Aluksniesiem.lv ARHĪVS

TOP 7 nozīmīgākās tendences mazumtirdzniecībā 2019. gadā

"Alūksniešiem.lv"

2019. gada 27. decembris 08:36

197

 Aizvadītais 2019. gads pārtikas mazumtirdzniecībā ir bijis dinamisks, orientēts uz klientu ērtībām, efektivitātes celšanu un pielāgošanos mūsdienu dzīves ritmam. Arvien lielāka nozīme tirdzniecības ikdienā ir arī tehnoloģijām, kas maina gan to, kā klienti iepērkas, gan arī to, kā tiek organizēts darbs veikalos un uzņēmumā kopumā. Informē SIA "Maxima Latvija" komunikācijas vadītāja Liene Dupate-Ugule.

Apkopojot galvenos notikumus mazumtirdzniecības nozarē,  izceltas šādas galvenās nozares tendences:
 
    1. Mazumtirdzniecības tirgus turpina augt.
Tirgus izaugsme šī gada pirmajos 9 mēnešos ir bijusi 5 %, kas saistīts ar inflāciju, pirktspējas celšanos un cilvēku paradumu maiņu, turpretim “Maxima Latvija” apgrozījums šā gada pirmajos 9 mēnešos audzis vēl straujāk – par 8 %, salīdzinot ar identisku periodu pērn. Tas cieši saistīts ar “Maxima” stratēģiju “2025” kļūt par visaugstāk novērtēto mazumtirgotāju, kas tiek īstenots ar virkni mērķtiecīgām aktivitātēm – investīcijas veikalu tīkla attīstībā, zemas cenas virknei produktu ilgtermiņā, veikalos tikai aktuāls sortiments, u.c. iniciatīvas.


    2. Veikalu formātu pielāgošana cilvēku iepirkšanās paradumiem.
Visbiežāk Latvijas iedzīvotāji veikalu izvēlas pēc tā atrašanās vietas - lai tas būtu pēc iespējas tuvāk mājām vai darbam. Šī iemesla pēc “Maxima” šogad atvērusi virkni  mazus un ērtus piemājas veikalus nelieliem ikdienas pirkumiem. Otrs svarīgākais iemesls ir plašs sortiments, un, rēķinoties ar pieaugošām pircēju prasībām sagādāt visu nepieciešamo ikdienai un svinībām vienuviet, šogad durvis vēris arī modernākais “Maxima XXX” veikals Baltijā t/c “Akropole”. Kopā “Maxima Latvija” šogad atklājusi 21 jaunu un renovētu dažāda formāta veikalu, no kuriem aptuveni 40% ir reģionos.

    3. Izdevīga cena - nozīmīgs faktors pirkuma lēmumu pieņemšanas procesā.
Pārtikas un citas ikdienā nepieciešamās preces veido nozīmīgu daļu no kopējiem ģimenes izdevumiem, tādēļ to cena būtiski ietekmē iedzīvotāju kopējo labklājību.  Tādēļ “Maxima” ikdienu rūpējas, lai cilvēki, atnākot uz jebkuru no 173 tīkla veikaliem visā Latvijā, zina, ka produktus būs iespējams iegādāties par izdevīgu cenu. Tas panākts nepārtraukti domājot par efektivitāti un radot risinājumus, lai spētu piedāvāt zemāko cenu pircējam – optimizējot piegādes ķēdi, veidojot ciešu sadarbību ar vietējiem piegādātājiem un “Maxima Grupe” uzņēmumiem, kā arī iepērkot lielākus produkcijas apjomus. Vienlaikus inflācijas tempi ir vēl straujāk veicinājuši pircēju pieplūdumu “Maxima” tīklā, kurā apgrozījums pieaug būtiski ātrāk nekā tirgū kopumā.


