Aluksniesiem.lv ARHĪVS

Visa Latvija māca un mācās mājās: nākamnedēļ Latvijas skolās sāksies attālinātās mācības

"Alūksniešiem.lv"

2020. gada 22. marts 11:07

50

Pārdomāti plānojot un kvalitatīvi īstenojot attālinātas mācības, tās var būt tikpat efektīvas kā klātienes mācības – skolēni var mācīties bez ierastās skolas kņadas, sev pieņemamā ātrumā, vairāk vingrināties individuāli, iedziļināties jautājumos, kas katru interesē. Savukārt skolotājiem, izvēloties atbilstošus tehnoloģiskos rīkus un darba metodes, rodas iespēja iegūt un analizēt skolēnu snieguma datus un pieņemt precīzus lēmumus par tālāko rīcību. Informē Izglītības un zinātnes ministrija.

Šonedēļ, skolēnu brīvlaikā, Izglītības un zinātnes ministrija, Valsts izglītības satura centrs un Skola2030 sadarbībā ar skolām un pedagogiem izstrādājusi metodiskos ieteikumus - vadlīnijas vispārējās un profesionālās izglītības iestādēm attālinātu mācību īstenošanai ārkārtējās situācijas laikā. Jau no pirmdienas, 2020. gada 23. marta, skolās mācību process tiks nodrošinātas attālināti.

Vadlīnijās sniegti ieteikumi skolu vadībai mācību procesa organizācijai, ieteikumi skolotājiem, plānojot un īstenojot attālinātas mācības, kā arī priekšlikumi mācību nodarbību plānošanai. Pirmo reizi vienuviet ir apkopotas Latvijas skolotāju vidū populārākās platformas un rīki, testu veidošanas rīki vingrināšanās un atgriezeniskās saites sniegšanai, kā arī piedāvātās iespējas saziņai tiešsaistē izmantot video konferences. Pedagogiem iedvesmai un idejām noteikti noderēs vadlīnijās ietvertie Ogres 1.vidusskolas, Siguldas pilsētas vidusskolas un Laurenču sākumskolas labās prakses piemēri attālinātu mācību īstenošanai.

Nodrošinot attālināto mācīšanos, katras skolas līmenī iekšēji vajadzētu vienoties par vienotu saziņas un mācību platformu, lai dažādos mācību priekšmetos paveiktais skolēniem nebūtu jāiesniedz citā vidē. Izvēloties risinājumus, protams, jārēķinās ar atšķirīgām skolēnu iespējām tehnoloģiju izmantošanai. Īstenojot attālinātas mācības, svarīgi, lai skolēniem būtu precīzi un saprotami norādījumi, kas un kā ir darāms, lai būtu piekļuve nepieciešamajiem mācību materiāliem šo uzdevumu veikšanai un atgriezeniskā saite par viņu sniegumu.


Skolotājiem noteikti jācenšas skolēniem piedāvāt un palīdzēt ieplānot laiku arī regulārām pauzēm un fiziskai aktivitātei katru dienu, kā arī pajautāt, kā bērns jūtas mācību procesā. Svarīgi arī, kā skolēni jaunajā mācīšanās situācijā uzturēs attiecības ar saviem vienaudžiem katras klases ietvaros.


Skolu vadītāji aicināti neaizmirst arī par savu skolotāju psiholoģisko labklājību, jo jaunā situācija ir liels izaicinājums visiem attālinās mācīšanās procesa dalībniekiem. Kā labāk organizēt savu darbu, kā izvairīties no pārslodzes un veltīt pietiekamu laiku atpūtai, kā organizēt pieredzes apmaiņu skolotāju vidū par labāko pieredzi ikdienā attālināto mācību īstenošanā – šie ir jautājumi, kam vajadzētu pievērst īpašu uzmanību.


Īpaša loma veiksmīga attālinātā mācību procesa nodrošināšanā būs vecākiem, kas aicināti motivēt bērnus mācīties saskaņā ar noteikto grafiku un izplānot regulāru dienas ritmu, lai to ievērotu līdzīgi, kā tas notiktu klātienes mācībās. Vecākiem noteikti vajadzētu sazināties ar skolu un pašvaldību, ja ģimenei nepieciešams papildu tehnoloģiskais vai cita veida atbalsts. Tāpat vecāki aicināti mudināt bērnus katru dienu pēc iespējas iesaistīties fiziskajās aktivitātēs, vakaros kopīgi pārrunāt dienā paveikto un piedāvāt nepieciešamo atbalstu.


