Valstij nevajadzīgos autoceļus – uz pašvaldību pleciem
Autoceļi un to stāvoklis Latvijā vienmēr bijis viens no sarunu tematiem
starp šoferiem, iedzīvotājiem, uzņēmējiem un pašvaldībām. Ikviens no
mums vēlas, lai, maksājot ceļu nodokli un pa tiem pārvietojoties gan
ikdienas, gan darba vajadzībās, nebūtu jālauž savs autotransports,
braucot pa bedrēm, nelīdzenumiem, iesēdumiem vai citām grambām, kuru uz
Latvijas ceļiem nav mazums.
Tapis redzējums par ceļiem
Pērn
Latvijā veica valsts autoceļu tīkla izvērtējumu, lai noteiktu esošā
autoceļu tīkla efektivitāti un iegūtu datus par valsts, pašvaldību un
privāto ceļu reālo situāciju. Viens no secinājumiem – 30 procentiem
valsts autoceļu neesot valstiski stratēģiskas nozīmes. Lai apzinātu
sabiedrības interesēm būtiskākos maršrutus, ir veikts arī pašvaldību un
komersantu ceļu izvērtējums, iegūtos rezultātus integrējot kopējā valstī
esošo ceļu tīkla lietošanas izvērtējumā. Apkopoti arī dati par
elektrības patēriņu, skolu un slimnīcu izvietojumu, pasažieru
pārvadājumiem un citiem būtiskiem faktoriem, kas tagad būs pamats
turpmākai finansējuma stratēģiskai plānošanai un piešķiršanai konkrētiem
autoceļiem.
Lai gan ceļu izvērtējumu veic katru gadu, šoreiz
skatīja arī pašvaldību un komersantu ceļus. Analizēti un apkopoti arī
sociālekonomiskie rādītāji, piemēram, iedzīvotāju blīvums,
elektroenerģijas patēriņš, kas raksturo, pie kādiem ceļiem cilvēki dzīvo
un pārvietojas, uzņēmēji attīsta uzņēmējdarbību. Tā rezultātā ir tapis
arī interaktīvs ģeotelpiskās plānošanas rīks – datubāze, kur visa šī
informācija uzskatāmi apkopota. Tā gan pieejama tikai ministrijām un
pašvaldībām, kas to atzīst par lietderīgu un ikdienas darbā noderīgu.
Tiesa, secināts, ka pētījums vēl jāpapildina arī ar informāciju par
nodokļu nomaksu, ņemot vērā faktiskās adreses, kas sniegtu vēl skaidrāku
un reālāku uzņēmējdarbības atspoguļojumu. Bet kādi secinājumi par to
visu izdarāmi par ceļu stāvokli Alūksnes un Apes novados?
Nav valstiski stratēģiskas nozīmes
Satiksmes
ministrijas Komunikācijas nodaļas sabiedrisko attiecību speciālists
Aivis Vincevs norāda - ņemot vērā Transporta attīstības pamatnostādņu
2014.-2020.gadam pasākumu “Vietējo autoceļu pārvaldīšanas
reorganizācijas koncepcijas izstrādāšana”, lai noteiktu optimālo valsts
vietējo autoceļu pārvaldīšanas modeli, veikta valsts vietējo autoceļu
pārvaldīšanas reorganizācijas izpēte.
“Tika izvērtēts valsts pārziņā
atstājamo un pašvaldībām nododamo valsts vietējo autoceļu tīkls,
salīdzinot dažādus variantus un to ilgtermiņa uzturēšanas un
atjaunošanas izmaksas. Izpētes mērķis bija izstrādāt sociāli ekonomisku
pamatojumu valsts vietējo autoceļu pārvaldīšanas iespējamajai
reorganizācijai un, pamatojoties uz tās rezultātiem, sagatavot
priekšlikumus valsts vietējo autoceļu nodošanai pašvaldībām,” stāsta
A.Vincevs.
