Aluksniesiem.lv ARHĪVS

Programmēšana kā mācību process

Loreta Jargane

2016. gada 16. decembris 00:00

236

Programmēšana ir radošs process – iespējams, tā ir pirmā zinātne, kas apvieno mākslu, loģiku, stāstu veidošanu un uzņēmējdarbību. Mācīties programmēt ir ārkārtīgi interesanti, jo rezultāti redzami uzreiz, neatkarīgi no tā, cik daudz jāapgūst. Kad esi aizrāvies, spēļu un programmu veidošana ir tik jautra, ka tā šķietami neprasa nekādu piepūli. Turklāt programmēšanas prasme lieliski noder arī citur dzīvē.

Programmēšana trenē loģisko domāšanu un problēmu risināšanas prasmes, kas ir ļoti svarīgas dažādās dzīves jomās, sākot no dabaszinātnēm un inženierzinātnēm līdz pat medicīnai un jurisprudencei.

Programmēšana var būt aizraujoša
Alūksnes novada vidusskola uzsākusi jauno skolēnu izglītošanu programmēšanā, veicot praktiskus darbus, radot izpratni par to, kas ir programmēšana un cik aizraujoša tā var būt.
Pirmie soļi programmēšanā skolā sperti 2012.gadā, kad Alūksnes novada vidusskolas sākumskolas skolotāja Līga Krūmiņa apguvusi prasmes, kā veidot interaktīvos mācību materiālus interaktīvajai tāfelei. Tas devis iespēju redzēt, kā skolotāji strādā un ko izmanto savā darbā citās valstīs. Tāpat tika organizētas apmācības “Microsoft” mentoriem, kurās tika sniegta iespēja apgūt programmu “Kodu Game Lab”. “Pamēģinot, ko šajā programmā var izdarīt, piedāvāju to arī bērniem, kuri bija aizrautīgi palīgi. Šobrīd šie bērni mācās jau 6. un 7.klasē. Kopā ar bērniem veidojām šīs programmas mācību materiālus latviešu valodā un ievietojām “youtube.com” kanālā, lai arī citu skolu bērni un jaunieši var apgūt šīs zināšanas. Lai veiksmīgāk apgūtu reizināšanu, izveidojām reizināšanas spēles, kurās bija jāprot lietot šie rīki un programmēšanas valoda bija pavisam vienkārša - ar attēliem,” stāsta L.Krūmiņa.

Veido virtuālas pasaku
grāmatas
Lai atspoguļotu savas prasmes vecākiem, tiek organizētas E-prasmju nedēļa, kurā bērni vada radošās darbnīcas un rāda prasmes. Šajās darbnīcās noder arī latviešu valodas stundās iegūtās prasmes uzstāties, spriest, informātikā - veidot prezentāciju. E-prasmju nedēļa Latvijā notiek katru gadu martā. Alūksnes novada vidusskola tajā piedalās jau četrus gadus, īpaši aicinot  pirmsskolas izglītības iestāžu audzēkņus ar saviem vecākiem ieraudzīt iegūtās zināšanas un to, cik noderīga ir programmēšana.
Daudzās pasaules valstīs katru gadu oktobrī veido programmēšanas nedēļas, kas ir viena no aktivitātēm, lai apgūtu programmēšanu, tajās iesaista dažāda vecuma bērnus un pieaugušos. Šajās aktivitātēs vidusskola iesaistījusies jau trīs gadus. Šādās nedēļās darbojas ar robotiem, kopā ar vecākiem organizē tehniskās jaunrades darbnīcas, iepazīst aplikācijas, kuras var noderēt mācību procesā. Pērn vidusskola šajā nedēļā uzsākusi “eTwinning” projektu, ar Ādažu vidusskolas 1.klasi kopīgi veidojot virtuālās pasaku grāmatas. Projektā nepieciešamas valodas prasmes, zīmēšanas un datorprasmes. “eTwinning” ir Eiropas skolu sadarbības tīkls, kura mērķis ir veicināt izglītības iestāžu sadarbību, izmantojot informācijas un komunikācijas tehnoloģijas (IKT). “eTwinning” vidē darbojas 36 Eiropas valstis. Izglītības darbinieki var darboties drošā interneta vidē – veidot virtuālos sadarbības projektus, izvietot savus metodiskos materiālus, piedalīties interešu grupās, semināros un tiešsaistes kursos par IKT izmantošanu skolā dažādos mācību priekšmetos, atrast sadarbības partnerus citiem projektiem.

