Aluksniesiem.lv ARHĪVS

Bānītis atgūst vēsturisku izskatu

Mārīte Dzene

2016. gada 6. maijs 00:00

476

Drīz SIA „Gulbenes – Alūksnes bānītis” pabeigs vagona interjera atjaunošanu. Tas ir tikai viens no jaunumiem, kas drīzumā gaida mazā šaursliežu vilciena pasažierus un tūristus.

Pilnībā atjauno interjeru
„Tas ir Polijas vagonbūves rūpnīcā „Pafawag” 1958.gadā izgatavots vagons, kurā ir no ozolkoka darināti soli. Tie bijuši lakoti, atklājot koksnes tekstūru, taču vēlāk nokrāsoti. Pērn rudenī nolēmām, ka vajadzētu atjaunot solus un vagona interjeru tuvināt sākotnējam izskatam. Tika noņemts solu krāsojums, pēc tam tos slīpēja un lakoja. Kad tie bija atjaunoti, secinājām, ka restaurācija būtu nepieciešama arī pārējam vagona interjeram – galdiņiem, dekoratīvajām līstēm, logu rāmjiem, ko pašlaik restaurē. Arī tie būs no ozolkoka, lai bānīša pasažieri varētu izbaudīt braucienu atjaunotā ozolkoka interjera vagonā,” stāsta bānīša pārvadājumu daļas vadītājs Raitis Melders.
Pērn vasarā atjaunoja mīksto pasažieru vagonu, ko vietējie pasažieri var izmantot agrā pavasarī, vēlā rudenī un ziemā, kad ārā ir auksts un drēgns. Perspektīvā atjaunos restorāna vagonu ar bāra leti, lai braucieni būtu vēl saistošāki. „Vagonu skaitu braucieniem izvēlas atkarībā no tā, vai ir pieteikusies kāda tūristu grupa, paredzēts pasākums, ņemot vērā pasažieru skaitu. Maijā katru dienu būs vismaz divi vagoni, jo palielinās tūristu plūsma, kā arī interese un vēlme pavizināties ar bānīti,” norāda R.Melders. Ir iecere caur projektu piesaistīt finansējumu bānīša mašīnista un konduktoru vēsturisko formu izgatavošanai. Līdz Bānīša svētkiem personālu cer ietērpt tērpos, kādi bija pirmās brīvvalsts gados.

„Ferdinands” kursēs regulāri
No 30.aprīļa, sāks kursēt tvaika lokomotīve „Ferdinands”. Tas reisā dosies katru otro sestdienu pulksten 13.00 no Gulbenes un pulksten 15.25 no Alūksnes. „Gribam, lai ikvienam - ne tikai korporatīvo pasākumu dalībniekiem, būtu iespēja vizināties bānītī, kuru velk tvaika lokomotīve. Tā tas būs vismaz līdz vēlam rudenim,” informē R.Melders. Ir izstrādāts projekts, kas paredz no jauna uzbūvēt Birzes, Pūriņu un, ja pietiks līdzekļu, arī Dunduru pieturvietas. Arī tās būs tādas, kā izskatījās pagājušā gadsimta sākumā. Ventspils bānīša kolēģiem izdevies atrast šādu pieturvietu būdiņu attēlus, pēc kuriem izgatavots rasējums. „Arī Papardes stacijas ūdenstornim visu ūdens atdeves sistēmu līdz lokomotīvei cenšamies veidot tā, kā tā bijusi vēsturiski. Izmaiņas gaidāmas arī bānīša viesu namā „Depo”, kas atrodas Gulbenes depo ēkā. Restaurācijas darbi turpināsies Kalnienas stacijā. Šobrīd tos veic iekštelpās, kur saglabās pagājušā gadsimta interjeru un telpu sadalījumu ar uzgaidāmo telpu, kasiera istabu un stacijas priekšnieka dzīvokli, ko varēs izmantot kā tūristu nakšņošanas vietu,” saka R.Melders. Darbus veic ar Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcijas, Valsts Kultūrkapitāla fonda, valsts akciju sabiedrības „Latvijas dzelzceļš” un citu sponsoru atbalstu. ◆

Kategorijas