Aluksniesiem.lv ARHĪVS

Pašvaldības darbs nav kā rožu dārzs – aug arī nezāles

Līga Vīksna

2017. gada 24. marts 00:00

745

Valsts kontrole (VK) ir veikusi divas apjomīgas revīzijas 20 Latvijas novadu pašvaldībās par maksas pakalpojumu sniegšanu un resursu izlietojumu pakalpojumu nodrošināšanai. Starp tām ir arī Alūksnes novada pašvaldība. Revīzijā uzdotais pamatjautājums bija: vai Alūksnes novada pašvaldības rīcība, nodrošinot maksas pakalpojumus iedzīvotājiem, ir ekonomiska, efektīva, atbilst normatīvo aktu prasībām un iedzīvotāju vajadzībām? Rezultāti publiskoti pagājušajā nedēļā, un ne viss ir tik rožaini, kā gribētos.

Kam priekšrocības, kas
pārmaksā
Revīzija veikta, lai pievērstu lielāku pašvaldības uzmanību pilnveidot maksas pakalpojumu sniegšanas organizēšanu. Revīzija veikta par laika posmu no 2014.gada 1.janvāra līdz 2016.gada 31.martam. VK Piektā revīzijas departamenta direktors Edgars Korčagins atzīst, ka Alūksnes novada pašvaldība sniedz saviem iedzīvotājiem vairākus nozīmīgus maksas pakalpojumus: ēdināšanu skolās un bērnudārzos, dzīvojamo māju apsaimniekošanu, ūdenssaimniecības pakalpojumus, siltumapgādi un citus. Tā kā pašvaldība, sniedzot maksas pakalpojumus, rīkojas ar tai uzticētajiem nodokļu maksātāju līdzekļiem, iedzīvotājiem ir pamats ne tikai sagaidīt šo pakalpojumu pilnvērtīgu saņemšanu, bet arī pašvaldības atbildīgu un ekonomisku rīcību to organizēšanā.
“Pakalpojumu sniegšana pašvaldībā sākas ar izmaksu aprēķinu. Bez tā nav iespējams ne tikai noteikt pamatotu pakalpojuma maksu, bet nevar arī pilnveidot to organizēšanu un plānot pašvaldības budžeta izlietošanu iedzīvotāju interesēs. Nevar pilnveidot to, ko nevar izmērīt. Sekas tam mēs diemžēl redzējām šajā revīzijā. Pazeminātas pakalpojumu maksas, kā rezultātā pašvaldība atsevišķu pakalpojumu saņēmējiem nodrošina īpašas priekšrocības vai negūst visus tai pienākošos ienākumus, nespēja novērtēt sniegto pakalpojumu efektivitāti un veikt to pilnveidi, budžeta plānošana bez pamatotiem aprēķiniem - tie ir tikai būtiskākie trūkumi, kurus konstatējām Alūksnes novada pašvaldībā,” saka E.Korčagins.