Zināšanas var apgūt
jebkurš
Savukārt pamatskolas un vidusskolas posmā jaunieši kopā ar skolotājām tehniskās jaunrades nodarbībās izmantoja fizikā iegūtās zināšanas, bija nepieciešama pacietība, interese un radošā domāšana, lai izveidotie objekti kustētos, spīdētu un darbotos. “Vienā no nodarbībām aicinājām piedalīties arī Alūksnes novada bērnu un jauniešu ar īpašām vajadzībām biedrības “Saulstariņi” jauniešus, kuri veidoja un līmēja savus nākotnes cilvēkus un tehniku. Kopā ar skolotāju Ilonu Apsīti jaunieši jau divus gadus būvē un līmē makaronu torņus un piedalās konkursā,” saka L.Krūmiņa.
Trešo gadu Alūksnes vidusskolā organizē programmēšanas stundas “Hour of Code” aktivitātēs. Programmēšanas stunda ir globāla kustība, kas aptver miljoniem cilvēku vairāk nekā 180 pasaules valstīs. Šīs stundas mērķis ir popularizēt datorzinātni, programmēšanu un loģisko domāšanu, lai paplašinātu jebkura cilvēka redzesloku. “Hour of Code” pasākumi ir domāti cilvēkiem, kuri nekad vēl nav programmējuši un, iespējams, pat domājuši, ka tas ir pārāk sarežģīti vai pat neiespējami. Ja sākotnēji šīs stundas piedāvājums bijis neliels, tad ar katru gadu tas tiek pilnveidots. “Mēs varam piemērot stundas norisi skolēnu spējām un vecumam, iesaistās arvien vairāk skolotāju, ne tikai saistīto priekšmetu - matemātikas, fizikas, informātikas - skolotāji, bet arī valodu, sākumskolas, ģeogrāfijas, mūzikas skolotāji. Šogad programmēšanas stundā iesaistījušies gandrīz 200 dalībnieki - skolēni, vecāki, Alūksnes novada pašvaldības deputāti,“ atzinīgi vērtē L.Krūmiņa.

Iegūtās prasmes realizē konkursos
Pagājušajā gadā iegūtās prasmes ļāvušas trīs skolēniem piedalīties Latvijas finālā 1. datorikas olimpiādē. “Jaunieši daudz mācījās papildus, meklēja informāciju un apguva papildus angļu valodas zināšanas,” stāsta skolotāja. Savukārt, veidojot animāciju par atkritumu šķirošanas tēmu, alūksniete Elizabete Korpa iekļuva starp desmit labākajiem, kas deva iespēju Alūksnes novada vidusskolai viesoties Lielajā šķirošanas stafetē. “Šajā mācību gadā esam varējuši savas programmēšanas prasmes pielietot, piedaloties konkursā “Ventspils IT izaicinājums”. Uz Ventspili devās divas komandas - 3.klases komanda “Draiskuļi” un 6.klases komanda “V.E.N.”. Iegūta jauna pieredze un zināšanas. Nesen viens no dalībniekiem jautāja, vai varbūt ir vēl iespēja piedalīties kādā šādā konkursā, ka tā visa pietrūkst. Loģiskās domāšanas spējas ir nepieciešamas ikvienam, lai prastu pieņemt lēmumus ikdienā un saskatītu kopsakarības, veidotos prasme atbildēt par savu rīcību. Nesen noritēja starptautiskā informātikas konkursa 5.-12.klases skolēniem “Bebr[a]s” 1. neklātienes kārta. 11.-12.klašu grupā Oskars Jaunslavietis ir iekļuvis starp 20 labākajiem un ieguvis tiesības piedalīties klātienes kārtā Rīgā 21.janvārī RTU Inženierzinātņu vidusskolā,” norāda L.Krūmiņa. ◆

Kategorijas