Tika izstrādāti kritēriji, lai identificētu optimālāko
stratēģiju, nosakot to, vai konkrētais valsts vietējais autoceļš ir
saglabājams valsts īpašumā un uzturēšanā vai arī tā īpašumtiesības
un/vai uzturēšana ir nākotnē potenciāli nododama pašvaldībai. Tika ņemta
vērā atbilstība likumam „Par autoceļiem” - vai ceļš novada
administratīvos centrus savieno ar novada pilsētām, novada apdzīvotām
teritorijām, kurās atrodas novada pagastu pārvaldes, ciemiem vai citiem
valsts autoceļiem vai savā starpā atsevišķu novadu administratīvos
centrus. Otrais kritērijs bija, vai ceļš atrodas vairāku novadu
teritorijās, kāda ir gada vidējā diennakts satiksmes intensitāte - tai
jāpārsniedz 100 transportlīdzekļi diennaktī, pa šo ceļu kursē
sabiedriskais transports un vai to izmanto skolēnu pārvadājumiem, vai
ceļš nodrošina piekļuvi nozīmīgiem tūrisma objektiem, izglītības
iestādēm; piekļuvi citiem valstij stratēģiski svarīgiem objektiem.
“Secinājums - 3984 kilometri jeb 30,7 procenti no kopējā valsts vietējo
autoceļu kopgaruma ir tādi, kuriem nav valstiski stratēģiskas nozīmes,”
saka A.Vincevs.
Alūksnes novadam – 11 ceļi
Valsts saskata,
ka Alūksnes novads varētu nākotnē uzņemties rūpes par 11 valsts
autoceļiem. Alūksnes novada pašvaldības Īpašumu nodaļas vadītājs Ingus
Berkulis atzīst, ka pašvaldība, iespējams, varētu uzņemties rūpes par
dažiem no šiem 11 ceļiem, tomēr šobrīd neatbildēts jautājums ir par
finansējumu to uzturēšanai un ceļu šābrīža tehnisko stāvokli.
“Nesen
Valmierā bija tikšanās ar “Latvijas valsts ceļiem”, kur tika uzsvērts,
ka šobrīd pašvaldības var izvērtēt pieejamo informāciju un spriest par
šo ceļu vai to posmu pārņemšanu vai nepārņemšanu. Tā nav kā obligāta
norma, ka pašvaldībām šie ceļi no valsts obligāti jāpārņem. Alūksnes
novadā mums jau ir bijušas diskusijas par to – gan ar domes vadību, gan
ar attiecīgo pagastu pārvalžu vadītājiem, jo tas skar pagastu
teritorijas. Pārņemt vai ne – par to lēmums būs jāpieņem novada domei.
Nekādā gadījumā pašvaldība ceļus nepārņems, ja līdzi nesekos
finansējums. Šobrīd ir izskanējis, ka pārņemšanas gadījumā valsts piecus
gadus piešķirs noteiktu summu kilometra uzturēšanai gadā. Bet,
piemēram, valsts autoceļu Tūja-Kantorkrogs pašvaldība saskata kā ceļu,
ko valstij vajadzētu rekonstruēt: šobrīd tas ir sliktā stāvoklī, bet tur
atrodas gan liels kokapstrādes uzņēmums, gan liela zemnieku
saimniecība,” saka I.Berkulis.
Palīdzības saucieni no
iedzīvotājiem
Viņš
norāda – pārsvarā tie ir ceļi, kas savieno reģionālas nozīmes ceļus.
Šiem 11 valsts ceļiem šobrīd ir viszemākā uzturēšanas klase, īpaši
ziemā, bet tajā pašā laikā ir atsevišķi ceļu posmi, pie kuriem atrodas
ražošanas uzņēmums vai zemnieku saimniecības ferma, kursē skolēnu
autobuss.
“Bieži par šo ceļu posmiem ziemās no iedzīvotājiem,
zemniekiem saņemam palīdzības saucienu, ka nevar izvest produkciju,
nevar izbraukt skolēnu autobuss, jo pietiekami intensīvi netiek
samazināta slīdamība vai laikus netiek notīrīts sniegs. Protams, spēkā
ir Ministru kabineta noteikumi, kas paredz kārtību valsts finansējuma
piešķiršanā atbilstoši ceļu uzturēšanas klasēm. Atsevišķiem ceļu posmiem
esam prasījuši uzņēmēju un iedzīvotāju vārdā paaugstināt uzturēšanas
klasi – ziemas periodam tas pat izdevās, bet daudziem ceļiem, ņemot vērā
zemo satiksmes intensitāti un citus aspektus, uzturēšanas klase
paaugstināta netiek. Veidojas pat absurdas situācijas – uz viena un tā
paša ceļa, beidzoties melnajam segumam un turpinoties grants segumam,
rītā notīra un nokaisa melno segumu, bet grants seguma daļu notīra tikai
pēc divām trim dienām. Bet pēc 300 metriem atrodas kokzāģētava. Ceļam
ir liels slīpums, tāpēc kravas nevar nogādāt, jo ziemā, neuzturot
pienācīgi ceļu, tās apgāžas. Esam meklējuši visādus risinājumus,
vēršamies arī pie “Latvijas autoceļu uzturētāja” Alūksnes nodaļas, kas
vienmēr ir pretimnākoša un izpalīdz, nokaisot vai notīrot, par ko liels
paldies,” situāciju raksturo I.Berkulis.