Lielākoties pārkāpumi līdzīgi
VK Sabiedrisko attiecību un iekšējās komunikācijas daļas vadītāja Zane Ozola atzīst, ka Alūksnes novada pašvaldībā konstatētais būtiski neatšķiras no situācijas citās revīzijā iekļautajās pašvaldībās, jo kļūdas un pārkāpumi esot līdzīgi. Lielākoties nav veikta izpēte par to, kādi pakalpojumi iedzīvotājiem nepieciešami, kādas ir iedzīvotāju patiesās vajadzības, neveic pietiekamu pakalpojumu izvērtējumu, pašvaldības nepamatoti iesaistās komercdarbībā.
“Revīzijas izlasē bija iekļauti pašvaldības un tās dibināto iestāžu sniegtie pakalpojumi: ūdensapgāde Liepnas un Malienas pagasta pārvaldēs; siltumapgāde Mālupes, Zeltiņu un Liepnas pagasta pārvaldēs; ēdināšanas pakalpojuma maksas atbilstība pakalpojuma izmaksām Liepnas vidusskolā, Jaunlaicenes pamatskolā, Alūksnes pirmsskolas izglītības iestādē (PII) “Sprīdītis”, Liepnas internātpamatskolā; pakalpojumu maksas apmēra atbilstība domes noteiktajam – Alūksnes sākumskolā un Alūksnes mūzikas skolā; maksas pakalpojumu aprēķinu izmaksu atbilstība PII “Sprīdītis” un kultūras pasākumu maksas pakalpojumu sniegšanas atbilstība normatīvo aktu prasībām Mālupes saieta namā,” stāsta Z.Ozola.
Revīzijā analizēja ārējo normatīvo aktu prasības, vērtēja pašvaldības iekšējos normatīvos aktus, domes pastāvīgo komiteju un sēžu protokolus, kā arī domes lēmumus saistībā ar maksas pakalpojumu organizēšanu un maksas noteikšanu. Revidenti pārbaudīja un vērtēja pakalpojumu maksas aprēķinus, grāmatvedības uzskaites reģistrus un apliecinošos dokumentus – kvītis, pavadzīmes, līgumus un citus, veica arī intervijas ar pašvaldības atbildīgajām personām.

Iekasē un nosaka bez
lēmumiem 
VK ir daudz secinājumu pēc Alūksnē veiktās revīzijas. Piemēram, daļā pakalpojumu to organizēšana un izmaksu noteikšana nav sakārtota, tāpēc nevarēja izvērtēt, kāda daļa pašvaldības līdzekļu novirzīta pakalpojuma līdzfinansēšanā un maksas atbilstību patiesajām izmaksām. “Piemēram, četrās izglītības iestādēs maksa par ēdināšanu noteikta līdz četrām reizēm zemāka nekā pakalpojuma sniegšanas izmaksas. Liepnas pagasta pārvaldē apstiprinātie ūdenssaimniecības tarifi ir noteikti, neveicot aprēķinu, turklāt tie nav pārskatīti ilgāk nekā piecus gadus. Pašvaldībā 51 044 eiro iekasēti no pakalpojumu saņēmējiem neatbilstoši Alūksnes novada domes lēmumiem vai vispār bez tiem. Piemēram, Mālupes pagastā maksa par siltumapgādi atbilst faktiskajām izmaksām, taču nav noteikta ar domes lēmumu. Savukārt ģimnāzijas sporta un aktu zāles nomas maksa noteikta neatbilstoši domes lēmumam, līdz ar to vieni klienti pārmaksā, citi nesamaksā pietiekami,” raksturo Z.Ozola.
VK norāda, ka Alūksne ir starp tām pašvaldībām, kas iesaistījušās uzņēmējdarbībā, neanalizējot uzņēmējdarbības vidi, tādējādi novadā kavējot uzņēmējdarbības attīstību un neveicinot konkurenci.

Ne visu dokumentē
Par VK revīzijā secināto “Alūksnes Ziņas” taujāja komentāru arī Alūksnes novada pašvaldības amatpersonām. Pašvaldībā uzsver - savā ziņojumā VK arī atzīst, ka publisko pakalpojumu sniegšanas jomā nav vienota normatīvā regulējuma, skaidras vadības un atbildības par publisko pakalpojumu sistēmas organizēšanu un attīstības politiku ne valsts, ne pašvaldības līmenī. Pašvaldībā taisnojas, ka atsevišķas kļūdas novērstas jau pirms revīzijas sākuma. “Kopumā pašvaldība vienmēr cenšas ievērot un nodrošināt pašvaldības funkcijas, rīkojoties ar pašvaldības mantu un finanšu līdzekļiem,” saka Alūksnes novada pašvaldības Grāmatvedības nodaļas vadītāja Valentīna Fedotova.
VK revīzijas ziņojumā teikts, ka lielākoties pašvaldībās nav veikta izpēte par to, kādi tieši pakalpojumi iedzīvotājiem nepieciešami. Pašvaldībā gan skaidro, ka, organizējot maksas pakalpojumu sniegšanu, pašvaldība nepārtraukti analizē sniegto pakalpojumu apjomu, veidojot darba grupas, piesaistot speciālistus, diskutējot, virzot uz komitejām, apstiprinot domes sēdē pakalpojumu izcenojumu, bet līdz šim tas netika atspoguļots dokumentāli.

