Aluksniesiem.lv ARHĪVS

Arī domāšana jātrenē

Loreta Jargane

2018. gada 15. decembris 18:04

367

Kā sevī radīt vai atdzīvināt radošumu? Kā radīt jaunus produktus un realizēt savas slēptākās idejas? Par to visu un vēl vairāk bija iespējams uzzināt seminārā “Ideju fitness” Alūksnē. Izmantojot dažādas praktiskas metodes radošuma veicināšanai, produktīvo semināru vadīja Elīna Miķelsone – biedrības “Ideju un inovāciju institūts” vadītāja un ideju fitnesa trenere Latvijā.

Fitness - domāšanas
trenēšana
Ideju fitness radies 2016. gadā, veidojot projektu ar jauniešiem no Latvijas, Somijas, Lietuvas, kura laikā tika apgūtas teorētiskās mārketinga zināšanas un realizētas biznesa idejas. Tā kā projekts izdevies, ideju fitness atzīts par iniciatīvu, kas veicina uzņēmējdarbību Eiropas līmenī.
Fitnesa nodarbības ir unikālas. E.Miķelsone uzsver - ideju fitness nozīmē gan zināšanas, gan radošo domāšanas prasmju attīstīšanu un arī motivācijas rīku izmantošanu, piemēram, fiziskās un intelektuālas provokācijas. “Ja semināros liek ko muļķīgu darīt, nevajag baidīties, tas viss ir ideju fitnesa vārdā. Provokācijas nepieciešamas, lai atsvaidzinātu nodarbināto prātu. Ideju fitness ir domāšanas trenēšana. Aizejot mājās, var šķist, ka sāp smadzenes, tā varētu būt. Fitnesa mērķis ir sākt domāt radošāk, saskatīt visur iespējas. Dažādās metodes ir pieeja, kā radīt jūsu produktu tādu, kādu jūs vēlaties, tāpat tā ir iespēja saprast, kā radīt sistemātisku ideju procesu,” saka E.Miķelsone.

Izpildi radošo ideju testu
Lai pārbaudītu savu sagatavotību, bija jāizpilda radošo ideju tests. Tika iedota lapiņa, uz kuras uzvilkta viļņveida svītra, minūtes laikā šī svītra bija jāturpina. Ja līnija tika turpināta tādā pašā stilā, tad cilvēki ir fantastiski ideju izvērtētāji un ieviesēji, bet, ja bija ieviesti kādi citi koncepti, kas nav līnija, piemēram, ziedi, kaķi, zaķi utt., tad tie ir cilvēki, kuri var radīt idejas.
“Tie ir tie cilvēki, par kuriem saka - “putni galvā”, bet es uzskatu, ka tas ir fantastisks kompliments, ko var pateikt radošajiem cilvēkiem. Ja līnija turpināta kādā citā veidā – gliemezītī un tamlīdzīgi, tas liecina par to, ka personai ir lieliskas moderatora spējas, spēja moderēt gan ideju radītāju, gan ideju novērtētāju. Bet ar radošo ideju testiem jābūt uzmanīgiem, jo neviens šāds tests nav zinātniski pierādīts, tāpēc to nevar uztvert kā vienīgo patiesību. Ja tests dod motivāciju, tad to ņem vērā. Ja tests norāda, ka neesat radošs, tad atcerieties - tas nav zinātniski akreditēts. Testi ir savai pašmotivācijai,” uzsver vadītāja.

Viens nav spēlētājs
Inovāciju procesos un organizācijās ir nepieciešami visi cilvēki. Kāpēc nevar būt viens pats spēlētājs? “Jo sen vairs nav tāds uzskats, ka inovāciju radīšanai vajag tikai traki domājošos cilvēkus. Zināms, ka nepieciešami cilvēki, kuri izdomā idejas, tad tie, kas no 100 000 idejām izvērtēs un attīstīs šīs idejas, un vēl vajag tos, kuri moderē ideju procesu. Mēģiniet izveidot pēc iespējas daudzveidīgāku komandu sev - radošie cilvēki, speciālisti, vadītāji, mūziķi, fiziķi, botāniķi. Jo daudzveidīgāka komanda, jo interesantākas idejas. Piemēram, kūku cepēja vēlas jaunu recepti. Talkā jāaicina ne vien citas kūku cepējas, bet arī mazdēls, kurš ir celtnieks, meita, kura ir mūziķe, bērnudārza audzinātāja un galu galā bērns, kuri paudīs arī savu viedokli. Tādējādi, idejas un vēlmes apvienojot, var radīt ko pavisam unikālu, nebijušu,” pārliecināta E.Miķelsone.
Ideju fitnesa laikā intensīvā darba procesā tika izmēģinātas metodes, kuras lieti noder ikvienam, kas vēlas veicināt savu radošumu.

