Aluksniesiem.lv ARHĪVS

Jauns un perspektīvs

Didzis Bauers

2019. gada 3. decembris 00:00

14

Alūksnes un Apes novados mums ir par vienu aktīvu motosportistu vairāk, jo jaunais censonis mālupietis Valters Beļavs aizvadījis lielisku sezonu starp amatieru motokrosistiem, izcīnot Latvijas nacionālā kausa kopvērtējumā 6. vietu mxB klasē 85 sportistu konkurencē, 14. vietu lielajā nacionālā kausa kopvērtējumā 300 sportistu konkurencē.
Pašam lielākais prieks ir par “Open retro” motokrosa sezonas kopvērtējumā iegūto 1. vietu mx250 klasē 48 sportistu konkurencē. Startēts arī Latvijas Amatieru čempionāta divos posmos, kas sezonas kopvērtējumā deva 17. vietu mx14+ klasē 42 sportistu konkurencē, kā arī Stāmerienā, Dimantu kausa izcīņā, iegūstot
6. vietu mxA klasē. Jauno, perspektīvo braucēju aicināju uz sarunu uzreiz pēc motosporta sezonas noslēguma.
- Pastāsti par sevi un savu ikdienu.
- Dzīvoju un strādāju pašlaik Mālupes pagasta “Ceriņos”, man ir 23 gadi, pamatskolu pabeidzu turpat Mālupē. Pirms trīs gadiem absolvēju Priekuļu tehnikumu, kur apguvu celtniecības specialitāti, un strādāju vecāku zemnieku saimniecībā, kas nodarbojas ar piena lopkopību. Ikdiena galvenokārt paiet, darot visdažādākos darbus, kas saistīti ar lauksaimniecību. Dzīve laukos nav viegla. Ir daudz un smagi jāstrādā. Bieži vien visa diena paiet tikai strādājot, bet tāpat varu teikt, ka man patīk dzīvot laukos. Brīvo laiku galvenokārt veltu savam hobijam motokrosam.
- Kas “ievilka” tevi motokrosā?
- Jāsāk ar to, ka man ir trīs gadus vecāks brālis Kaspars. Viņš, pabeidzot pamatskolu, nopirka sev motociklu, kas bija paredzēts “enduro” krosam. Pēc pāris gadiem viņš sāka startēt sacensībās, un tas arī mani “ierāva” motosportā. Brālis sacensībās brauca līdz brīdim, kad sāka studēt augstskolā, bet tagad viņš studijas ir beidzis un, iespējams, kaut kad atsāks piedalīties sacensībās. Viņš sāka braukt 2011. gadā, es - pēc gada. Pavasarī nopirkām motociklu, un pēc pāris treniņiem jau startēju pirmajās sacensībās. Tas gan bija diezgan pārgalvīgi, bet mēģināju. Pašam nemanot “saslimu” ar motokrosu. Ko nozīmē braukt motokrosā, ir ļoti grūti paskaidrot kādam, kurš to nekad nav darījis. Tas vienkārši jebkuram kādreiz jāpamēģina!
- Kas ir vajadzīgs, lai labi startētu sacensībās?
- Jābūt fiziski labi sagatavotam. Bez braukšanas ir jāaizvada daudzi fiziskie treniņi. Vasarās parasti mēdzu skriet, skriešana man ļoti patīk un domāju piedalīties arī kādās skriešanas sacensībās. Pavadu daudz laika sporta zālē gan pie trenažieriem, gan veicot dažādus vingrinājumus ķermeņa iekšējās muskulatūras nostiprināšanai. Ziemās slēpoju, ja, protams, ir sniegs, to daru pie vecāku saimniecības. Te gan to kalnu mazāk, bet pa ceļam uz Alūksni ir ziemas sporta centrs “Mežinieki”, kurā mēdzu iebraukt paslēpot. Kopumā esmu aktīva dzīvesveida piekritējs. Domas par pievēršanos nopietnāk citiem hobijiem pat nav bijušas, piemēram, slēpošanai, jo - ja esi aizrāvies ar motokrosu, ir ļoti grūti to pārtraukt.
- Kas ir tavi atbalstītāji, un vai šis sporta veids ir dārgs?
- Mani lielākie atbalstītāji ir vecāki - gan morāli, gan materiāli. No mūsu saimniecības iegūto peļņu dalām pēc vajadzībām. Daudz aiziet motosportam. Mans lielākais atbalstītājs ir tēvs. Ja jābrauc kaut kur tālāk, piemēram, uz Kurzemi, tad ceļamies trijos naktī un dodamies uz sacensību vietu. Parasti nebraucam iepriekšējā dienā, jo saimniecībā darba ir daudz, bet tēvam tīri labi patīk braukt naktīs. Tā arī  man ir iespēja izgulēties, lai uz starta izietu svaigs, nenoguris no tālā brauciena. Viņš man sacensību dienās ir kā šoferis, mehāniķis un lielākais atbalstītājs.
Dārgākais motosportā ir tehnika - motocikls. Un ir vēl otra daļa izdevumu, no kuriem puse aiziet motocikla uzturēšanai un otra puse ar dalību sacensībās saistītie izdevumi: ekipējums, treniņi. Visātrāk lūzt zobrats un ķēde, vēl jārēķina klāt gaisa filtrs, amortizatoru apkope, riepas – kopumā tas ir dārgs sporta veids. Es šogad esmu startējis 15 sacensībās, treniņi man ir pirms sacensībām viens vai divi, ja nedēļas nogalē nav sacensību. Trenējos galvenokārt tepat pie mājām, ir izveidota neliela trasīte. Jaunlaicenē un blakus novados ir trases, tādēļ ir, kur pabraukāt. Teiksim, Pauls Jonass pirms sezonas pirmajām sacensībām nobrauc 70 motorstundas, bet es sezonas laikā ar visām sacensībām nobraucu 65.