Piešķir maz, uzkrāj no tā paša
I.Berkulis
atzīst – gadījumā, ja pašvaldība pārņemtu šos ceļus, būtu jāveic arī to
novērtējums, arī analizējot satiksmes intensitāti, lai noteiktu
uzturēšanas klasi. “Bet tad pašvaldība ņems vērā to, ka pa ceļu pārvadā
skolēnus, tāpat arī iedzīvotāju ieteikumus un lūgumus, un gādās, lai
šādi ceļi ikdienā tiktu uzturēti labāk. Jāuzsver, ka pašvaldība vienmēr
ir organizējusi, lai ceļi, kur ir ražošana, skolēnu pārvadājumi, tiktu
iztīrīti prioritāri. Bet – ja pašvaldība kādu ceļu pārņemtu, būtiski,
kāds ir ceļu šābrīža tehniskais stāvoklis un finansējums. Šobrīd
pašvaldībai valsts finanšu mērķdotācija ceļu uzturēšanai pēdējos gadus
tiek iedalīta nemainīga, līdz ar to tā ir nepietiekama, lai ceļus
pienācīgi uzturētu – gar ceļu malām jābūt grāvjiem, jābūt caurtekām,
jānoņem apaugums, bet 80 procentos gadījumu pašvaldībā ceļi nav tādi. Ir
gan izskanējis, ka mērķdotācija pašvaldībām tiks palielināta. Protams,
piesaistām Eiropas fondu finansējumu, lai remontētu pagastu ceļus. Tāpat
arī katru gadu tiek veidots 10 procentu uzkrājums Alūksnes novada
pašvaldības autoceļu fondā – par šo finansējumu varam paveikt lielākus
darbus, piemēram, Malienā asfaltējām pagasta centru, Zeltiņos remontējām
slūžas, šobrīd projektējam tiltu pārbūvi Jaunannā un Mālupē. Arī
pagastu pārvaldes spēj uzkrāt ceļu uzturēšanai paredzēto finansējumu,
lai paveiktu nozīmīgākus darbus,” saka I.Berkulis.
Apes novadam – trīs ceļi
Apes
novada domes priekšsēdētājs Jānis Liberts uzskata, ka pašvaldībai
nevajadzētu uzņemties rūpes par valsts autoceļiem. Apes novadam valsts
varētu piedāvāt rūpes par trim autoceļiem.
“Pašvaldības jau kopš
pagājušā gadsimta deviņdesmitajiem gadiem rūpējas par pašvaldības
autoceļiem – gan asfaltētiem, gan grants un grunts seguma ceļiem. To
uzturēšanai rīkojam iepirkumus, kur lielākoties uzvar valsts akciju
sabiedrība “Latvijas Autoceļu uzturētājs”. Tas ir valsts uzņēmums, kam
ir specializēta tehnika, zināšanas un viss pārējais ceļu uzturēšanai,
pašvaldības rīcībā nekā tāda nav. Tad pašvaldībai atkal būtu jādomā par
jaunas štata vietas radīšanu speciālistam par autoceļiem, kas nebūtu
lietderīgi. Ja pašvaldība pārņemtu atsevišķus valsts ceļus, kas mainītos
to uzturēšanā? Tāpat mums būs jārīko iepirkumi šo darbu veikšanai, kur,
vadoties no esošās pieredzes, atkal uzvarētu valsts akciju sabiedrība
“Latvijas Autoceļu uzturētājs”.
