Aluksniesiem.lv ARHĪVS

Ar šodienu aizsākas – “Rally Alūksne 2019”

Loreta Jargane

2019. gada 18. janvāris 10:42

884

Ziemas autorallijs “Rally Alūksne” ir skatītāju un sportistu iemīļots posms un notiek kopš 2011. gada. Tieši Alūksne ir tā vieta Latvijā, kur visātrāk pieejami atbilstoši laika apstākļi, lai organizētu ziemas ralliju. Arī šī gada Latvijas un Igaunijas rallija čempionāta pirmo, apvienoto posmu, atklās ar skatītāju iemīļoto “Rally Alūksne 2019”, kas norisināsies 18. un 19.janvārī.

Sezonas pirmās sacensības “Rally Alūksne 2019” ieplānotas divas dienas ar svinīgo atklāšanu piektdien, lai jau vakarā aizvadītu divus nakts ātrumposmus. Savukārt sestdien visas dienas garumā paredzēti astoņi ātrumposmi. Par gatavošanos rallijam un citām niansēm ekspresintervijā stāsta “Rally Alūksne” organizators Renārs Salaks.

– Kā un kad sākās šī gada sacensību plānošana?


– Šogad rallijam ir deviņu gadu jubileja un lēnām gatavojamies apaļajiem desmit. Darbs pie organizēšanas patiesībā ir visu cauru gadu, bet intensīvāks tas ir fināla posmā – trīs mēnešus pirms sacensībām.

– Galvenie veicamie darbi gada griezumā? Kas sagādā lielākās pūles?


– Trases plānošana, apzināt ceļu īpašniekus un saprast, vai vispār mūsu izvēlētais maršruts ir iespējams – vai nav plānota ceļu rekonstrukcija, slēgšana, vai īpašnieki piekrīt. Jāplāno, lai trase atbilstu nolikuma noteikumiem, bet lai ir gana kompakta sportistiem. Rallijs ir sacensības, kas var šķērsot gan dažādas cita veida trases, gan līkumoties caur māju pagalmiem. Saskaņošana ir sarežģīts process. Mēs organizējam gan Latvijas, gan Igaunijas čempionāta pirmo posmu. Īsi pirms rallija ir Ziemassvētku brīvdienas, atvaļinājumi – mums tas viss ir jāņem vērā. Ceļu izmantošana jāsaskaņo gan ar pašvaldību, valsts institūcijām, privātīpašniekiem, jānoslēdz līgumi.
Tiek izstrādāta rallija leģenda un drošības plāns – apsardzes darbs, trases lentojums, to visu brauc pārbaudīt, pie tam daudzas reizes. Atrast ar visiem kompromisus, ievērot noteikumus un tajā pat laikā radīt aizraujošu pasākumu kā sportistiem, tā skatītājiem. Protams, tas viss prasa laiku un ir milzīgs ieguldījums – mēs esam trīs organizatori, un visi ikdienā strādājam, tas ir mūsu brīvajā laikā – paldies arī mūsu ģimenēm, kas ir saprotošas un atbalsta. Protams, ap mums ir liela brīvprātīgo entuziastu komanda, bez kuriem mēs nekādi nevaram iztikt un veiksmīgi strādāt. Arī finansējums rallija organizēšanai ir sarežģīts jautājums – vienmēr gribas vairāk un labāk, bet naudas ir tik, cik ir. Valsts nodokļu reformas ietekmēja arī ziedojumu apjomus, un kopējais finansējums ir samazinājies. Esam priecīgi, ka ir mums ilgstoši sadarbības partneri.

– Cik dalībnieki pieteikušies?
– Dalībnieku pieteikšanās ir noslēgusies – kopumā ir 86 ekipāžas. Tas ir ļoti labi un atbilst mūsu prognozēm – latvieši, lietuvieši, igauņi, norvēģi, poļi, krievi, pat spāņi. Šoreiz kopumā pārstāvētas 10 valstis. Ir liels prieks, ka dalību apstiprinājis pagājušā gada uzvarētājs Valērijs Gorbans un Sergejs Larens, jaunais talants Olivers Solbergs pirmo reizi piedalīsies ar “VW Polo” R5 klases auto.
Tāpat Alūksne šobrīd ir vienīgā zināmā vieta, kur startēs 2018. gada Eiropas čempions Mārtiņš Sesks ar jauno stūrmani Krišjāni Cauni – arī viņi piedalīsies ar jaunu auto, lai krātu pieredzi dalībai Pasaules čempionātam junioriem. Skatītājus noteikti priecēs Jānis Vorobjovs – daudzkārtējs Latvijas čempions –, un noteikti varam teikt, ka viņš ir leģenda Latvijas rallijā. Arī Polijas rallija čempions Lukass Habajs pieteicies un piedalīsies ar “Škoda Fabia” R5 auto. Prieks, ka ir arī vietējie censoņi – alūksnieši noteikti varēs turēt īkšķus par Intaru Rezakovu un Oskaru Leimani, Kasparu un Zinti Koliem.
– Par rallija ceremoniālo startu – kur tas būs šogad? 


– Arī šogad rallija ceremoniālais starts būs pie Alūksnes evaņģēliski luteriskās baznīcas, netālu no rallija centra, kas iekārtots Alūksnes Kultūras centrā. To vadīs Oskars Kaņeps – Kalniņš, iepazīsimies ar rallija dalībniekiem, ar salūtu atklāsim ralliju un tad sportisti dosies pirmajos divos ātrumposmos. Tas ir pierādījies, ka gan skatītāji, gan sportisti izbauda braukšanu naktī.

– Vienmēr visus interesē, kur šogad vīsies trases? Kādi jauni pārsteigumu atkal gaidāmi skatītājiem?