Problēmas divas puses
Attiecībā uz pašvaldības iesaistīšanos komercdarbībā, V.Fedotova uzskata, ka tas vērtējams divējādi. “No vienas puses ir konkurence, no otras - pašvaldības lietderīga un ekonomiska rīcība ar mantu. Šobrīd internāta pakalpojumus nodrošinām aptuveni pusē no internāta telpām, tātad pārējās telpas netiek izmantotas, bet, sniedzot naktsmītņu pakalpojumu, par iekasēto naudu ģimnāzijas internātu varēja izremontēt un daļēji uzturēt telpas. Jāuzsver, ka ar domes lēmumu skolu audzēkņi ir atbrīvoti no maksas par internātu, bet, nesniedzot naktsmītņu maksas pakalpojumus un negūstot papildu ienākumus, būs jālemj par papildu finansējuma piešķiršanu iestādes uzturēšanai vai arī jānosaka maksa audzēkņiem par internāta izmantošanu. Savukārt pašvaldības aģentūras ļoti stingri izvērtēja savus sniegtos maksas pakalpojumus un no daudziem turpmāk atteiksies. Aģentūru pakalpojumus izveidoja, tikai pamatojoties uz iedzīvotāju pieprasījumu. Turpmāk šos pakalpojumus varēs nodrošināt privātais sektors,” saka V.Fedotova.
Viņa uzsver, ka šogad janvārī – februāri pašvaldībā jau veikta visu pašvaldības iestāžu maksas pakalpojumu izvērtēšana un analizēšana, balstoties uz VK ieteikumiem un aizrādījumiem. Šobrīd veic maksas pakalpojumu apkopošanas un metodikas papildināšanu. “Maksas pakalpojumu izvērtējums arī līdz šim ir bijis, bet tas netika dokumentēts un protokolēts, - turpmāk noteikti to darīsim,” apgalvo V.Fedotova.

Mainīsies ēdināšanas maksa
Skaidrojot konstatētās nepilnības ēdināšanā izglītības iestādēs, pašvaldībā uzsver - līdz šim ēdināšanas pakalpojumu maksā skolēniem un izglītības iestāžu darbiniekiem tika iekļautas tikai produktu izmaksas, no kurām tika atņemts pašvaldības piešķirtais atvieglojums. “Pašvaldība no sava budžeta sedza visus saimnieciskos izdevumus, kas saistīti ar ēdināšanas pakalpojuma sniegšanu. Sākot ar jauno mācību gadu, tiks aprēķināta pilna ēdināšanas maksa izglītības iestādēs, kas ir lielāka par spēkā esošo cenu, un domes deputātu lēmums būs noteicošais, kādu daļu no pakalpojuma turpmāk segs pašvaldība,” stāsta V.Fedotova un uzsver, ka Jaunlaicenes pamatskolas gadījumā pašvaldība nav rīkojusies pret konkurenci, jo attiecīgajā teritorijā nav citas ēdināšanas pakalpojuma sniegšanas iestādes. “Viena no pašvaldības funkcijām ir veicināt un atbalstīt uzņēmumu attīstību. Šajā teritorijā ir vairāki ražošanas uzņēmumi, kuru darbiniekiem nav citas alternatīvas,” saka V.Fedotova.
Savukārt komentējot nepilnības komunālajā saimniecībā Liepnā un Malienā, V.Fedotova norāda, ka šie divi pagasti paši īstenojuši ūdenssaimniecības projektus: projektu nosacījumus nevarēja mainīt piecus gadus, līdz ar to tikai tagad var runāt par tarifu jauniem aprēķiniem.

