Aluksniesiem.lv ARHĪVS

Trīs faktori, kuru dēļ mēs pārmaksājam par iesaiņojumu

Marija Vorkule

2019. gada 16. maijs 09:04

30

Absolūtais vairākums Latvijas iedzīvotāju, izvēloties pārtikas produktus, apdomā, vai viņi nepārmaksā par iesaiņojumu — tā atbildēja 69 % aptaujāto*. Patiesi, šķiet pats par sevi saprotams, ka dažādi iesaiņojuma veidi atšķirīgi ietekmē preces cenu. Kādi faktori ir svarīgi, un kā izvēlēties savam makam visdraudzīgāko variantu?

57,6 % Latvijas iedzīvotāju vienmēr vai reizēm izvairās pirkt produktus smagā un apjomīgā iesaiņojumā, jo uzskata, ka tas palielina produktu cenu. „Tas patiešām tā ir. Un ne tikai tāpēc, ka lielāks izejvielu apjoms, kas ir nepieciešams apjomīga iesaiņojuma ražošanai, ir dārgāks par kompaktā iesaiņojuma izejvielām. Ir arī citi faktori,” paskaidro uzņēmuma IMMER Group, kas jau vairāk nekā 30 gadus ražo un eksportē iesaiņojumu, prezidente Irīna Mirošņika.

Apjomīgs iesaiņojums aizņem daudz vietas.
Līdztekus apjomīga iesaiņojuma izejvielu izmaksām ir svarīga arī tā uzglabāšana. Plaša noliktava ir vajadzīga gan iesaiņojuma, gan pārtikas produktu ražotājam, gan arī pēc tam veikalam, kas iepērk šo produkciju. Protams, noliktavu noma maksā naudu un šīs izmaksas ir iekļautas preču cenā. „Nedomājiet, ka šis ir nesvarīgs faktors. Ja ir jāiesaiņo tonna gatavās produkcijas, šādam produkcijas apjomam nepieciešamās stikla taras uzglabāšanai ir vajadzīga 60 reizes lielāka telpa** nekā, piemēram, elastīgajam iesaiņojumam. Tas viss sadārdzina jūsu kečupu vai majonēzi,” komentē I. Mirošņika.

Apjomīgam iesaiņojumam vajag 26 reizes vairāk kravas automobiļu. Ar iesaiņojuma uzglabāšanu nekas nebeidzas. Ne mazāk svarīgs ir loģistikas jautājums. Jo apjomīgāks iesaiņojums (pat tukšs), jo vairāk kravas automobiļu vajag, lai piegādātu šo iesaiņojumu vispirms produkcijas ražotājam, bet pēc tam arī veikaliem. Lai piegādātu tukšu iesaiņojumu tai pašai tonnai produkcijas, var būt nepieciešami 26 kravas automobiļi vai tikai viens (atkarībā no ražotāja izvēlētā iesaiņojuma masas un apjoma).** Pēc tam šis ar precēm piepildītais iesaiņojums ir jāpiegādā veikaliem. Tas pirmām kārtām ietver automobiļu ekspluatācijas, kā arī degvielas izmaksas un, visbeidzot, autovadītāju atalgojumu. Lieliem ražotājiem, kas piegādā preces uz ārzemēm, tas veido lielas summas, kas tiek ietvertas preču cenā. Tikai iedomājieties izdevumu atšķirību par 26 vai par vienu kravas automobili!

Arī iesaiņojuma masa ietekmē produktu cenu veikalā. „Nākamā nianse — iesaiņojuma masa,” piebilst I. Mirošņika. „Skaidrs, ka piegādājamās produkcijas masa ietekmē degvielas patēriņu. Ja kādreiz esat pārvācies, droši vien ievērojāt, ka piekrauts automobilis patērē vairāk degvielas. It kā sīkums, taču arī tas ir ņemts vērā cenas veidošanā, jo preces ražotājam, kas piegādā simtiem tonnu produkcijas smagā vai vieglā iesaiņojumā, tas nozīmē nevis pāris centu, bet gan tūkstošiem eiro.”

Tādējādi, ja nevēlaties pārmaksāt par iesaiņojumu, dodiet priekšroku tādam, kas ir vieglāks un mazāk apjomīgs — tad jūs noteikti ietaupīsit. Un arī būs daudz vieglāk pārnēsāt šādu iesaiņojumu somā.

Kategorijas