Ja valstij ir sava akciju sabiedrība
ceļu uzturēšanai, tad kādēļ tā arī nevarētu gādāt par ceļu uzturēšanu?
Tas nav īsti izprotams, tādēļ es uz šādu ieceri, ka daļa valsts ceļu
nonāk pašvaldību pārziņā, raugos skeptiski,” pauž J.Liberts.
Pārņemšana – tikai papildu funkcijas
J.Liberts
norāda - ja tas būtu zemas noslodzes ceļš uz kādu Apes novada uzņēmumu,
kam ir liela pievienotā vērtība, tad pašvaldība varētu šādu ceļu
pārņemt, zinot, ka uzturēs to labāk nekā valsts. “Bet, piemēram, valsts
autoceļam Ape-Ādams, kas ir viens no potenciāli pārņemamajiem ceļiem,
turklāt garš – 10,5 kilometri, nesaredzu finansējumu uzturēšanai no
pašvaldības budžeta,” saka J.Liberts.
Viņš secina – valsts ceļu
pārņemšana pašvaldībām būs tikai papildu funkcijas. Apes novadam līdz
šim sarunas par iespēju pārņemt atsevišķus ceļus ar Satiksmes ministriju
nav notikušas. “Pēc man pieejamās informācijas šobrīd tuvākajos gados
Apes novadā valsts autoceļos nav plānoti būtiski remontdarbi. Atsevišķos
posmos tas būs uz Vidzemes šosejas, bet otrās šķiras ceļus tuvākajā
laikā nav plānots remontēts. Vienīgi ceļu Vireši-Lejasciems un ceļa
posmu no Verasskolas Gaujienā līdz SIA “Very Berry” ražotnei – par tiem
gan ir izskanējis solījums, kas būtu liels ieguvums gan iedzīvotājiem,
gan uzņēmējiem,” saka J.Liberts.
Radīts ģeotelpiskās
plānošanas rīks
Lai
nodrošinātu iespējas novadu pašvaldībām iesaistīties valsts vietējo
autoceļu tīkla izvērtējumā un sagatavotu priekšlikumus iespējamai
atsevišķu šo ceļu posmu pārvaldības formu maiņai, Latvijas Pašvaldību
savienība šopavasar ar valsts akciju sabiedrību “Latvijas valsts ceļi”
vienojās par kārtību, kādā tiks nodrošināta jaunradītā Latvijas autoceļu
tīkla ģeotelpiskās plānošanas rīka izmantošana. Šo rīku izmanto arī
Alūksnes un Apes novadu pašvaldībās.
“Arī mūsu pašvaldībai tika
piešķirta piekļuve datiem šajā rīkā. Pašvaldības ikdienas darbā šī
datubāze ļoti noder. Šiem datiem ir informatīvs raksturs, lai saprastu,
kā Latvijā tuvākajā nākotnē plānos valsts autoceļu tīkla sakārtošanu,
ņemot vērā daudzus faktorus, kas to ietekmē,” saka I.Berkulis.
Apkopots
arī, kāds katrā novadā ir elektroenerģijas patēriņš uzņēmumos,
mājsaimniecībās un kopējais. Redzams, ka, piemēram, Vidzemes reģionā
ražošanā Valmierā tas ir krietni lielāks nekā Gulbenē, bet Gulbenē –
lielāks nekā Alūksnē. “Arī šāds aspekts nākotnē tiks ņemts vērā,
plānojot valsts autoceļu remontdarbus. Ir prognozes par iedzīvotāju
blīvumu novados 2030.gadā. Apkopota esošā sporta infrastruktūra reģionos
– peldbaseinu, galveno sporta objektu, vieglatlētikas infrastruktūras
apkopojums. Arī vidusskolu tīkla modeli nākotnei, kā to saskata
Izglītības un zinātnes ministrija – jāatzīst, ka šie dati atšķiras no
tā, kā to nākotnē saredz Alūksnes novada pašvaldība. Par sabiedriskā
transporta maršrutu kustību un citi aspekti,” stāsta I.Berkulis.
Ģeotelpiskās
plānošanas rīkā arī iezīmēti ceļi, kurus nākotnē plānots rekonstruēt,
ieklājot melno segumu. I.Berkulis norāda – tāds ceļš ir arī Alūksnes
novada teritorijā, tikai nenosauc, kurš.