Kļūdas atzīst
Skaidrojot Annas un Alsviķu pagasta pārvaldēs veiktās kases operācijas, neievērojot normatīvo aktu prasības, pašvaldībā norāda – atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem iekasētā nauda katras dienas beigās ir jāiemaksā bankas kontā vai kasē. Diemžēl lauku teritorijās vienīgā iestāde, kurā var iemaksāt skaidro naudu, ir “Latvijas Pasts”, taču tā nodaļas strādā saīsināto darba laiku. Līdz ar to veidojas situācija, ka skaidro naudu nav iespējams tekošajā dienā iemaksāt bankas kontā. “VK revīzijas laikā ierosināja Ministru kabinetam veikt noteikumu grozījumus, lai mainītu šo “novecojušo” kārtību, jo mūsdienās to nevar izpildīt. Nevienā no Alūksnes novada pašvaldības iestādēm nav konstatēti pārkāpumi vai naudas līdzekļu iztrūkums kasēs, kas varētu ietekmēt pašvaldības budžetu,” uzsver V.Fedotova.
Savukārt Annas pagasta pārvaldē ar rīkojumu esot nozīmētas divas personas, kas drīkst iekasēt skaidru naudu uz attaisnojošo ieņēmumu dokumenta pamata (stingrās uzskaites kvīts vai kultūras nama biļete). “Šajā gadījumā darbinieks, kas iekasēja naudu, pamatojoties uz ieejas biļetēm, fiziski to glabāja pagasta pārvaldes seifā, jo kultūras namā atsevišķa seifa nav. Darbinieki tiks instruēti, kā pareizāk rīkoties šādā situācijā,” saka V.Fedotova. Viņa uzsver, ka VK revīzija ir nozīmīgs informācijas avots. “Revīzija kopumā bija lietderīga. Ņemot vērā, ka esam viens no lielākajiem novadiem, atzīstam, gadās arī kļūdas, kuras nekavējoties labojam,” saka V.Fedotova.

Uzdod mājasdarbus
VK sniegusi vairākus būtiskus ieteikumus pašvaldības darba uzlabošanai. Vairāk izmantot mūsdienu tehnoloģiskās iespējas, ko pašvaldībās visā Latvijā izmanto reti. Uzsvērts arī, ka pašvaldības Latvijā vēl joprojām neizmanto visus valstī pieejamos datu reģistrus, līdz ar to informācija, kas faktiski ir pašvaldības rīcībā elektroniskajā vidē, tiek pieprasīta no iedzīvotājiem klātienē.
“Lai novērstu trūkumus un neatbilstības, Alūksnei jāreglamentē maksas par pakalpojumiem noteikšana; jāuzskaita maksas pakalpojumu izmaksas un ieņēmumi; jānosaka rezultatīvie rādītāji; jāizstrādā plāns ūdens zudumu novēršanai un jāievieš kontroles procedūras. Jāpilnveido grāmatvedības uzskaites kārtošana un budžeta plānošana. Jāizstrādā metodika siltumapgādes, ūdenssaimniecības, ēdināšanas un citiem pakalpojumiem,” saka Z.Ozola. Alūksnes novada pašvaldība apņēmusies to izdarīt līdz 31.augustam.
Tomēr ir arī dažas pozitīvas lietas, uz ko norāda VK. “Revidentu ieskatā pozitīvi vērtējams fakts, ka jau revīzijas laikā pašvaldība strādāja pie maksas pakalpojumu izvērtēšanas un regulējuma sakārtošanas. Ir arī labas iestrādes, piemēram, pašvaldībā maksa par kultūras namu sniegtajiem pakalpojumiem ir pamatota un korekti aprēķina arī ieejas maksu kultūras pasākumu apmeklētājiem,” saka Z.Ozola.

Kategorijas