Vadlīnijas vispārējās un profesionālās izglītības iestādēm attālinātu mācību īstenošanai meklējiet IZM tīmekļvietnē: https://izm.gov.lv/lv/macibas-attalinati


2020. gada 19.marta preses konferencē plašāk par attālināto mācību nodrošināšanu stāsta IZM parlamentārais sekretārs R.Znotiņš, Valsts izglītības satura centra vadītājs G.Catlaks un Ogres 1.vidusskolas direktors I.Grigorjevs: https://ej.uz/mqbg

Šeit pieejami video konferenču ieraksti, kurā izglītības un zinātnes ministre I.Šuplinska atbild uz pedagogu un vecāku jautājumiem par attālināto mācību procesu:

Pedagogiem: https://ej.uz/rd2t

Vecākiem: https://ej.uz/izm-vecakiem




Vecākiem
par mācību plānošanu un norisi attālināti
(ārkārtas situācijas laikā)


  1. Attālināta mācīšanās nozīmē lielāku pašvadību skolēnam
    Attālināta mācīšanās nenozīmē klātienes nodarbību pārnešanu tiešsaistē. Tā vairāk līdzinās pašu vadītām mācībām, sekojot skolas un skolotāja norādījumiem. Saprotami, ka šajā laikā būs apgūts mazāks mācību satura apjoms nekā klātienes mācībās, jo vienlaikus jāpierod pie jauna mācīšanās veida. Skolēni saņems atgriezenisko saiti par paveikto darbu, lai zinātu, pie kā vēl jāstrādā. Skolēna sniegumu atkal vērtēs ar atzīmēm, atsākoties klātienes mācībām.

  2. Aktīvi interesējieties par skolas plānoto mācību norisi
    Noskaidrojiet, kas skolēnam būs jādara, kādā grafikā, kādi mācību materiāli un tehnoloģiskais nodrošinājums viņam būs nepieciešams, kā notiks regulāra saziņa ar skolotāju par darāmo un sniegumu.

  3. Vienojieties par ģimenei reālāko mācīšanās modeli
    Apstākļi katrā ģimenē atšķiras. Skolas rēķinās, ja tehnoloģijas ģimenē nav pieejamas vai jādala. Ja nav citas iespējas, skolotājs var telefoniski informēt skolēnu un vecākus par piekļuvi mācību līdzekļiem, darbu iesniegšanas kārtību un atgriezeniskās saites nodrošināšanu. Mācībām izmantojamas arī grāmatas, drukāti mācību materiālu komplekti.

  4. Meklējiet atbalstu kopā
    Sazinieties ar skolu un pašvaldību, ja nepieciešams papildu tehnoloģiskais atbalsts. Iespējams, ka pašvaldība var abonēt rūterus vai uz laiku nodrošināt ar skolas datoriem individuālus skolēnus. Sadarbība ir ļoti nozīmīga kritiskās situācijās.

  5. Palīdziet bērnam / jaunietim iekārtot mācību vietu
    Pārliecinieties, ka bērnam ir patstāvīga vieta, kur netraucēti mācīties. Sakārtojiet aprīkojumu, lejuplādējiet nepieciešamās lietotnes. Pārbaudiet, vai skolotājs varēs dzirdēt jūsu bērna teikto dažādos tiešsaistes risinājumos vai telefoniski. Kopā ar bērnu izmēģiniet vidi, tehnoloģijas, pavingrinieties, kā viss darbojas.

  6. Izplānojiet bērna / jaunieša mācību dienu kopā
    Kad esat iepazinušies ar skolas plānu mācību īstenošanai, kopā ar bērnu izplānojiet regulāru dienas ritmu un uzstājiet, lai to ievērotu, līdzīgi kā tas notiktu klātienes mācībās. Vienojieties, kad viņam būs pieejami nepieciešamie tehniskie rīki, ja tos ģimenē lieto vairāki cilvēki. Tikpat svarīgi iet laikus gulēt, regulāri ēst un kustēties.