– Katru gadu cenšamies rast iespēju veidot citādāku trasi – lai neatkārtojas, mainām virzienus ceļiem. Precīzas kartes var atrast “www.autorally.lv”. Sportistiem mūsu zemes reljefs ir interesants, esam augstākā pilsēta Latvijā, ceļi ir citādāki kā Kurzemē –  ir daudzas vietas, kur kļūdīties. Nākamajam gadam jau esam ieplānojuši pilnībā jaunu ātrumposmu, kas vēl ne reizi nav bijis.

– Kas veido trases un pēc kādiem kritērijiem?


– Trases veido Gatis Cimdiņš un Juris Osis, viņiem ir sarežģīts uzdevums – izdomāt, ko un kā. Tas ir arī laikietilpīgs process – stundas mēs neskaitām, bet rallija organizēšanas vajadzībām iztērējam apmēram 2,5 tonnas degvielas mēs trijatā vien.

– Ziema šogad ir pateicīga rallijam, jo sniega ir daudz. Ko gaidīt rallija dalībniekiem, kādas būs trases?


– Sniegs ir mūsu labākais draugs – ceļu stāvoklis ir labs, uz tā ir ledus un sniegs, ir kupenas, kas sportistiem palīdz “atspiesties”, bet tiem, kuri kļūdās – kupenas ierauj iekšā, tad skatītājiem jānāk talkā un jāstumj laukā. Ātrumposmu šaurajās vietās var teikt, ka ir tāda kā bobsleja trase – domāju, ka šis būs interesantākais un patīkamas sporta spriedzes pilns rallijs.

– Ar kādām emocijām ieteiktu doties uz ralliju?



– Noteikti ar pozitīvām! Saģērbties silti, paņemt termosos tēju, drīkst kurināt ugunskurus – mēs ļoti priecātos, ja cilvēki izmantotu iespēju un, atbalstot sportistus, atpūstos paši. Mēs esam valsts ziemeļos, ziema pie mums atnāk pirmajiem un turas visilgāk, mēs ar to lepojamies un tādēļ organizējam ziemas ralliju. Gribas, lai tas būtu kā festivāls, nu tāds “vietējais ziemas “Positivus””. Pilsētas iedzīvotājiem gribētu lūgt būt saprotošiem – uz atklāšanu nākt ar kājām, neizmantot savus auto, uz ralliju ierasties ātrumposmos laicīgi, samainīt iepriekšpārdošanā pirktās biļetes pret ieejas kartēm. Visu jaunāko un operatīvo informāciju var atrast “Rally Alūksne” “Facebook.com” lapā. Mēs aicinām cilvēkus apmeklēt ne tikai atklāšanas pasākumu, bet arī apbalvošanas ceremoniju – tā ir iespēja satikt labākos sportistus, nofotografēties, saņemt kādu autogrāfu, tad viņi visi ir smaidīgi un priecīgi.

– Kādas bijušas iepriekšējo gadu atsauksmes no sportistiem?
– Ļoti labas, viņiem patīk gan pilsēta, gan trase, cilvēku viesmīlība un uzņemšana.

– Kādi ir tavi kā organizatora secinājumi, pārdomas, deviņus gadus rīkojot Alūksnē ralliju?
– Ar katru gadu šķiet, ka novērtē arvien vairāk. Gan uzņēmēji, gan skatītāji – jā, pasākums ir liels, tie nav tikai sportisti – ir viņu komandas, mehāniķi, viesnīcas ir pilnībā noslogotas arī Gulbenē, Balvos, tuvajā Igaunijā. Šajā pasākumā mēs esam organizatori, bet visiem jau tā roka jāpieliek – piemēram, kafejnīcām jābūt gatavām, ka būs daudz cilvēku, un ir patīkami, ja tās spēj piedāvāt “dienas piedāvājumus”, kas neprasa ilgu gaidīšanu.
Vietējiem ir nelieli sarežģījumi – rindas veikalos, satiksmes ierobežojumi, bet tie ir kā pilsētas svētki ziemā. Šogad īpaši domājam par rallija atspoguļošanu – akreditējušies ir vairāk nekā 60 mediju pārstāvji. Norvēģijas “Discovery” brauc, jo gatavo dokumentālo filmu par Oliveru Solbergu, kā arī somi, igauņi, latvieši – žurnālisti, fotogrāfi un filmētāji. Pilsētas vārds izskanēs plaši. Te satiekas viss – sports, tūrisms, atpazīstamība. Tas ir liels, kopīgs darbs, un katra viesmīlīga attieksme atstāj labu iespaidu, lai cilvēki vēlētos atbraukt pie mums vēlreiz. Prieks, ka ar šo gadu sadarbojamies ar Andu Treiju, kura arī ir alūksniete, un viņas uzņēmumu, kas mums būtiski palīdz uzlabot pasākuma un Alūksnes publicitāti, kā arī nodrošina daudzas citas pasākumam nepieciešamās lietas.

– “Rally Alūksne” tradīcija turpināsies arī otrajā desmitgadē?
– Jā, reizēm jau gribas visu pamest, padoties – organizēt ralliju ir izaicinājums mums visiem. Šobrīd varu teikt, ka esam apņēmības pilni turpināt organizēt ralliju, celt latiņu – padarīt to skatītājiem vēl interesantāku. Dzirdam, ka cilvēkiem gribētos atkal, lai ātrumposms ir uz Alūksnes ezera, esam domājuši par “pilsētas ātrumposmu”, servisa parka izvietošanu pilsētas centrā. Ideju ir daudz, darba ir daudz – jāatrod kompromiss starp vēlmēm un iespējām.

Kategorijas