Aluksniesiem.lv ARHĪVS

Pircēja tiesības – redzēt preces cenu

Loreta Jargane

2020. gada 20. marts 00:00

16

Vai esiet saskāries ar situāciju, kad kādai precei vai produktam nevarat atrast cenu zīmi? Arī laikraksts saņēma ziņas, ka Alūksnē kāds mājražotājs nenorāda cenu zīmi savai produkcijai - devāmies noskaidrot, kāda ir situācija Alūksnes mājražotāju tirdziņos un kādas ir patērētāju tiesības šādās situācijās.

Atbildīgs mājražotājs
Devos uz lauku labumu tirdziņu Dārza ielā, kur mani sagaidīja telpu īpašniece Gundega Andersone. Pārsteigta un, iespējams, nedaudz satraukta, īpašniece neizpratnē vaicāja, kādēļ tiek uzņemts foto. Izskaidrojot situāciju un vaicājot par cenu zīmēm precēm, saņēmu atbildi, ka par cenu zīmju norādīšanu atbildīgi paši tirgoņi. Īpašniece vien izīrējot telpas. Vaicājot par tirdziņa gaitu, saņēmu visai nekonkrētas atbildes, tāpēc uzrunāju tirgotājus.
Mājas sieru mājražotāja skaidroja, ka cenu zīmju politiku pārrauga arī Pārtikas un veterinārais dienests (PVD). Tirgotāja uzsver: “To prasa PVD. Tas ir obligāti. Nezinām, kādas ir sankcijas par to, ja nav norādītas cenu zīmes, jo tām vienkārši jābūt. Uz cenu zīmēm jābūt norādītām sastāvdaļām, tāpat arī izlietošanas termiņam. Mūsu cena veidojas no izejvielām un padarītā darba.”

Kad klienti rindām stāv
Mājražotāja Renata Katkovska no Priekuļu novada Mārsnēnu pagasta atzīst: “Cenu zīmēm ir jābūt. Taču no pieredzes varu teikt, ir situācijas, ka tu atbrauc un cilvēki stāv jau rindām, jo vēlas iegādāties produktus. Tad gan tīri fiziski nav laika uzreiz tās izvietot. Regulārie pircēji cenas produktiem jau ir iegaumējuši. Kādu reizi, ja nav uzreiz paspēts uzstādīt, var izstāstīt, bet marķējumam ar informāciju, kas “lācītim vēderā”, ir jābūt.”

Klientu maldināšana
Viņa norāda - tādu sankciju kā ceļu satiksmes noteikumos, kad ir konkrēts pārkāpums un attiecīgi par to sods, – šādos gadījumos nav. Tomēr mājražotāji zina, kādi ir noteikumi. Ja sakrājas dažādi pārkāpumi, tad Pārtikas un veterinārais dienests ar tirgoņiem “strādā”. “Ja reiz tādas situācijas gadās, tad mēģinām kopīgiem spēkiem risināt. Bet tā, ka patstāvīgi bez cenu zīmēm strādā, tas neder. Tā ir maldināšana, tas ir patērētāja tiesību pārkāpums, tas nav niecīgs pārkāpums,” saka R. Katkovska. 

Uzticība jānopelna
Vaicāta par tirgošanos Alūksnē un pircējiem, mājražotāja norāda, ka klienti Alūksnē ir labi un atsaucīgi, bet tas esot daudzu gadu darbs, jo klientu uzticība ir jānopelna. “Pie reputācijas ir jāstrādā - tā nebūs, ka atbrauc un visi tevi gaidīs atplestām rokām.” Skaidrs, ka uzticība būs, ja būs laba produkcija. Ja gadās kāda problēma, jāgādā, lai uzticību atgūtu. “Vienmēr esmu teikusi pircējiem -  sakiet, ja kaut kas ir ne tā, tad kaut ko mainīsim, labosim, lai mums visiem ir labi,” atsaucīgi saka R. Katkovska.
Problēmas gan rada tas, ka dažādi noteikumi bieži vien tiek mainīti, līdz ar to mājražotāji reizēm pat nespēj izsekot līdzi. “Noteikumi strauji mainās, piemēram, vairs nevar rakstīt sastāvu, ir jāraksta sastāvdaļas,” pieredzē dalās R. Katkovska. Mājražotājiem gadījušās situācijas, kad marķējumi jau ir izveidoti, bet pārbaudītāji secina - tie vairs neder, jo veikti grozījumi. Tomēr viņa atzīst, ka ar Pārtikas un veterināro dienestu izveidojusies laba sadarbība un problēmas tiek risinātas.