- Pastāsti par šajā sezonā piedzīvoto?
- Jāpaskaidro, ka ir vairāki seriāli – Latvijas čempionāts, kas skaitās visaugstākais līmenis, tad - Latvijas amatieru čempionāts, Nacionālais kauss, kas skaitās kā otrā līmeņa sacensības amatieriem, un trešajā varētu ielikt Latvijas atklāto retro čempionātu. Es šosezon braucu Latvijas atklātajā retro čempionātā, kurā man sezonas kopvērtējumā mx250 izdevās izcīnīt uzvaru.
Startējot Latvijas Nacionālajā kausā B klasē, “aizcīnījos” līdz
6. vietai kopvērtējumā un biju
14. vietā no visiem 300 startējušajiem dalībniekiem. Lai startētu tāda mēroga sacensībās kā Apes “Vaidavas kausā” vai Latvijas čempionātā, man vēl jākrāj pieredze, jātrenējas un jāuzlabo braukšana. Gribas jau savu līmeni attīstīt nopietnāk un nākamgad izmēģināt tur startēt, bet tas arī atkarīgs no finansiālā stāvokļa. Mēģinu strādāt ar sponsoriem, bet manā līmenī tas ir grūti. Paldies par atbalstu jāsaka Alūksnes novada pašvaldībai.
Par spilgtākajām sacensībām šogad nosauktu startu Viļakā, kad izcīnīju uzvaru. Tās bija arī pirmās sacensības, kurās uzvarēju, un atmiņā palikušas kā foršākās. Kārtīga cīņa man sanāca pēdējā posmā Saldū, kurā uzvara kopvērtējumā jau bija gandrīz kabatā un pirmajā braucienā finišēju trešajā vietā. Bet otrajā startā sanāca kritiens, pārsteidzu pats sevi, jo līdz brauciena beigām “aizcīnījos” līdz trešajai vietai, kas ļāva svinēt uzvaru kopvērtējumā šosezon.
Pašam patīk, ja sacensību gaitā sanāk cīniņš, spēkošanās ar citiem sportistiem. Tādēļ ļoti interesanti ir Nacionālajā kausā, kur nav nekādu kubatūras vai vecuma grupu -  nobrauc kvalifikāciju un pēc tās sadala braucējus. Parasti ap 40 braucēju ar līdzīgām prasmēm sacenšas vienā braucienā, ir kārtīgas cīņas, kas man patīk, tādēļ cenšos startēt tajās sacensībās. Neesmu pārgalvīgs braucējs, pārāk traki kritieni man nav bijuši, bet dažreiz gadās, ka pēc brauciena domāju - vajadzēja mierīgāk.
Ziemas sacensībās nepiedalos, tad ņemu pauzi, lai atpūstos no vasaras sacensībām. Gribētos arī ziemā piedalīties, bet viss atkarīgs no finansēm. Ziemas sacensībām vajag radžu riepas, kuru komplekts maksā 400 eiro. Arī moča apkope nav lēta, tāpēc ziemā pietaupu naudu, lai vairāk startētu vasarā.
- Vai jūti savu progresu, kādi ir tavi nākotnes plāni?
- Progress ir redzams manos rezultātos. Pagājušajā gadā Nacionālajā kausā braucu C klasē, bet šogad jau esmu stabils B klases braucējs. A klasē brauc jau profesionāļi. Nākotnes plāni ir ļoti vienkārši - braukt bez traumām, kāpināt savas braukšanas prasmes, lai varētu braukt ātrāk. Piedalīties pēc iespējas vairāk sacensībās, lai varētu pēc diviem, trīs gadiem braukt Latvijas čempionāta līmenī, pacīnīties ar profesionāļiem. Mums Latvijā ir kādi 10-15 profesionāli braucēji un kādi pieci ar to pelna. Sapnis ir būt tādam, bet redzēs, kā viss turpināsies. Cīnos pats uz priekšu, skatos uz citiem braucējiem, ir, no kā pamācīties Gulbenes pusē. Ja kopā trenējamies, tad pārrunājam, kā un ko labāk darīt. Tāda īsta trenera man nav.
Šogad Latvijas motokrosa apbalvošanas ceremonija norisinājās 2. novembrī Rīgā, kultūras pilī “Ziemeļblāzma”. Tur, sākot no amatieriem un beidzot ar visiem Latvijas čempionātiem, tiek sumināti labākie braucēji. Es saņēmu balvu par “Open retro” motokrosa sezonas kopvērtējuma iegūto
1. vietu un par Latvijas nacionālajā kausā izcīnīto 6. vietu mxB klasē saņēmu medaļu. Jau otro gadu piedalos šajā apbalvošanas ceremonijā, jo pagājušajā gadā “Open retro” motokrosā mx250 grupā izcīnīju 3. vietu un Latvijas nacionālajā kausā C grupā arī biju trešais. Šogad izcīnītā vieta ir stipri nopietnākā konkurencē. Ļoti priecājos, ka progresēju.
Vārds, uzvārds: Valters Beļavs.
Dzīvesvieta: Mālupes pagasta “Ceriņi”, Alūksnes novads.
Izglītība, nodarbošanās: vidējā profesionālā izglītība. Lauksaimniecība.
Ģimene: tēvs Aivars, mamma Baiba un brālis Kaspars.
Hobijs: motokross, šogad sacensībās brauc ar “KTM” firmas motociklu.
Mīļākie ēdieni, dzērieni: makaroni ar vistas fileju, gāzēts minerālūdens.


Kategorijas