Aluksniesiem.lv ARHĪVS

Grūtībās bez asarām

Loreta Jargane

2020. gada 5. jūnijs 00:00

63

Mācību gadam noslēdzoties, viesojamies pie Liepnas, nu jau Alekseja Grāvīša Liepnas pamatskolas, direktores Ilonas Kazimirjonokas, kura kopš 2019. gada šajā izglītības iestādē gādā par 77 skolēnu mācību procesu.
Līdz 2018. gada vasarai I. Kazimirjonoka strādāja Liepnas internātpamatskolā un bija direktores vietniece izglītības jomā, ir arī sākumskolas un informātikas skolotāja. Liepnas internātpamatskola bija I. Kazimirjonokas pirmā un vienīgā darba vieta, līdz Alūksnes novada pašvaldība šo skolu likvidēja, un I. Kazimirjonoka, tāpat kā citi darbinieki, palika bez darba. “Pārdzīvot internātskolas likvidāciju, kad pasaka - tavu darbu nevajag, un kad tu mūžam neesi meklējis darbu, bet jāiet un jāpiesakās bezdarbniekos - psiholoģiski tas nebija viegli. Visam kolektīvam bija tā,” atzīst viņa.
 
Punkts uz “i”
Vaicāta, kā jūtas savā amatā un kādas ieceres jau paveiktas, I. Kazimirjonoka saka: “Man nekad nav bijis pašmērķis būt par direktori. Es neesmu amatu cilvēks, ja citi kādreiz ko izdara un lielās, es labprāt izdaru un gūstu gandarījumu par padarīto. Godīgi sakot, vēl šodien man šķiet, ka tas nenotiek ar mani. Kad man bija jāaizstāv sava kandidatūra uz direktores amatu un jāstāsta par skolas vīziju - kāda skolas vīzija, ja es zinu, ka būs reorganizācija un nebūs vairs vidusskola?
Pirmo reizi mūžā man tā lija asaras, nezinu, kurā komisijā redzēts, ka kandidāts raud, lai gan neesmu no emocionālākajiem cilvēkiem. Kad ir grūtības – no manis asaras nesagaidīt. Bet šis bija smags posms,” atminas direktore. Tomēr viņa norāda, ka Liepnā visi esot optimisti un lielākais gandarījums ir par to, ka Liepnas pamatskolai dots kādreizējā izglītības darbinieka Alekseja Grāvīša vārds.
“Tad, kad uzspiedu zīmogu uz lapas un bija šis skolas nosaukums, bija sajūta, ka kaut kas ir padarīts. Tas bija trekns punkts uz “i”,” saka direktore.
Skolā strādā 16 pedagogi un vairāk nekā 10 tehniskie darbinieki. “Zinu - kāds varētu domāt, ka  mums ir daudz darbinieku, tomēr mums tas ir svarīgi. Visi domā, ka pedagogiem ir lielas algas, bet jāatceras, ka ne visiem ir pilnās slodzes. Tas nekas, ka daļai skolotāju alga ir vien 300 eiro.”

Arī cilvēciskajam jābūt
Direktore nenoliedz, ka dzīve šajā amatā ir dinamiskāka. “Jābūt vispusīgam, mazās skolās daudz jādomā par saimnieciskajiem, tehniskajiem darbiem. Jāatrod kopīga valoda ar visiem darbiniekiem. Ja cilvēks nāk uz darbu un viņam tas nepatīk, tad tas nav darbs. Tāpēc jābūt arī cilvēciskajām attiecībām. Šis darbs nav pat izaicinājums. Drīzāk es šo amatu uztveru kā savu misiju,” domā I. Kazimirjonoka. Lielu paldies direktore saka Alūksnes novada pašvaldības ekonomistiem un grāmatvežiem, kuri palīdz finanšu jautājumos.

