Aluksniesiem.lv ARHĪVS

Ar ralliju sirdī un pie stūres

Līga Vīksna

2017. gada 13. janvāris 00:00

1741

(Turpinās no 1.lappuses)
“Patiesībā mums nav svarīgi, kāda veida čempionāts Alūksnē notiek – galvenais, ka pie mums notiek rallijs! Mums vajag, lai skatītājiem ir prieks un lai braucējiem ir prieks,” saka biedrības “Autosporta klubs Alūksne” pārstāvis un rallija “Alūksne 2017” direktors Renārs Salaks.

Kā viss sākās?
Biedrība “Autosporta klubs Alūksne” dibināta 2011.gada 14.februārī, kopā sanākot autosporta entuziastiem – alūksnietim Renāram Salakam, Gatim Cimdiņam no Stāmerienas un Jurim Osim no Gulbenes, lai attīstītu un veicinātu autosportu Alūksnes novadā un Vidzemes reģionā. “Gatis mums ir pieredzējušākais kolēģis – pazīstamākais no mums rallija aprindās. Es rallijā vienmēr izpildu direktora pienākumus. Lai arī Gatis un Juris nav alūksnieši, viņi ļoti daudz laika ir veltījuši šim pasākumam, ar pilnu atdevi gājuši un darījuši, popularizējuši Alūksnes rallija un līdz ar to arī pašas Alūksnes vārdu. Gatis un Juris labāk nekā vairums no mums, vietējiem, pārzina Alūksnes novada ceļus, tādēļ viņi vairāk komunicē ar cilvēkiem, bet es kārtoju dokumentāciju,” stāsta R.Salaks.
Visiem trim saistība ar ralliju ir jau ilgāk nekā 20 gadus. Visi bijuši arī profesionāli līdzjutēji un braukājuši uz neskaitāmām rallija sacensībām. “Gatim ir stūrmaņa stāžs ilgāk nekā 20 gadus. Šobrīd gan viņš vairs ne tik regulāri brauc. Es šad un tad braucu rallijā kopā ar Zigurdu Kalniņu. Mums visiem ļoti patīk rallijs, bet Alūksnē nebija sava pasākuma, toties ceļi rallijam mums ir interesanti. Nolēmām pamēģināt. Protams, sākumā neviens no mums nezināja, kā būs un kā viss izvērtīsies – ja būtu zinājuši, pieļauju, ka varbūt nemaz neuzņemtos, jo patiesībā tas ir sarežģīti… Tas, ko sabiedrība redz, ir divu dienu pasākums cauri Alūksnei, bet sagatavošanās posms līdz tam ir garš un grūts. Kaut kā pa visiem tiekam galā,” saka Renārs.

Dalībnieku rekordskaits
Šogad ir jau septītais gads, kad puiši Alūksnē pulcina rallija braucējus un līdzjutējus. Katram ir savs pamatdarbs, tādēļ rallija lietas tiek darītas brīvajā laikā. R.Salaks uzskata, ka konkurence it visā ir laba lieta – gan uzņēmējdarbībā, gan rallija rīkošanā, jo nav noslēpums, ka kaimiņos Gulbenē ir tradīcijām bagātās rallija sacensības “Sarma”. “Jā, mēs esam blakus, bet viņiem ir savs pasākums, mums – savs. Šogad Alūksnes rallijā pirmo reizi nedaudz pieskarsimies Apes novada ceļiem,” saka R.Salaks.
Šis gads “Autosporta klubam Alūksne” ir ļoti nozīmīgs, jo pirmo reizi uzticēts rīkot Latvijas čempionāta posmu, līdztekus tam - arī Igaunijas un Lietuvas čempionātu posmus. “Šogad ar Latvijas Automobiļu federācijas, rallija komisijas un standartautomobiļu komisijas, arī igauņu un lietuviešu atbalstu varam Alūksnē rīkot šo čempionātu posmus. Tāpēc Alūksnē šogad būs rallija dalībnieku rekordskaits! Tik vērienīgu rallija pasākumu ir maz. Uz Alūksnes ralliju atbrauc 90 ekipāžas - 180 sportisti, jo katrā ekipāžā ir 2 sportisti. Bet 180 jāreizina ar 4 – tie ir komandas cilvēki. Vēl ir federācijas cilvēki. Sacensību norisē iesaistīti arī aptuveni 100 drošības cilvēki - no apsardzes dienestiem, zemessargi, brīvprātīgie, operatīvie dienesti,” atzīst R.Salaks.

