Aluksniesiem.lv ARHĪVS

Arī “Simone” ievieš tiešos maksājumus

Loreta Jargane

2018. gada 27. decembris 15:11

2258

Pēdējās nedēļās Alūksnes daudzdzīvokļu māju iedzīvotāji savās pastkastēs saņēmuši Alūksnes novada pašvaldības akciju sabiedrības “Simone” paziņojumu, ka, sākot no 2019.gada 1.janvāra, “Simone” kā siltumenerģijas ražotājs un piegādātājs saviem klientiem - daudzdzīvokļu dzīvojamo māju (dzīvokļu) īpašniekiem, kuri ir pauduši šādu vēlmi, uzsāks pāreju uz tiešo maksājumu sistēmu. Pamatojums – to nosaka Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likums. Ļoti lielu sašutumu iedzīvotāji pauž par to, ka par rēķinu, kas tiks no “Simones” saņemts elektroniskā formātā, būs jāmaksā 1,04 eiro!

Jāmaksā arī par elektronisko rēķinu
Tiešo maksājumu veikšanai “Simone” slēgs līgumus ar konkrētās dzīvojamās mājas dzīvokļu īpašniekiem pārvaldnieka SIA “Alūksnes nami” personā. Katra dzīvokļa īpašnieka, mākslinieku darbnīcas un nedzīvojamo telpu īpašnieka apmaksājamo daļu aprēķinās, pamatojoties uz metodiku maksas aprēķināšanai katram dzīvokļa īpašniekam.
Pēc līguma noslēgšanas turpmāk dzīvokļu īpašniekiem tiks izsniegti (izsūtīti) atsevišķi individuāli “Simones” norēķinu rēķini bez pārvaldnieka starpniecības. Maksājuma kontroli veiks “Simone” vai tās pilnvarotas personas. Par tiešo maksājumu nodrošināšanu “Simone” iecerējusi iekasēt maksu: rēķins elektroniskā formātā uz e-pastu – 1,04 eiro (ar PVN); rēķins drukātā formātā, ko ievieto pastkastē - 1,20 eiro; rēķins drukātā formātā ar pasta starpniecību - 1,73 eiro. Maksa par rēķina sagatavošanu tiks norādīta ikmēneša rēķinā.

Likums nosaka
Akciju sabiedrības “Simone” valdes loceklis Mārtiņš Kaļva apstiprina, ka paziņojumi izsūtīti  visiem iedzīvotājiem, kam tas ir aktuāls jautājums, un arī tiem, kam pašlaik nav aktuāli tiešie norēķini. “Pašlaik norēķini notiek ar SIA “Alūksnes nami” starpniecību, kur apsaimniekotājs vai pārstāvis iedod mums rādījumus, mēs piestādām apsaimniekotājam vienu rēķinu, apsaimniekotājs šo rēķinu sadala pa dzīvokļiem, iekasē naudu un pārskaita šo naudu mums. Tiešais pārskaitījums izslēdz šādu namu apsaimniekotāju kā starpnieku, bet rēķins tiek piestādīts katram dzīvoklim no mums un katrs dzīvokļa īpašnieks, īrnieks maksā pa tiešo mums. Mūsu gadījumā līgums ir viens uz visu māju un to slēdz vai nu apsaimniekotājs, kas ir pilnvarots pārstāvis, vai pilnvarota persona no mājas iedzīvotāju puses - vai nu biedrība, vai ievēlēts pārstāvis, tas ir individuāli,” ieceri skaidro M.Kaļva.
Viņš uzsver - pakalpojuma maksu neizdomāja “Simone”, tā noteikta “Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likuma” pārejas noteikumu 15.pantā. “Tajā teikts, ka pakalpojuma sniedzējam ir nepieciešams sniegt aprēķinu par apkalpošanas izmaksām, nodrošinot tiešo maksājumu saņemšanu no dzīvojamās mājas īpašniekiem un atklāt rēķinu apkalpošanas izmaksas,” saka M.Kaļva.

Kāpēc jāmaksā?
“Klientiem jāsaprot, ka, veicot tiešos maksājumus, tik un tā veidojas rēķinu sagatavošanas izmaksas, jo mēs to darām par papildu līdzekļiem. Rēķinu sagatavošana sastāv no četrām galvenajām lietām: datorsistēmu uzturēšanas, monitoringa sistēmas uzturēšanas, lielākā sadaļa ir darba algas un sociālie nodokļi. Elektroniski izsūtīt rēķinu nav resursietilpīgs darbs. Izmaksas par rēķina sagatavošanu nemainās atkarībā no sūtījuma formas. “Simone” rādījumus nolasa, veic aprēķinus, uztur programmas, cilvēkiem ir papildus jāstrādā. Rēķini ir jāizsūta, pēc tam arī jāadministrē, katru nedēļu jāiegrāmato, tiem, kas neveic maksājumus, jāveic parādu piedziņa. Tādēļ šīs lietas nemainās atkarībā no tā, vai rēķins tiek piegādāts pa pastu, elektroniski vai tamlīdzīgi. Likums mums uzliek par pienākumu sagatavot šādu rēķinu. Tā nav mūsu iegriba. Teorētiski apsaimniekotājam būtu jāsamazina iedzīvotājiem maksa par namu apsaimniekošanu, jo šo funkciju tagad veiks “Simone”, bet apsaimniekotājam šai summai ir jābūt iekļautai namu apsaimniekošanā. Saprotams, ka iedzīvotāji pauž viedokli par to, ka citviet netiek ņemta maksa par elektroniskajiem rēķiniem, bet šis ir maldīgs priekšstats. Arī SIA “Rūpe” veic aprēķinu par rēķinu sagatavošanu tajās mājās, kuras ir izvēlējušās tiešo norēķinu kārtību. Tāpēc arī mums ir ne tikai tiesības, bet arī pienākums šādu maksu ieviest,” skaidro M.Kaļva.