Viena cenu zīme
Dodoties pie tirgoņiem Pils ielā, iepretim tirdzniecības veikalam “Maxima”, diviem no trim tirgotājiem cenu zīmes precēm ir norādītas. Savukārt ražotājiem no Rīgas nav pamanāma neviena cenu zīme. Vaicāta, kādēļ tā, tirgotāja norāda uz vienu cenu zīmi, kas paslēpusies zem tirgotajām desām. Tirgotāja laipni skaidro: “Esam mājražotāji, tādēļ varam izvēlēties, kam norādīt cenu. Es jau  gandrīz gadu te braucu, ja būtu slikta prece, pircēji jau sen būtu mani pasūtījuši vairākas mājas tālāk. Ir tie, kuri nevar atļauties iegādāties produkciju, tie arī nevarēs. Ja es uzlikšu cenas – klienti būs šokā par tām.” Vaicāta par pirktspēju Alūksnē, tirgotāja atzīst, ka šeit cilvēkiem pirktspēja ir krietni mazāka, bet liels ieguvums esot igauņi, kuri iebraucot pilsētā. Tomēr vēl labāk produkciju pērkot Gulbenē.

Jānorāda obligāti
Sazinoties ar Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) pārstāvi Santu Zarāni, noskaidrojām, ka skaidra preces vai pakalpojuma cenas norādīšana ir obligāta, to nosaka Patērētāju tiesību aizsardzības likums (turpmāk – likums) un Ministru kabineta noteikumi “Kārtība, kādā norādāmas preču un pakalpojumu cenas”.
Saskaņā ar likumu pārdevēja pienākums ir rakstveidā iepazīstināt patērētāju ar patiesu un pilnīgu informāciju par piedāvātās preces cenu. “Likums nosaka arī, ka precei ir jāatbilst pārdevēja sniegtajam paziņojumam par šo preci, tai skaitā arī pārdevēja paziņojumam par preces cenu.
Cena norādāma tā, lai tā būtu nepārprotama, viegli identificējama, skaidri salasāma un lai patērētājam būtu pilnīgi skaidrs, uz kuru preci tā attiecas. Cenu norāda rakstiski, izņemot gadījumu, kad patērētājs cenu var uzzināt citā vizuāli uztveramā veidā. Savukārt, ja izsludināta preču izpārdošana, cenu pazemināšana vai atlaides, precēm un pakalpojumiem skaidri norāda sākotnējo cenu un cenu pēc tās pazemināšanas,” skaidro S. Zarāne.

Nav cenas – naudas sods
PTAC regulāri realizē projektus, uzraugot cenu norādīšanas kārtību. Ja uzņēmuma darbībā PTAC veiktajā pārbaudē atklājas normatīvo aktu prasību pārkāpumi, tiek uzsākta administratīvā lieta.  PTAC norāda, ka atbildība par preces un pakalpojuma cenas nenorādīšanu noteikta Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā, paredzot naudas sodu fiziskajām personām no 15 līdz 210 eiro, bet juridiskajām personām — no 30 līdz 700 eiro.

Tiesības atteikties
“Situācijā, ja cena, kas norādīta cenrādī vai reklāmā, atšķiras no cenas, ko prasa samaksāt pie kases, tad patērētājam ir tiesības atteikties no pirkuma, bet, ja samaksa jau ir veikta, patērētājam nekavējoties jāvēršas pie tirgotāja, lai risinātu situāciju. Ja ir atklājusies cenu nesakritība, nepieciešama abu pušu vienošanās. Labā prakse būtu, ja pārdevējs šajā gadījumā atzītu savu neizdarību un meklētu atbilstošu (patērētājam draudzīgu) risinājumu. Tomēr nevar piespiest pārdot preci par kļūdaini norādīto cenu – PTAC nevar ietekmēt šo vienošanos.
Vienlaikus iesakām par sūdzībām saistībā ar darba organizāciju, tajā skaitā - cenu zīmju izvietošanu, vienmēr rakstiski informēt šī uzņēmuma vadību, jo tas ir paša uzņēmuma interesēs rast risinājumu neskaidrību gadījumos,” saka S. Zarāne.

Nav biežs pārkāpums
Savukārt Pārtikas un veterinārā dienesta Austrumvidzemes pārvaldes vadītājas vietniece Ārija Ločmele norāda, ka Alūksnes pusē šādi pārkāpumi nav novēroti. “Šis nav raksturīgākais pārkāpums. Kādreiz pietrūkst papildinformācijas marķējumā par sastāvu vai ražotāju, bet cena un produkta nosaukums lielākoties tiek norādīts. Patērētājam ir jāsaprot, ko viņš pērk un ko produkts satur,” saka Ā. Ločmele.

Kategorijas