Aluksniesiem.lv ARHĪVS

Jaunieši atklāj Alūksnes aizmirstās bagātības



Neskaitāmi piedzīvojumi
Jauniešiem, izmantojot informāciju laikrakstā un citos avotos, bija jāatrod slēpņi piecos vēsturiskos objektos/teritorijās Alūksnē – meliorācijas ēkā, lauktehnikas ēku kompleksā, Alūksnes Sarkanā Krusta ēkā, VEF teritorijā un elevatora ēkā.
Jāatšifrē slēpņos atrastie QR kodi un jāizpilda dotais uzdevums, kā arī jābūt multimediālam, radošam un oriģinālam, atspoguļojot savu dalību sociālajos tīklos. Noslēguma pasākumā komandām bija jāsagatavo prezentācijas par nejaušības kārtībā sadalītiem objektiem, ietverot savu redzējumu par objekta sabiedriski nozīmīgu izmantošanu. Gan spēles organizatori, gan žūrija pārliecinājās, ka aktivitāte pratusi ieinteresēt un dalībnieki atklājuši daudz jaunas informācijas ne tikai sev, bet pratuši izzināto pārvērst aizraujošās un sabiedriski nozīmīgās vīzijās. 
Komandām veicās dažādi. Vieni uzdevumus izpildīja raiti, citiem gadījās aizķeršanās, taču visi pilsētas atklājēji uzsvēra, ka spēle devusi līdz šim nepieredzētas iespējas iekļūt vietās, kas ir aizmirstas, bet glabā nozīmīgu vēstures krājumu; kas varbūt Alūksnes atjaunotajā infrastruktūrā neizceļas ar krāšņumu, taču glabā interesantu informāciju par tuvo pagātni;  kur lielākā daļa dalībnieku nav bijuši un līdz objekta iespējamai atdzimšanai arī nebūs. Taču šī bija iespēja ielūkoties un izdarīt secinājumus.

Kultūrtelpa “Vīzija”
Komanda “Melnais tirgus” demonstrēja savu vīziju par VEF ēkas izmantošanu nākotnē. Jaunieši šo degradēto teritoriju saredz kā daudznozaru kultūrtelpu ar nosaukumu “Vīzija”, kur arī izraudzītajam nosaukumam ir kultūrvēsturiski nostalģiska nozīme. “Tā būtu telpa, kurā vēsturiskais savienojas ar moderno, radot interesi visu paaudžu apmeklētājos. Sākot ar VEF ēkas vēsturisku multimediālu izstādi, turpinot ar laikmetīgās mākslas ekspozīcijām, kino, koncertzāli, iekšpagalmu ar dzīvo mūziku un tamlīdzīgi. Tā būtu vieta, kur katru vakaru atnākt un patīkami pavadīt laiku. Kultūrtelpas nosaukums aizgūts no Alūksnē savulaik pazīstamā diskokluba “Vīzija”, ko vēl tagad atminas vidējās un vecākās paaudzes alūksnieši,” stāsta komandas kapteinis Armīns Rēdelis.

Izlaušanās istabas
Izzinot vēsturiskos objektus, populārākā spēles dalībnieku ideja par to izmantošanu bija izlaušanās spēle, ko var īstenot ar nelieliem līdzekļiem, bet maksimālu piedzīvojuma efektu. Priecājamies, ka komanda “Exploreri” radījuši vīziju par izlaušanās spēles organizēšanu kādreizējā meliorācijas ēkā, kur pašlaik atrodas “Alūksnes un Malienas Ziņu” redakcija. “Izlaušanās spēli varētu īstenot piecos etapos, katrā no tiem ietverot stāstu par iestādēm un organizācijām, kas šajā ēkā bijušas dažādos laikos, tostarp redakciju,” rosina komanda. Starp citu, spēles dalībniekiem bija vērtīgas idejas, kā ēku rūpnieciskajā kvartālā, kur atrodas redakcija, padarīt pievilcīgāku apmeklētājiem, piemēram, uzkrāsojot uz fasādes lielu laikraksta logo.
Tāpat bija prieks dzirdēt katras komandas garo sarakstu ar ieguvumiem no dalības spēlē jeb kā viņi paši teica - “Alūksnes aizmirsto bagātību atklāšanā”. Neskaitot piedzīvojumus un iegūto informāciju, kam lielākoties bija pirmreizējs raksturs, jaunieši atzina, ka spēle saliedējusi komandas biedrus, radījusi jaunas draudzības un pat turpmākus kopīgus plānus.