“Forši te pie jums!”
Rallija braucējiem Alūksnē patīk, jo šeit ir gan interesanti ceļi braukšanai, gan laba sacensību organizācija. “Rallijā nebrauc pēc tā, ko redzi vai atceries. Ja brauc pa neiepazītiem ceļiem, tad rallijs ir rallijs! Sportistiem patīk kaut kas jauns! Sportistiem patīk organizācija, patīk Alūksne un šī vieta. Tas mums sniedz prieku, kad pasaka: “Forši te pie jums!” Forši, ka pie mums forši, – mēs īstenībā Latvijas maliņā esam un nav nemaz daudz lietu, kas pie mums notiek,” saka R.Salaks.
Tiesa, aizkadrā paliek ļoti liels darbs, uzmērot trasi, veidojot leģendu, saskaņojot sacensību norisi ar ceļu īpašniekiem, lai nedublētos sacensību norise ar autobusu satiksmi. R.Salaks uzsver - rallijs ir bīstams sporta veids gan braucējiem, gan skatītājiem, tādēļ ir jāievēro drošība sacensību laikā. “Aicinu skatītājus nebūt pārdrošiem un ievērot novilktās drošības lentes, saprast, kur stāv, un izvērtēt, vai tas ir tā vērts. Galvenais, lai visi ir sveiki un veseli, tādēļ aicinu tos līdzjutējus, kuriem ir lielāka skatītāju pieredze, aizrādīt tiem, kuri grib būt pārdroši. Rallijs ir interesants, bet bīstams. Par ralliju ir liela interese, jo skatītājs ir tuvumā, tver adrenalīnu, jo pa blakus esošo koplietošanas ceļu salīdzinoši lielā ātrumā traucas mašīnas. Un tas ir tas pats ceļš, pa kuru tu pats ikdienā nevari uz pusi tik ātri pabraukt!” secina R.Salaks.
Turpina izsisties rallija
aprindās
Runājot par to, vai bija viegli ieiet rallija apritē, R.Salaks neslēpj, ka tas bija grūti. “Sešus gadus rīkojām rallijsprintu un tikai šogad – lielo ralliju. Mēs esam izauguši ar rallijsprintu, kas ir tas pats rallijs, tikai īsākā formātā - tam ir mazāk ātrumposmu un īsāki, drīkst piedalīties ar vienkāršākām mašīnām. Braukt rallijsprintā, tāpat kā to organizēt, ir lētāk nekā lielajā rallijā. Šogad mums radās iespēja, jo Liepājā nenotiek Eiropas čempionāts ziemā. Rīkojot lielo ralliju, atkal gūstam jaunu pieredzi. Būs mums sevi jāpierāda. Bet izsisties bija ļoti grūti! Es teiktu, ka mēs vēl turpinām izsisties. Patiesībā mums nav svarīgi, kāda veida čempionāts Alūksnē notiek. Galvenais, ka pie mums notiek rallijs! Mums vajag, lai skatītājiem ir prieks un lai braucējiem ir prieks. Protams, čempionāts “piesien” dalībniekus. Un svarīgi, ka rallijs nes Alūksnes vārdu – to izdzirdot, visi uzreiz šo ralliju asociē ar ziemas ralliju. Jo vairāk mūs pazīst, jo vieglāk ir saskaņot rallija norisi pa novada ceļiem. Cenšamies arī palīdzēt ceļa sakārtošanā, to greiderējot, aizvedot grants kravas uz bedrainākajām vietām, lai ceļu īpašnieki nejustu, ka pēc rallija ceļa stāvoklis ir pasliktinājies. Šogad ceļi ir kārtīgi sasaluši, tāpēc grunts nekur netiks nomesta nost, tieši pretēji – rallisti pielīdzinās trepi uz ceļiem,” viņš saka.

Valstu pārstāvniecību rekords
R.Salaks secina – vajag trīs lietas, lai rallijs izdotos. “Dalībniekus, kurus piesaistām ar labu komunikāciju. Šogad īpašs prieks ir par to, ka pie mums būs jaunais Somijas talants Kalle Rovenpere - viņam ir piešķirts 1.numurs. Pērn 16 gadu vecumā viņš kļuva par Latvijas čempionu! Šogad Alūksnē rallija karjeru uzsāks Petera Solberga dēls Olivers, iespējams, arī viņa tēvs būs šeit. Pašmāju sportisti vienmēr būs lojāli un brauks, bet, kad uz mūsu sacensībām atbrauc arī ārzemnieki, tas vienmēr ir patīkami. Šogad Alūksnes rallijā būs arī valstu pārstāvniecības rekords – Baltija, Skandināvija, Ukraina, Polija un pat Izraēla. Vajag arī atbalstītājus. Īpašs paldies Alūksnes novada domei, kas šogad palīdzēja vairāk, un visiem pārējiem, kuri neliedz atbalstu, finansējumu, jo bez viņiem mēs neko neiespētu. Un vajag ziemu. Par to jāpateicas mātei dabai, kuru nav mūsu spēkos ietekmēt. Lai arī šogad ledus nav, riepas plēsīs, jo segums ir ciets – kārtīgi sasalis!” uzsver R.Salaks.
Rallija rīkošanas budžetu R.Salaks tomēr neatklāj, vien atzīst, ka “tas ir traks”. “Maz nav. Lai cilvēki pamēģina ar savu entuziasmu kaut ko uzsākt rīkot – kaut vai sacensības lēkšanā ar kartupeļu maisiem, noslēdz ielu, uzaicina dalībniekus…” viņš domīgi nosaka. Rallisti nakšņos ne tikai Alūksnes novada naktsmītnēs, bet arī Gulbenē, Apē, Veru. “Alūksnē ļoti pietrūkst lielas naktsmītnes. Tas ir viens no mīnusiem, uz ko mums norāda federācija, ka nevaram pavilkt lielus pasākumus, jo nav kur nakšņot…” saka R.Salaks.

Organizēt grūtāk, nekā
pašam braukt
Runājot par to, ko pats šajā rallija sezonā darīs, viņš smaidot atzīst – neko. “Ar Zigurdu (Kalniņu – red.) ņemam pauzi, būtībā ir jābūvē jauna mašīna. Šogad nebraucam, nākamgad, ja būs gatava mašīna, varbūt kādu gonku, bet pilnu sezonu – tikai pēc diviem gadiem. Jāatzīst, ka organizēt sacensības ir grūtāk, nekā pašam tajās piedalīties. Vienam patīk balets, otram teātris, trešajam – vēl kaut kas. Man patīk rallija izjūtas – braukšana un sajūta pēc tam, adrenalīns, laimes hormons, kas vairojas, un  gandarījums. Tas ir mans un viss!” viņš saka.
Jau pavisam drīz, janvāra beigās, Alūksnes novadā notiks skijoringa sacensības. Biedrība “Autosporta klubs Alūksne” palīdzēs iekārtot trasi arī šīm sacensībām.


Kategorijas