    4. E-komercijas un tehnoloģiju uzrāviens. 
Jaunākās tehnoloģijas mazumtirdzniecībā nav pašmērķis, bet gan tiek ieviestas praktisku apsvērumu dēļ - klientu iepirkšanās pieredzes uzlabošanai, darbinieku ērtībām un darba efektivitātes celšanai.  Strauji augoša ir arī iepirkšanās e-vidē – “Maxima” interneta veikala “Barbora.lv” apgrozījums pērn pieaudzis par teju 50%, kas saistīts ar jaunu pakalpojumu ieviešanu – mobilā aplikācija, ērtāka preču pasūtīšana, ātrāka produktu piegāde u.c. pakalpojumi. Citi spēlētāji, kas pēc vairāku gadu vilcināšanās ienākuši pārtikas e-tirdzniecībā, tikai veicinās patērētāju paradumu maiņu un kopējo nozares attīstību.


    5. Veselīga ēdiena uzvaras gājiens.
Cilvēku ēšanas paradumi mainās ne tikai visā pasaulē, bet arī Latvijā.  Iedzīvotāji arvien vairāk izvēlas ēst veselīgāk, pievēršot īpašu uzmanību produktu saturam. Arī vietējo ražotāju produkcijai ir gana nozīmīga vieta cilvēku ēdienkartē, tāpēc “Maxima”  veikalos vietējo ražotāju un zemnieku produkciju piedāvā teju visās preču kategorijās, bet īpaši plašs sortiments ir svaigu dārzeņu nodaļās, kur pašmāju produkcija sezonas laikā sasniedz pat 80%.  Viens no straujākajiem pieprasījuma pieaugumiem 2019. gadā “Maxima” ir bijis tieši vegānu produktu kategorijā.  Bez šiem produktiem sortimentā pieejami arī virkne citu nišas produktu - bezglutēna produkti (jaunums šogad “Maxima” veikalos – bezglutēna toršu līnija), bez laktozes un diabētiskie produkti, kā arī daudzveidīgi bioloģiskie produkti.


    6. Food-to-go – gan baudīšanai veikalā, gan līdzņemšanai. 
Apvienot veikala apmeklējumu ar pircēja acu priekšā gatavotas maltītes baudīšanu kļūst par arvien populārāku iepirkšanās rituālu. “Maxima Latvija” gan lielveikalos, gan “Maxima Express” veikalos sniedz iespēju nobaudīt tikko tapušus “craft” burgerus no vietējo ražotaju izvejvielām, siltas beļģu vafeles, kā arī tikko no restorāna “Wok’n’Kurry” piegādātus gardus Āzijas ēdienus. Izvēršot gatavo maltīšu un konditorejas izstrādājumu ražošanu, šogad “Maxima” prezentēja jaunāko ražotni “Maxima Pārtikas Fabrika”, kas atrodas iepirkšanās un izklaides centrā “Akropole”. “Maxima Pārtikas Fabrika” rūpējas par to, lai ik dienu vidēji 1000 cilvēki saņemtu gardas maltītes, kā arī dažādus konditorejas gardumus.


    7. Mazumtirgotāji aktīvāk iesaistās likumu pilnveidošanā - vides un cilvēku labklājības interesēs.
Apzinoties klimata pārmaiņas globālā līmenī, uzņēmēji arvien aktīvāk ievieš dažādas iniciatīvas, lai veicinātu vides ilgtspēju. Pateicoties “Maxima Latvija” iniciatīvai, sākot ar šī gada 1. jūliju ir iespēja labdarības organizācijām ziedot pārtiku arī pēc ieteicamā termiņa beigām, bet uzņēmums aktīvi turpinās virzīt likumu pārtikas saņemšanai arī cilvēkiem individuāli pie veikaliem visā Latvijā. Iestājoties arī par atvērtu un caurspīdīgu iepakojumu depozīta sistēmu, “Maxima Latvija” kopā ar Latvijas tirdzniecības nozari ir izstrādājusi 9 principus sistēmas pārdomātai un efektīvai ieviešanai, kas veidota pircēju interesēs, un kuras realizācija 2020. gadā būs svarīgs jautājums visai sabiedrībai.

Kategorijas