Runāja jau pirms diviem gadiem
SIA “Alūksnes nami” valdes loceklis Armands Musts uzsver, ka cilvēki savās pastkastītēs saņēma skrejlapiņas, kurās nav norādīts sagatavotājs vai kontakti par to, kas sūta šo skrejlapu. “To es nevaru komentēt. Tā ir provokācija. Jau pirms diviem gadiem, kad bija daudzdzīvokļu māju pilnvaroto personu tikšanās Dārza ielā 8, tika runāts tiešo maksājumu sistēmu sadzīves atkritumiem ar SIA “Pilsētvides serviss” un to, ka ceļš uz tiešajiem maksājumiem tiks virzīts nākotnē arī par ūdeni, kanalizāciju un siltumu. “Alūksnes nami” no savas puses oficiāli siltumapgādes uzņēmumam “Simone” pusotra gada laikā iesnieguši vairākus dokumentus, kas saistīti ar 2016. gada siltumapgādes līguma laušanu. Pirms jaunās apkures sezonas esam iesnieguši jauno līguma maketu, kurā pieskaramies tiešo norēķinu jautājumiem. Taču šo jautājumu novilcināšana daļēji saistīta ar  “Simones” pārvaldes darbu, un, ja mēs atsaucamies uz jauno pārvaldīšanas pilnvarojuma līgumu, kas ir noslēgts šā gada 1.jūnijā starp Alūksnes novada pašvaldību un SIA “Alūksnes nami” par to māju apsaimniekošanu, kurām nav pārvaldīšanas tiesību, tad vienā no punktiem ir norādīts par to, ka jāveido tiešie norēķini,” klāsta A.Musts.
“Simone” vēlas citādāk
A.Musts norāda - SIA “Alūksnes nami” kā ļoti stabils uzņēmums šajos jautājumos, pārstāvot vismaz 5000 iedzīvotāju intereses, zinot, cik smagnēja ir šādu jauninājumu ieviešana. “Mums ir atzinumi no mājām, kurās ir pārvaldīšanas tiesības, šādu procesu virzīt, taču tālākā darbība šobrīd ir diezgan haotiska.
Vai tas būs viens līgums ar māju un mēs dalīsim rēķinus uz dzīvokļiem, kā īpašnieki mums to ir likuši darīt līdz šim? Pirms gada šāds priekšlikums izskanēja arī no “Simones”, taču šobrīd viss ir kājām gaisā. “Simone” izspēlē versiju, ka par visu būs jāmaksā. Mēs uzskatām, ka tas ir pilnīgi netaisni, jo šo pakalpojumu mēs varam nodrošināt no savas puses bez maksas, kā bijis līdz šim. Šādiem jautājumiem jābūt niansēti un nevainojami izstrādātiem, jo katrai lietai, lai to iestrādātu, nepieciešams laiks. Te mēs varam atsaukties uz līgumu ar “Pilsētvides servisu”, kur arī ir pārejas process, un mēs viņu vārdā sagatavojam un izsniedzam rēķinus, taču viņi par šo pakalpojumu maksā, bet “Simone” šādu formātu nevēlas pieņemt. To es diemžēl nevaru ietekmēt,” uzsver A.Musts.

Nepieciešams kompromiss
A.Musts uzskata, ka kompromiss noteikti ir jārod, un norāda, ka “Alūksnes nami” ir gatavi šo procesu turpmāk administrēt arī “Simones” vārdā, tikai “Simonei” par tiešo maksājumu pakalpojumu būs jāmaksā, tāpat kā viņi to darījuši līdz 2016.gadam. Taču jaunais līgums izslēdzis šādas iespējas.
“Šobrīd to visu finansē apsaimniekošanas maksas administratīvās izmaksas, kuras mēs palielinājām 2016. gada septembrī, un šī funkcija tika pārlikta uz iedzīvotājiem. Tagad šī funkcija cilvēkiem būs jāveic vēl dubultā -  gan administratīvie maksājumi, gan arī “Simones” maksājumi. Tas ir absurds! Ja tiešām “Simone” visu darīs pati, tad mēs pārskatīsim arī administratīvo izmaksu sadaļu, un, ja šo pakalpojumu “Alūksnes nami” tomēr vairs neveiks, tad nevarēsim par šo pakalpojumu ņemt naudu. Veidosim jaunus līgumus un pārskatīsim šo sadaļu. Attiecīgi, ja izmaksas samazināsies, tad šī nauda tiks pārlikta uz māju uzkrājumu nākamajiem ieguldījumiem. Ja runājam saimnieciski - viss notiek, siltums nāk, cilvēki par siltumu maksā. “Simone” saņem naudu no pirmā rēķina, līdzko tas tiek izrakstīts,” saka “Alūksnes namu” valdes loceklis.
— Loreta Jargane

* Materiāls sagatavots ar Valsts reģionālās attīstības aģentūras finansiālu atbalstu no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem.

Kategorijas