Metodes radošuma veicināšanai

“Violetās govs” idejas radītājs ir mārketinga guru Sets Godins. Šī metode attīstīja mārketinga pieeju, ka, domājot par jebkuru produktu, ko gribam radīt, jādomā ne tikai par paša produkta cenu, virzīšanu, pozicionēšanu, bet arī to, kā radīt ideju - atšķirīgu, interesantu, tā, lai to ievēro. Nepieciešams radīt atšķirīgu produktu, kurā mārketings ir integrēts pašā produktā, neieguldot naudu atsevišķi. „Ja ideja radīta, tai “jāapšķauda” visa Latvija - visi ir „inficējušies” ar jūsu ideju un meklē to. Domāju, ka Latvijā „violetās govs” piemērs varētu būt zīmols “Amoralle” - kvalitāte ir dažāda, taču tāds brends ir. Tie ir kā naktstērpi, bet var nēsāt arī dienā, un ir cilvēki, kas to zina un meklē, un informē jeb “apšķauda” tālāk arī pārējos. „Violetās govis” ne vienmēr ir pašas labākās un kvalitatīvākās, tās var būt brāķi, bet tie ir atšķirīgi. Vai ir maģisks veids, kā radīt „govi”? Nē, bet ir maģisks aplis, kurā „violetās govs” maģiju iespējams saglabāt ilgāk - jāgūst patērētāju atbalsts, jāļauj klientiem justies īpašiem, jādarbojas ar “klepotājiem”, lai tie izplata stāstu, jāļauj „noslaukt govi” arī citiem un jārada jaunas „govis”, jo tās nedzīvo mūžīgi.” Semināra laikā interesenti radīja paši savas “govis”, piemēram, radot idejas par saldējumiem ar čili garšu, cidoniju pildījumu un apēdamu trauciņu.

Ērgļa metode sniedz iespēju izmantot asociācijas un neasociācijas, pirmkārt, lai radītu pārsteidzošas idejas, otrkārt, lai radītu idejas, balstoties uz noteiktu produktu, resursu, problēmu. Kā izmantot metodi? Ērgļa vidusdaļā ieraksta resursu, produktu, pakalpojumu, problēmu vai to pārdefinē vienkāršā risinājumā. Ērgļa augšā raksta, kas ar to asociējas, lejasdaļā raksta to, kas neasociējas, tad mēģina savienot visraksturojošākos elementus ar visneraksturojošākajiem. Arī seminārā šāda metode tika izmēģināta. Darba grupām tika iedots koka gabaliņš, sagrupējot asociācijas un neasociācijas. Radās dažādas idejas, piemēram, aromātiska malka, ko dedzinot rodas  eksotisku augļu aromāts.

SCAMPER metode ir domāšanas rīks, kas palīdz domāt par pārmaiņām, kuras ikviens var veikt, lai izmainītu eksistējošus produktus vai veidotu jaunus. Mūsdienās šī metode tiek izmantota kā “prāta vētras” tehnika biznesā. SCAMPER sastāv no septiņām dažādām perspektīvām biznesā. Šo metodi var izmantot gan individuāli, gan grupā, tā ļauj iegūt jaunas perspektīvas un idejas. Piemēram, ar šo metodi var izdomāt, kā izmantot lietotas automašīnas: aizvietot – mašīnas sēdekļus izmantot kā šūpoles, kombinēt - virsbūvi un detaļas izmantot, lai izveidotu cietoksni, pielāgot - izmantot mašīnas priekšu kā ragavas ziemā, modificēt - nodot mašīnas saspiešanai lielos kubos un ļaut bērniem pa tiem rāpties, izmantot citā veidā - izveidot gokartus (formulai līdzīgi mīdāmi pārvietošanās līdzekļi), izslēgt – izmantot tikai riepas, lai izveidotu tuneļus, apgriezt kājām gaisā – apgriezt automašīnu un izmantot kā podestu.

Morfoloģiskā karte ir praktiski izveidota daudzdimensiju matrica. Lai atrastu jaunas idejas, tiek izmantota matricas informācija, cenšoties izveidot dažādas kombinācijas. Piemēram, tabulā saraksta raksturlielumus, kas tiks ievietoti matricā: krāsa, faktūra, iesaiņojums, sastāvs, garša u.c. Attiecībā uz ražošanas jautājumiem var ietvert materiālu, funkciju, būvniecību u.tml.  Nākamajā solī aizpilda tabulu ar potenciālām idejām katram raksturlielumam (vismaz sešas idejas pie katra), pēc tam tiek veidotas kombinācijas. Var izmantot arī izlozes metodi. Beigās izslēdz nereālās kombinācijas, izvērtē reālākās, lai atrastu jaunas idejas. Seminārā pēc šīs metodes radās ideja par konfektēm, piemēram, kuru galvenā sastāvdaļa ir citronskābe, šokolādes konsistence, dzintara krāsa, romba forma, stikla glāzītes iepakojums utt.

Ja šīs metodes tomēr neveicina radošumu, tad interneta vidē iespējams iepazīties vēl ar ļoti daudz dažādām metodēm, kas palīdz attīstīt radošumu. Ja sākotnēji cilvēki to dara praktiski, rakstot uz lapiņām, tad pēc simts reizēm tas viss notiek jau galvā. Šīs metodes tiešām strādā, un tās izmanto visā pasaulē tādi uzņēmumi kā “Adobe”, “Google” un citi.

— Teksts un foto: Loreta Jargane

Kategorijas