Aluksniesiem.lv ARHĪVS

Zinātne var būt arī radoša

Diāna Lozko

2017. gada 19. maijs 00:00

43

Alūksnē otro gadu aizvadīta Tehniskās jaunrades diena, kuru organizē Alūksnes Bērnu un jauniešu centrs sadarbībā ar Rīgas Tehniskās universitātes robotikas klubu, studentu parlamentu un “Latvenergo” radošo klubu. Kopumā šoreiz šajā dienā iesaistījās 170 audzēkņi no Alūksnes un Apes novadu skolām.

Trūkst praktisko nodarbību
Ziemeru pamatskolas skolotāja Iluta Sustenberga Tehniskās jaunrades dienā piedalījās jau otro gadu. “Šoreiz komandā iesaistījām tos bērnus, kuri nebija pagājušajā Tehniskās jaunrades dienā. Gribas, lai pēc iespējas vairāk bērnu iesaistās šādā projektā. Skolās tehniskā jaunrade nav tik attīstīta, jo tam ne vienmēr ir iespējas. Tehniskās jaunrades dienā studenti atbrauc ar savu nodrošinājumu, lodāmuriem, ķīmiskajām vielām un savām idejām. Tas bērnos rada interesi,” pauž I.Sustenberga.
Alūksnes novada vidusskolas 6.a klases skolniece Elizabete Korpa atzīst, ka viņai un citiem vienaudžiem ir ļoti svarīgi redzēt lietas notiekam, jo skolās nereti trūkst tieši šīs praktiskās daļas. “Mani interesē ķīmija un dabaszinātne, bet gribētos, lai arī skolā notiktu vairāk praktisku nodarbību. Būtu nepieciešams priekšmetus pasniegt tā, lai tas ieinteresētu vairāk nekā divus bērnus, kurus šis priekšmets tiešām interesē. Svarīgi ir, kā skolotāji pasniedz savus priekšmetus,” uzskata E.Korpa.
Palīdzēja domāt loģiski
Jaunieši Tehniskās jaunrades dienā varēja piedalīties astoņās darbnīcās. Darbnīcā “Metamais kauliņš” skolēniem bija jālodē kubi no diodēm. Pēc tam ar slēdzi šajos kubos varēja uzslēgt dažādas gaismu secības, gluži kā metamajā kauliņā. Ar gaismu šajā dienā saistījās vēl kāds interesants eksperiments: darbnīcā “Gaismas sekotāji” jaunieši izgatavoja mazus robotiņus, kuri pārvietojās, sekojot lukturīša gaismai. Pagājušajā Tehniskās jaunrades dienā jaunieši arī veidoja šādus robotiņus, tikai toreiz tie pārvietojās, reaģējot uz skaņu – plaukšķināšanu. Tehniskās jaunrades dienas organizatori katru gadu piedāvā jaunas darbnīcas. Šoreiz darbnīcā “Miniķīmija” sanākušie varēja izveidot paši savas kaučuka bumbiņas, savukārt darbnīcā “Lidmodeļu būve” bija iespēja veidot mazus lidmodeļus, darbnīcā “Katapulta” - mazas katapultas. “Vafeļu inženieris” darbnīcā jaunieši no vafelēm un šokolādes cēla torņus, bet darbnīcā “Zemestrīce” bija jāveido smalki torņi no maisāmajiem kociņiem un plastilīna. Vēlāk katru izveidoto torni pārbaudīja uz studentu būvētas zemestrīces iekārtas. Zemestrīces efektu radīja platforma, kura būvēta uz atsperēm un darbināma ar urbi. Šāds eksperiments palīdzēja jauniešiem domāt loģiski un būvēt torņus tā, lai svars uz tiem izdalītos vienmērīgi. Šādas zināšanas ir nepieciešamas arī, apgūstot inženierzinātni.

Kategorijas