  7. Sekojiet skolēna līdzdalībai mācībās
    Palīdziet bērnam sekot līdzi paveiktajam – veidot ieradumus mācīties saskaņā ar dienas plānu, veikt uzdevumus dotajos termiņos. Pārrunājiet, ko bērns iemācījies, skolotājs uzdevis vai kādu vērtējumu izteicis. Jautājiet bērnam, vai nepieciešama palīdzība. Ik dienas pārliecināties arī par bērna noskaņojumu.

  8. Plānojiet, lai katru dienu izkustētos
    Pārliecināties, lai katru dienu bērns / jaunietis pēc iespējas iesaistītos fiziskajās aktivitātēs. Ja apstākļi un iespējas to pieļauj, dariet to kopā.




Skolotājiem
par mācību plānošanu un norisi attālināti
(ārkārtas situācijas laikā)

  1. Nemēģiniet tieši pārnest klātienes mācību norisi
    Attālināta mācīšanās nenozīmē klātienes nodarbību pārnešanu tiešsaistē. Svarīgi, lai skolēniem būtu skaidras norādes par veicamajiem uzdevumiem, lai būtu piekļuve mācību materiāliem šo uzdevumu veikšanai un regulāra atgriezeniskā saite par sniegumu.

  2. Izvēlieties, kam veltīt uzmanību īstermiņā
    Izvērtējiet, kurus no atlikušajiem mācību gada tematiem vislabāk mācīt attālināti. Pieņemiet lēmumu – veltīsiet uzmanību jaunu zināšanu un prasmju mācīšanai vai jau apgūtā nostiprināšanai.


  1. Skolā izvēlieties vienotu saziņas un mācību platformu
    Saskaņojiet, kurus rīkus visi izmantosiet. Pārliecinieties par savām un par skolēnu tehnoloģiskajām iespējām. Plānojiet mācības atbilstoši. Vienojieties ar IKT speciālistu par palīdzību.

  2. Rēķinieties ar atšķirīgām skolēnu iespējām mācīties
    Apstākļi katrā ģimenē atšķiras. Rēķinieties, ja tehnoloģijas ģimenē nav pieejamas vai jādala. Ja nav citas iespējas, sazināties iespējams telefoniski, mācībām izmantojamas grāmatas, drukāti mācību līdzekļu komplekti.

  3. Meklējiet īpaša atbalsta risinājumus kopā
    Skolā sazinieties ar pašvaldību. Iespējams, var abonēt rūterus, uz laiku nodrošināt ar skolas datoriem individuālus skolēnus, iesaistīt sociālos dienestus, lai apzinātu situācijas, meklētu tām risinājumus. Sadarbība ir ļoti nozīmīga kritiskās situācijās.


  1. Piedāvājiet skolēnam ieteicamo dienas un nedēļas plānu
    Veidojiet visu mācību priekšmetu skolotāju starpā saskaņotu mācību plānu katras klases skolēniem. Piedāvājiet skolēniem nedēļas plānu ar tiešsaistes laikiem, patstāvīgā darba, lasīšanas, konsultāciju laikiem un skaidrām norādēm skolēnam, kas viņam jāiemācās un kas tāpēc jādara.

  2. Izmantojiet esošus mācību materiālus
    Izmantojiet pieejamos mācību materiālus – mācību grāmatas, digitālos resursus, video, TV raidījumus. Neradiet lielu apjomu jaunu materiālu. Veltiet laiku un uzmanību daudzveidīgai skolēna dienas plānošanai.


  3. Plānojiet mazāk, lai iemācītu vairāk
    Skolēnam vajadzēs vairāk laika, lai uztvertu apgūstamo mācību saturu attālināti. Mazākajās klasēs samaziniet apjomu līdz pat 50 %, vecākajās – vismaz par 10 %. Koncentrējieties uz svarīgāko. Piedāvājiet skolēniem laika / darbu plānošanas atbalstu.

  4. Pastāvīgi sazinieties ar vecākiem
    Izskaidrojiet, kā notiks mācības: kā skolēni saņems uzdevumus, piekļūs mācību materiāliem, kāds vecāku atbalsts būs nepieciešams. Pastāstiet vecākiem, kādas ir nedēļas aktualitātes, un aiciniet pēc iespējas sekot līdzi bērna attālinātajām mācībām.

  5. Esiet atsaucīgi un dalieties pieredzē ar kolēģiem
    Sazinieties regulāri ar saviem kolēģiem, uzmundrinot cits citu un daloties ar savu pieredzi!



Kategorijas