Aluksniesiem.lv ARHĪVS

Kas mainījies Alūksnes ceļa zīmēs?

Loreta Jargane, Sandra Apine

2020. gada 15. februāris 11:09

1143

Pēc publikācijas “Haoss Alūk­snes ceļa zīmēs” laikrakstā “Alūksnes un Malienas Ziņas” pērnā gada 8. oktobrī, kad redakcijā vērsās alūksnietis Uldis Gorbāns un pauda neizpratni par ceļa zīmju izkārtojumu Alūksnes ielās, pagājuši teju pieci mēneši. Sazinājāmies ar valsts akciju sabiedrības “Latvijas Valsts ceļi” pārstāvi Annu Kononovu un noskaidrojām, ka minētās vietas ir apsekotas un par nepilnībām sastādīts priekšraksts. Turklāt Alūksnes novada pašvaldība visas nepilnības savlaicīgi novērsusi. Labus ieteikumus sniegusi Valsts policija.

Tikai trīs situācijas

16. oktobrī Alūksnes novada pašvaldībā saņemts “Latvijas Valsts ceļi” Vidzemes reģiona Alūksnes nodaļas vadītāja Jura Priednieka parakstīts priekšraksts. Dokumentā norādīts, ka, veicot pilsētas ielu un būvobjektu apsekošanu, konstatētas trīs situācijas, kas jānovērš.
Pirmā no tām - pirms Pils ielas krustojuma ar Rīgas ielu ielas kreisajā pusē neatbilstoši valsts standartam LVS 77-2 “Ceļa zīmes. 2. daļa: Uzstādīšanas noteikumi” uzstādīta ceļa zīme Nr. 323 ar papildzīmi Nr. 803. Veicamās darbības: demontēt abas minētās ceļa zīmes.
Otrā situācija - būvobjektā Helēnas ielā, veicot kanalizācijas tīklu ierīkošanu, satiksmes organizācijas tehniskie līdzekļi izvietoti neatbilstoši saskaņotajai shēmai un valsts standartam LVS 77 - 2. Veicamās darbības: darba vietu un satiksmes organizāciju objektā sakārtot atbilstoši apstiprinātajai satiksmes organizācijas shēmai un standarta prasībām.
Savukārt trešā situācija bijusi būvobjektā Rijukalna un Valkas ielā, veicot kanalizācijas tīklu ierīkošanu, seguma atjaunošana notikusi bez LVC saskaņotas satiksmes organizācijas shēmas, jo iepriekšējās darbība beigusies. Veicamās darbības: saskaņot satiksmes organizācijas shēmu. Visas minētās priekšraksta prasības pašvaldība izpildījusi un par to 29. oktobrī vēstulē informējusi “Latvijas Valsts ceļi” Vidzemes reģiona Alūksnes nodaļu. Savukārt “Latvijas Valsts ceļi” pagarinājuši zīmes “Atļautais braukšanas ātrums 70” darbības zonu pirms Alūksnes slimnīcas, iebraucot no Māriņkalna puses, uzstādot vēl vienu zīmi aiz pagasta ceļa.

Būvdarbos atbildīgais – darba veicējs

Lai arī šie nav objekti, kas tika pieminēti publikācijā, tomēr jāņem vērā, ka apsekojumi ir veikti arī tur. Pašvaldības aģentūra “Spodra” regulāri veic nolietojušos ceļa zīmju nomaiņu, iztaisno sašķiebušās zīmes. Tomēr izmaiņas veiktas arī vietās pilsētā, ko minējām kā problemātiskas 8. oktobra publikācijā.
Alūksnes novada pašvaldības īpašumu nodaļas vadītājs Ingus Berkulis norāda: “Jāņkalna ielā, pretim Ernsta Glika Alūksnes Valsts ģimnāzijai, ceļa zīmes tagad izvietotas augstākā stabā, lai uzlabotu to redzamību un apakšējās zīmes attālums no zemes būtu atbilstošs valsts standartam. Savukārt par ceļa zīmju izvietošanu un satiksmes organizāciju būvniecības objektos atbild darbu veicējs.” Jebkuras ceļa zīmes izvietošana tiekot saskaņota vairākās instancēs, tostarp LVC Vidzemes reģiona Alūksnes nodaļā. Ja LVC kādu shēmu nesaskaņo, attiecīgi tajā paredzētās zīmes netiek izvietotas vai tiek izvietotas pēc LVC ieteikuma.
I. Berkulis uzsver, ka arī šogad plānots uzlabot satiksmes drošību Alūksnes novada vidusskolas audzēkņiem, kuri uz skolu dodas ar satiksmes autobusu un izkāpj pieturā pirms Torņa un Kanaviņu ielas krustojuma.

Vēl spriedīs
Arī pašvaldības aģentūra “Spodra” kopā ar Valsts policiju un LVC Alūksnes nodaļu decembrī ir apsekojusi satiksmes organizācijas situāciju pilsētā, lai konstatētu vietas, kur nepieciešami uzlabojumi. Aģentūras “Spodra” direktors Jānis Pūpols uzsver - kopumā ieteikumu nav bijis daudz. Tie saistīti ar atsevišķu pāriešanas vietu un ceļa zīmju izgaismošanu, pārredzamību atsevišķos krustojumos un satiksmes organizācijas elementu izvietošanu. Kā izskanējušie priekšlikumi varētu tikt realizēti, vēl vērtēšot.

