Aluksniesiem.lv ARHĪVS

Veclaicene – izcils tūrisma galamērķis

Sandra Apine

2020. gada 28. janvāris 00:00

1969

2019. gada nacionālajā konkursā, izraugoties izcilākos veselības un labjūtes tūrisma galamērķus (European Destinations of Excellence) Latvijā, par uzvarētāju kļuva aizsargājamo ainavu apvidus “Veclaicene” Latvijas – Igaunijas pierobežā.
Aizvadītajā nedēļā Veclaicenes pusi pieredzes apmaiņā apciemoja Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) Tūrisma departamenta pārstāvji, iepriekšējo gadu laureāti un tie, kuri uz šo titulu vēl tikai pretendē, secinot, ka “Veclaicenei” tituls patiešām iegūts godam - pēc garām pastaigām, elpu aizraujošiem skatiem un intriģējošiem stāstiem nenoliedzami pārņem laba sajūta.
Atslēgas vārds šajā piedāvājumā ir sadarbība, tādēļ šis ir tikai izcils sākums labjūtes tūrisma attīstīšanā, iesaistot tajā vēl daudzus citus vietējos uzņēmējus, mājražotājus, amatniekus, kuri arī paši vēl līdz galam nav apzinājušies, cik daudz labsajūtas viņi piedāvā mūsdienu skrejošajai pasaulei.
“Mēs apciemojām objektus, ko iekļauj “Veclaicenes” piedāvājums. Prezentējām, kas šeit ir tas īpašais, kas novērtēts ar izcilību, un kas, mūsuprāt, ir panākuma atslēga, kā arī to, ko plānojam nākotnē,” stāsta  Alūksnes tūrisma informācijas centra vadītāja Iveta Veļķere.
Prezentācijas komanda bija īpaša – gan Veclaicenes gide Maija Bleiferte ar saviem īpašajiem apvidus stāstiem, gan aktīva alūksniete Jolanta Arāja, kura bauda labjūtes piedāvājumu un prot iedvesmot to darīt arī citus. Viesi ciemojās brīvdienu mājā “Ezerlīči”, “Mišu” medus muzejā, Jaunlaicenes muižas muzejā, Ziemeru muižā, iegriezās jaunatvērtajās Dabas mājās, kāpa skatu torņos un iepazina ainavisko apvidu.
Turpinās no 1. lappuses

Bez robežām
“Tūrisma organizatoru mērķis ir virzīt aizsargājamo ainavu apvidus “Veclaicene” labumus kā kompleksu piedāvājumu, neizceļot katru atsevišķi, bet piedāvājot, ja tā var izteikties, pilnu labjūtes paketi Veclaicenes, Jaunlaicenes un Ziemeru pagastos, taču arī šī nav robeža. Veclaicenes ainavu apvidus ir vieta, kur dabas un ainavas daudzveidība, pastaigu, veselības un velotakas palīdzēs atjaunot fiziskos spēkus, atpūtu sniegs atrašanās pie dabas, par emocionālo un intelektuālo bagātināšanos rūpēsies muzeji un Ziemeru muiža, turklāt ikviens savu ēdienkarti pilnībā varēs nokomplektēt ar vietējo mājražotāju produktiem. Mēs stāstām par to, ka var arī dzīvot savādāk, saskaņā ar dabu un savu labsajūtu. Un šī vieta pati par sevi iedvesmo ko tādu darīt,” saka I. Veļķere.
Ņemot vērā, ka apvidus piedāvājums ir radījis tūristu interesi, saņemot arī šo izcilības novērtējumu, I. Veļķere rosina vietējos iedzīvotājus, uzņēmējus, mājražotājus un citus interesentus aktīvi iesaistīties labjūtes tūrisma attīstīšanā. Tūrisma organizatori izpētījuši, ka mums ir daudz bagātību, ko piedāvāt, tikai tās vēl nav “izņemtas no pūra.” “Tikai sadarbībā un daudzveidībā ir spēks, tādēļ nekautrēsimies, būsim uzņēmīgi un iesaistīsimies,” rosina I. Veļķere.

Atslēgas vārds - sadarbība
Eksperti atzina, ka iesaiste jau veiksmīgi uzsākta un atliek to tikpat veiksmīgi turpināt. “Veclaicene prata lieliski parādīt, ka šis ir vienots galamērķis. Nav tā, ka ir tikai viens izcils uzņēmējs vai objekts, bet vairāki prot sadarboties labjūtes radīšanā. Tūristi labprāt izvēlas galamērķi, kur viņi var iegūt vienuviet kaut ko vairāk, un šī ir tāda vieta, tādēļ tūrismā sadarbība kļūst arvien svarīgāka. Viens nav karotājs. Jo labāk prot saprasties, jo vairāk var izdarīt,” vērtē LIAA Tūrisma departamenta vecākā eksperte Kristīne Mickāne, kura bija arī izcilo galamērķu konkursa žūrijā.

Neder masu tūrisms
“Labjūte kļūst arvien populārāka, svarīgāka un pieprasītāka. Latvijai neder masu tūrisms, mūsu zeme piesaista ar savu dabu, klusumu un mieru. Cilvēki nogurst no ikdienas, sāk slimot, vairojas veģetatīvās distonijas gadījumi, atkarība no viedtālruņiem... Cilvēki arvien vairāk cenšas izslēgt visu pārējo pasauli un pabūt intimitātē ar sevi un dabu, pievērsties lietām, kas dod restartu. Galvenais, ka tam nevajag arī lielus līdzekļus. Mums ir viss, lai to šobrīd piedāvātu, un ir jāsaprot, ka to var arī pārdot. Veclaicenē šis process ir ļoti veiksmīgi, pārliecinoši un gaumīgi iesākts,” saka
K. Mickāne.
Jautāta, kas vēl būtu attīstāms, eksperte uzsver, ka tas notiks dabiski. Visiem Latvijas tūrisma uzņēmējiem viņi vispirms iesaka domāt par vietējo – Latvijas tūristu, jo tas ir pirmais, kas paceļ latiņu ārvalstu tūristu līmenī.

Teksts un foto: Sandra Apine

Kategorijas