Izcils veids jauniešu iesaistei
Žūrijas pārstāvis, Alūksnes novada domes priekšsēdētāja vietnieks Dzintars Adlers pauda pateicību redakcijas komandai un īpaši projekta vadītājai Loretai Jarganei par ideju un tās  īstenošanu. “Tas ir labs veids, kā iesaistīt jauniešus pilsētai nozīmīgos procesos, raisot viņu interesi par Alūksnes vēsturi, iesaistot tās izzināšanā un vīziju ģenerēšanā. Interesanti, ka projektā akcentēti objekti, kas ilgu laiku bijuši pamesti, saimnieku aizmirsti, pat degradēti, taču tajā pašā laikā tiem ir vēsturiska nozīmība,” uzsver Dz. Adlers. Viņš gan bija gaidījis no jauniešiem radošākas prezentācijas, taču ideju daudzveidību novērtēja atzinīgi. “Pat ja iecerēm mūsu reģionā nav atbilstoša ekonomiskā pamatojuma, tās ir vērā ņemamas, jo parāda jauniešu izpratni un biznesa iedīgļus,” saka Dz. Adlers. Jautāts, vai kādā no jauniešu apzinātajiem objektiem nākotnē plānotas pārmaiņas, Dz. Adlers uzsver, ka vismaz divos tās jau sākas – teritorijā, kur atrodas redakcija, īpašnieks investē ražotnes izveidē, savukārt elevatora apkārtnē plānots veidot uzņēmējdarbības vietu mazajiem uzņēmējiem, pašvaldībai sakārtojot infrastruktūru.

Paldies!
Arī pārējie žūrijas locekļi – “Alūksnes un Malienas Ziņu” galvenā redaktore Līga Vīksna, viesredaktore Sigita Roķe, Alūksnes Bērnu un jauniešu centra metodiķe Una Tomiņa uzteica jauniešus par piedzīvojumu garu un radošām idejām. L. Vīksna neslēpa, ka nākotnē varētu organizēt kaut ko līdzīgu vēl plašākai auditorijai, jo redakcija saņēmusi daudz šādu ieteikumu.
Spēles idejas autore L. Jargane pateicās visiem dalībniekiem par iesaistīšanos, asistentiem Samantai Adlerei un Rihardam Lācim par ieguldīto darbu spēles organizēšanā, objektu saimniekiem un pārvaldniekiem par atļauju tajos ielūkoties, žūrijai, kā arī redakcijas komandai par atbalstu un visiem citiem, kuri pielikuši savu roku, lai rastos Alūksnē pirmā slēpņošanas spēle, kas, iespējams, nebūs pēdējā. Īpašus pateicības vārdus L. Jargane teic Sigitai Roķei, kura iedrošināja šim mediju vidē nebijušajam projektam un palīdzēja to īstenot ar mīlestību pret jauniepazīto pilsētu un laikrakstu.


VEIKSMĪGĀKIE

5. vieta komandai “Standarts”: Tamāra Broka – Priedīte, Viktorija Vlada, Elizabete Smoļaka, Māris Sedlenieks, Kaspars Sārs.
4. vieta komandai “0,7 Gudrības”: Liega Emīlija Zālīte, Marta Paegle, Monta Melzoba, Sovita Jakovļeva, Nikolajs Rakovs.
3. vieta komandai “Exploreri”: Elīza Ance Jantone, Agnese Ābeltiņa, Amanda Grende, Ņikita Ilarionovs, Dāvis Kašs.
Balvā orientēšanās kluba “Purva bridējs” dāvanu kartes.
2. vieta komandai “Piektā impērija”: Sanita un Santa Locānes, Kristiāna Vasakova, Beāte Jargane, Kārlis Čubars. Balvā - pārgājienu organizatora “Spontānais pārgājiens” (“Movement Spontaneous”) dāvanu kartes.
1. vieta komandai “Melnais tirgus”: Armīns Rēdelis, Deivids Miķelsons, Marta Līva Ziņģe, Anastasija Asilgarajeva, Kristiāna Šolina. Balvā “Aerodium” dāvanu kartes.

“Discover the city” būtība

Spēle ir nebijis projekts mediju vidē, kurā laikraksts aicināja piedalīties jauniešus vecumā no 16 līdz 19 gadiem, rosinot viņus kļūt par mūsu veidotā satura lietotājiem un zinātkāriem informācijas ieguvējiem viņiem interesantā veidā. “Rosinājām jauniešos piedzīvojumu un atklājēja garu, izzinot pilsētas neizzinātās vietas un stāstot par atklāto mūsu plašsaziņas platformās. Tā ir jauna un aizraujoša komunikācija, kurā medija saturs tiek veidots nevis tikai no medija puses, bet savstarpēji mijiedarbojoties ar lasītāju, šajā gadījumā – spēles dalībnieku,” stāsta projekta “Discover the city” īstenotāja, portāla “Alūksniešiem.lv” redaktore Loreta Jargane.

Kategorijas