Policijai – labi ieteikumi
Savukārt Valsts policijas Vidzemes reģiona pārvaldes Alūksnes iecirkņa Kārtības policijas biroja Patruļpolicijas nodaļas satiksmes uzraudzības rotas vecākais inspektors Aleksandrs Fins pateicas vērīgajiem satiksmes dalībniekiem, kuri nebrauc inercē, bet cenšas domāt par zīmju atbilstību situācijai un drošai satiksmei. Arī policija jau pērn apkopojusi vairākus ieteikumus ceļu satiksmes drošības uzlabošanai pilsētā, kas nu tiek pārrunāti starp atbildīgajiem dienestiem un virzīti ieviešanai.

Par daudz gājēju pārēju
“Secinājām, ka Alūksnē pēc ielu rekonstrukcijas ir krietni par daudz gājēju pāreju. Tās ir ierīkotas nepareizās vietās, un vērtējot pēc noslogotības, nav nepieciešamas. Izvērtējumā noskaidrots, ka puse gājēju pāreju ir nevajadzīgas. Būtu drošāk, ja to nebūtu. Tad gājēji attiecīgi vairāk pievērstu uzmanību ielu šķērsošanas drošībai – kur un kā viņi šķērso ielu.
Kā piemēru uzreiz var minēt gājēju pāreju Alūksnē, Tirgotāju un Lielā Ezera ielu krustojumā, kas ir uzreiz aiz līkuma ar Tirgotāju ielu. Pāreja faktiski šķērso trīs joslas, kas ir šajā vietā, ieskaitot transportlīdzekļiem paredzēto apstāšanās joslu, līdz ar ko tā ir par garu. Otrkārt, tā nav pietiekami apgaismota. Manuprāt, tā ir bīstama, un to vajadzētu pārbūvēt, izveidojot drošības saliņu, vai likvidēt. Cik novērots ceļu uzraudzības darbā, tā arī tiek reti  izmantota.
Otra pietiekami neizmantota pāreja ir uz Pils ielas, kas no veikala “Maks” ved pāri “Narvesen” kioska virzienā. Nākot no autoostas puses, gājēji šķērso Pils ielu jebkurā vietā, apdraudot savu drošību,” komentē A. Fins.

Jāsakārto infrastruktūra
Diskusija izvērsusies arī par aizvadītā gada ielu rekonstrukcijas rezultātā izveidoto Kanaviņu, Uzvaras un Latgales ielu krustojuma un tā konfigurācijas maiņas lietderību, kā arī citiem pērn rekonstruētajiem ielu uzlabojumiem. Secinājums bijis tāds, ka vēl ir daudz darba pie infrastruktūras sakārtošanas, īpaši ņemot vērā mazaizsargāto satiksmes dalībnieku drošības aspektu, un vēl daudz darāmā satiksmes kultūras uzlabošanas ziņā.
“Vērsām atbildīgo dienestu uzmanību arī uz vietām, kur nepieciešams izvietot papildu ceļa zīmes drošākai krustojumu izbraukšanai, kā arī diskutējām par papildu barjeru izvietošanu.
Diemžēl jāatzīst, ka ne vienmēr ceļu satiksmes negadījumos vainojams nepietiekams zīmju izvietojums vai barjeru trūkums, drīzāk satiksmes dalībnieku neuzmanība, sēšanās pie stūres nogurumā un reibumā. Arī šis gads jau ir sācies ar negadījumiem, ko izraisījusi ne tikai nepareiza ātruma izvēle attiecīgos meteoroloģiskos apstākļos, bet arī braukšana reibumā,” saka A. Fins.

Alūksnē vajag luksoforu
Izvērtējot satiksmes drošību atbilstoši satiksmes plūsmas intensitātei, pārbaudes dalībnieki vienojās  kopīgā secinājumā, ka pilsētā uzstādāms arī luksofors Pils un Lielā Ezera ielu krustojumā. “Kaut arī Alūksnes pilsēta nav liela nedz teritorijas, nedz iedzīvotāju skaita ziņā, dienās, kad pilsētā ir svētki vai kāds cits lielāks tautas apgrozījums, satiksmes uzraudzības rota šajā vietā novēro sastrēgumus. Tādi mēdz būt arī rīta stundās līdz pulksten 9.00, pusdienlaikā un laika posmā no 17.00 līdz 18.30. Automašīnu rinda, kas grib izgriezties no Lielā Ezera ielas uz Pils ielu, šādās reizēs stiepjas līdz pat Tirgotāju ielai. Otrs variants varētu būt arī kreisā pagrieziena aizliegums,” norāda A. Fins.
Dienestiem plānota nākamā kopīgā tikšanās, kad precīzāk lems, kā konkrētajās vietās uzlabojama satiksmes drošība.

UZZIŅAI:
→ Jautājumus par ceļa zīmju izvietošanu pilsētā vai pagastos uz pašvaldības autoceļiem izskata konkrētā pašvaldība. Tas notiek saskaņā ar Ceļu satiksmes noteikumiem, Ceļu satiksmes likumu un Latvijas Valsts standartu.

→ Pašvaldības struktūrvienības (Alūksnes pilsētā pašvaldības aģentūra “Spodra”, pagastos – pagastu pārvaldes) sagatavo satiksmes organizācijas (zīmju izvietojuma) shēmu konkrētajai vietai. Shēmai ir nepieciešams saskaņojums no inženierkomunikāciju turētājiem un VAS “Latvijas Valsts ceļi”.

→ Ja shēma ir saskaņota, ar pašvaldības izpilddirektora lēmumu tiek veiktas izmaiņas satiksmes organizācijā un izvietotas paredzētās ceļa zīmes.

→ Ar priekšlikumiem par izvietotu ceļa zīmju maiņu var vērsties Alūksnes novada pašvaldībā, pagastu pārvaldēs un pašvaldības aģentūrā “Spodra”.


Kategorijas