Prioritāte – lielāka satiksmes intensitāte
A.Vincevs
norāda - informatīvais ziņojums gan nav vēl izskatīts Ministru
kabinetā, tādēļ nekāda turpmāka darbība šobrīd par ceļu nodošanu nav
notikusi. Toties ir notikušas sarunas ar Latvijas Pašvaldību savienību,
kuras rīcībā ir nodots interaktīvais rīks.
Valsts akciju sabiedrības
“Latvijas valsts ceļi” Komunikācijas daļas vadītāja Anna Kononova
atzīst - ir identificēti 4000 kilometri ceļu, kas atrodas valsts
autoceļu tīklā, taču nav stratēģiski nozīmīgi valstij. Šajos autoceļos
netiks veiktas investīcijas, tie tiks uzturēti atbilstoši minimālajām
ikdienas uzturēšanas prasībām.
““Latvijas Valsts ceļi”, veicot valsts
autoceļu tīklā veicamo darbu programmu izstrādāšanu, balstās uz
autoceļu tehniskās apsekošanas rezultātiem un satiksmes intensitātes
uzskaites datiem, kā arī tiek izvērtēti sociālekonomiskie faktori:
iedzīvotāju izvietojums, elektroenerģijas patēriņš, skolu reforma un
citi. Katru gadu tiek izvērtēti visi valsts autoceļi, un valsts autoceļu
tīklā veicamo darbu programmās tiek iekļauti autoceļi ar sliktāku
seguma stāvokli un lielāku satiksmes intensitāti, tādā veidā nodrošinot
iespējami lielākam satiksmes dalībnieku skaitam labākus braukšanas
apstākļus,” komentē A.Kononova.
* Materiāls sagatavots ar Valsts reģionālās attīstības aģentūras finansiālu atbalstu no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem.
Kategorijas
- Laikraksta sludinājumi
- Pērk
- Pārdod
- Dažādi
- Pakalpojumi
- Maina
- Izīrē
- Vēlas īrēt
- Dāvinu
- Darbs - meklēju
- Darbs - piedāvāju
- Pazudis / Atrasts
- Līdzjutība
- Sludinājumi
- Transports
- Nekustamais īpašums
- Darbs un izglītība
- Izklaide
- Mājdzīvnieki
- Dažādi
- Mājsaimniecība
- Lauksaimniecība
- Labsajūta un veselība
- Celtniecība
- Elektronika
- Pērk
- Pārdod
- Forums
- Mana dzīvesvieta
- Cilvēki
- Izklaides iespējas
- Sanāca kā vienmēr...
- Ir ko teikt?
- Izklaide un kultūra
- Transports un satiksme
- Pilsēta
- Darba devēji
- Citos portālos
- Diena.lv
- Db.lv
- Citas ziņas
- Tirgus
- Atbildam lasītājiem
- Sarunas par dzīvi
- Latvija pēc 90
- 8778
- Konkursi
- Mīlestības stāstu konkurss
- Blogi
- Afiša
- Koncerti
- Teātra izrādes
- Izstādes
- Sports
- Balles un diskotēkas
- Bērniem
- Filmas
- Citi pasākumi
- Dievkalpojumi
- Jauniešiem
- Senioriem
- Svētki
- Piemiņas pasākumi
- Izlaidumi
- Laikraksta arhīvs
- Foto un video
- Reklāmraksti
- Lietotāju raksti
- Cope un medības
- Dzive laukos
- Veselība
- Sports
- Politika
- Vēlēšanu ziņas
- 10. Saeimas vēlēšanas
- 11. Saeimas vēlēšanas
- Kultūra
- Konkursi
- Vietējās ziņas
- Skolu ziņas
- Pasaules ziņas
- Latvijas ziņas
- Policijas ziņas
- Skola Kanaviņu kalnā
- Senioriem
- Vēlēšanas 2017
- Palīdzēsim ķepaiņiem!
- Statiskas lapas
- Projektu raksti
- Saimnieko gudri
- Rūpēsimies par vidi
- Mediju kritika
- Teritoriālās reformas krustcelēs
- Izklaide
- 13. Saeimas vēlēšanas
- Slēpņošanās spēle "Discover the city"
- Koronavīruss
- "Unikālas kultūras tradīcijas Alūksnes un Apes novadu pierobežā"