riepas ir nepieciešamas ar likumu, taču ziema nav īpaši barga. Latvijas medijiem izsūtītajā paziņojumā vēstīts, ka ar šīm riepām ziemā var braukt tik ilgi, kamēr braukšanas apstākļi neprasa nomainīt tās pret īstām ziemas riepām. Jāatzīst, visai miglains formulējums, taču tādējādi “Cross­Climate” ir pirmā vasaras riepa, ko oficiāli varēs izmantot arī ziemā.
Eiropas gada auto — Opel Astra
Marta sākumā Ženēvas autošova laikā tradicionāli tiek paziņots Eiropas prestižākā autoindustrijas konkursa “Car Of The Year” (COTY) uzvarētājs. Par “Eiropas gada auto 2016” autoritatīva nozares žurnālistu žūrija nosauca jauno Opel Astra. Pēc COTY vērtēšanas kritērijiem Astra izpelnījās augstāko vērtējumu (309 balles), apsteidzot pārējos finālam izvirzītos konkurentus, kas šoreiz teju visi bija prestiža ziņā no augstākiem plauktiem — Volvo XC90 (294 balles), Mazda MX-5 (202), Audi A4 (189), Jaguar XE (163), Škoda Superb (147) un BMW 7. Series (143). Līdzīgi konkursi notiek arī nacionālā līmenī. Piemēram, arī Lietuvā uzvarēja Astra, par “Latvijas gada auto 2016” tika kronēts Hyundai i20, bet Igaunijā — Škoda Superb (Latvijā un Igaunijā Astra nepiedalījās). ◆
Pa grants ceļiem ne ātrāk kā ar 80 km/h
Latvijas likumdevēji pērn Ceļu satiksmes noteikumos veikuši vairākus grozījumus, kas spēkā stājās 2016. gada 1. janvārī. Noteikts, ka uz ceļiem ar grants un šķembu segumu tagad maksimāli atļautais braukšanas ātrums ir 80 km/h. Iepriekš, kā zināms, arī pa grants ceļiem, līdzīgi kā pa ceļiem ar cieto segumu, bija atļauts braukt ar 90 km/h. Piebildīsim, ka kaimiņos — Lietuvā — pa grants ceļiem jābrauc vēl lēnāk, nepārsniedzot 70 km/h.

Kategorijas