Aluksniesiem.lv ARHĪVS

Ražošana atdzīvojas

Mārīte Dzene

2009. gada 26. septembris 08:16

2315

Viena no Vidzemes lielākajām paliktņu ražotnēm, kura atrodas Gaujienā, pieder SIA “Vaidens”. Tā rudeni sagaida ar cerību.

Eiropas valstīs zāģmateriālu tirgus atdzīvojas, tāpēc laiks sarosīties uzņēmumam, kura produkcija tiek pārdota galvenokārt Dānijā, Holandē un Lietuvā.

“Cerīgāks skats šobrīd ir tāpēc, ka apmēram par 40 procentiem ražošanas apjomu ir samazinājuši skandināvu koksnes pārstrādes uzņēmumi, kuri grib panākt cenas pieaugumu tirgū. Tiesa, ap gadu miju varētu atkal rasties problēmas, jo Francijas meži ir izpostīti vējgāzēs. Kad šī koksne, kas der tikai taras materiālu ražošanai, parādīsies tirgū, varētu būt grūtības realizēt mūsu produkciju. Taču strādāsim, kamēr vien varēsim,” spriež SIA “Vaidens” valdes priekšsēdētājs Dainis Aļeksējevs.  

Lai gan uzņēmums ir atradis savu nišu tirgū, piedāvājot pārsvarā nestandarta paliktņu sortimentu, pavasarī pasūtījumu skaits ievērojami samazinājās. Tāpēc daļa strādnieku tika atbrīvoti. Izdzīvot šo periodu ražotne varēja, jo SIA “Vaidens” ir otra ražošanas nozare -  kūdras ieguve, kas finansiāli palīdzēja tikt pāri lejupslīdei.

“Tagad paliktņu ražotnē aicinām darbā 8, 9 strādniekus. Turklāt gribam izveidot tādu kolektīvu, kurā nav staigātāju un disciplīnas pārkāpēju. Šobrīd te strādā ne tikai vietējie gaujienieši. Viena maiņa – 8, 9 cilvēki - brauc no Apes, kā arī strādnieki no apkārtējiem pagastiem. Darbā pieņemsim vēl 8 strādniekus, kuri tiks sadalīti vairākās maiņās. Tajās vai nu trūkst strādnieku vai arī to darbība neapmierina,” norāda D. Aļeksējevs. Viņu uztrauc, ka šobrīd, kad ir ievērojams bezdarbs, nav viegli atrast cilvēkus, kuri gribētu un spētu strādāt godprātīgi. To var prasīt, jo SIA “Vaidens” par padarīto maksā reģionā konkurētspējīgu darba algu.Mēnesī saražo 900 līdz 1200 kubikmetrus zāģmateriālu taras ražošanai. Ja būs pieprasījums, ražošanas apjomu vēl palielinās. ”Saražoto paliktņu skaits mainās atkarībā no to veida. Mēs neražojam tikai standartizētās paletes, jo ar tām ir grūti ieiet tirgū, turklāt tās ir salīdzinoši lētas. Pārsvarā gatavojam tādas, kurās ir daudz roku darba. Ārzemēs tas maksā ļoti dārgi, tāpēc varam konkurēt,” skaidro D.Aļeksējevs.

Strādā modernā ražotnē
SIA “Vaidens” paliktņu un zāģmateriālu ražotnes modernizēšanā ir investējis apmēram 1,5 miljonus eiro. Izveidota moderna ražošanas līnija, kas atrodas pilnīgi atjaunotā ēkā. “Tur bija tikai sienas un jumts. Tagad strādniekiem ir nodrošināti labi darba apstākļi: ir apkure, siltinātas sienas, ielikti jauni logi, ierīkotas tualetes un dušas. Uzceltas un nodotas ekspluatācijā zāģmateriālu kaltes un katlu māja. Šobrīd nepietiek līdzekļu, lai asfaltētu piebraucamo ceļu, tāpēc tas nav izdarīts,” uzsver D.Aļeksējevs. Lai gan bija saņemts Eiropas un Latvijas līdzfinansējums šī projekta īstenošanai, birokrātisku šķēršļu dēļ darbi kavējās, tāpēc to izmaksas palielinājās divas reizes un atbalsts veidoja tikai piekto daļu no kopējā finansējuma. Nācās ņemt kredītu bankā un izlietot  uzņēmuma iepriekšējo gadu peļņu. “Ja būs grūti pārdot paliktņus, domāsim, kā mainīt produkcijas veidu. Varbūt vajadzēs kādu papildus aprīkojumu. Tiesa, koksnes izstrādājumu tirgū viss ir savstarpēji saistīts. Ja kādu produkciju vairs nepērk, tad iespējams, ka pēc laika būs pārprodukcija arī citā segmentā,” secina D.Aļeksējevs.

Prognozē transporta problēmas
SIA “Vaidens” produkcija tiek ražota galvenokārt (apmēram 80 procenti) no lapu kokiem, kā arī no skuju kokiem. Par to piegādi uzņēmumam ir slēgts līgums ar a/s “Latvijas valsts meži”. Tas nozīmē, ka šogad nav problēmas nodrošināt apaļkoksni pārstrādei. Tādas ir citiem uzņēmumiem, kuriem kokmateriālus piegādā privāto mežu īpašnieki. Šobrīd viņi nevēlas pārdot kokus, jo ir psiholoģiski grūti samierināties ar ievērojamu cenu kritumu.  SIA “Vaidens” ražotnē gadā tiek pārstrādāti 20 000 līdz 25 000 kubikmetri apaļkoksnes. Tas ir liels apjoms, tāpēc labi, ka “Latvijas valsts meži” vismaz daļēji garantē stabilitāti piegādēs.
D.Aļeksējevs prognozē, ka perspektīvā problēmas var radīt transports, kas vajadzīgs, lai produkciju nogādātu pasūtītājiem Eiropas valstīs. “Ne tikai Latvijā, bet visā Eiropā pārvadājumu nozarē ir jūtama krīze. Trūkst autotransporta produkcijas nosūtīšanai. Tas nozīmē, ka ieguvums no cenas pieauguma gatavajai produkcijai tiks zaudēts, jo vairāk būs jāmaksā par transportu,” norāda D.Aļeksējevs. Ir bažas, ka varētu būt grūtības dabūt transportu, lai nodrošinātu produkcijas piegādi grafikā paredzētājā termiņā.

Kategorijas