Par paveikto
Šogad Liepnas pamatskolu beidza deviņi skolēni. Skolā mācās 77 skolēni, no tiem astoņi ir pirmsskolas vecuma bērni. Savukārt lielākā daļa bērnu, kuri mācījušies kādreizējā Liepnas internātskolā, esot mājās Alūksnē.
Kopš valstī ieviesti ierobežojumi, skolā laiku izmanto lietderīgi. Tehniskie darbinieki pašu spēkiem gaitenī atjaunojuši apgaismojumu, notīrīti un nokrāsoti griesti. Vēl jāpastrādā ķīmijas un dabaszinību kabinetā.
Skolā novecojusi arī ugunsdzēsības sistēma. “It kā viss ir, bet neatbilst jaunajiem normatīviem, esmu lūgusi novadu atbalstīt ar finansējumu, un to esam arī guvuši, tādēļ uz mācību gada sākumu būs signalizācija un ugunsdrošība pēc jaunākajām prasībām,” par iecerēm saka direktore.

Skolas salidojums
Lielākais izaicinājums –  skolas salidojums pagājušajā gadā. Šajā skaistajā pasākumā bijis jūtams kopīgais gars un patriotisms, ko novērtējuši daudzi skolasbiedri. Tā kā skolas direktore ir “savējā”, tas “uzkurinājis” patriotisma garu. Salidojumā 1969. un 1986. gada izlaidumu absolventi uzdāvināja puķu dobi, pavasarī tehniskie darbinieki to jau iekārtoja. 
Savukārt skolas iekšpagalmā iestādītas tūjas, kas arī dāvinātas salidojumā. Atbalsta biedrība “Liepna - manas mājas” salidojumā rīkojusi labdarības akciju un apmeklētājiem bijusi iespēja ziedot biedrības kontā, lai bērni, beidzoties mācību gadam, varētu saņemt naudas prēmijas par labu mācību darbu un labiem rezultātiem olimpiādēs. I. Kazimirjonoka norāda, ka summas nav bijušas lielas, bet tik un tā tas stimulē bērnus censties arī turpmāk.

Projekti jauniešiem
Viens no jaukākajiem izaicinājumiem šajā mācību gadā –  dalība projektā “Esi līderis”. Astoņiem bērniem iesaistoties pirmajā gadā projektu konkursā, iegūta trešā vieta. “Pirms vīrusa laika mūsu bērni izveidoja paaudžu konkursu, kurā piedalījās vecāku padomes pārstāvju, skolotāju un skolēnu komandas, katra atbildēja uz jautājumiem, pildīja uzdevumus un ļoti jauki pavadīja laiku. Vērtīgs projekts un iespēja bērniem realizēties,” gandarīta teic direktore.

Nekas nav zaudēts
Runājot par  koronavīrusa ieviestajām korekcijām, viņa saka: “Neuzskatu, ka šajā laikā notika  kvalitatīvs mācību process. Mēs sadzīvojām  ar pašreizējo situāciju. Nepiekritu arī tam, ka vajadzētu pagarināt mācību gadu. Bērni septiņus mēnešus mācījušies klātienē un mācību ziņā ir zaudēts viens mēnesis, jo maijā skolās lielākoties tāpat atkārto mācību vielu, ir konsultācijas un tamlīdzīgi. Protams, skolotāji zina, kāda situācija bija pavasarī, un, uzsākot jauno mācību gadu rudenī, ņems to vērā, veltīs kādu laiku iepriekšējā mācību gada vielas atkārtošanai.”

Pretestība no vecākiem
Kad sācies attālinātais process, grūtības radījusi tieši atrašanās vieta. “Ir lauki, cilvēkiem nav interneta, nav tehnikas, no kā mācīties, e - klase netika izmantota, tas bija pats grūtākais,” saka direktore. Tāpat liels spiediens izjusts no vecākiem. “Kā tas būs, ka skolotāji sēdēs mājās un bērni būs mājās. Vecāki neuztvēra to nopietni, bija pretestība, uzreiz radās idejas par mācību gada atcelšanu, pagarināšanu un citas idejas, lai izvairītos no šīs attālinātas sistēmas. Ieviesa idejas par darbošanos citās platformās, jā, to visu varētu izdarīt, bet tad tas būtu iespējams tikai mazai daļai skolēnu. Mēs varējām izvēlēties vien e - klasi un Whats­App platformas. Tas nekas, ka ir internets, bet, ja bērnam nav atbilstošas tehnikas..?” uz mācību procesu atskatās direktore un atzīst, ka pirmā nedēļa bijusi uz stresa robežas.

Izaicinājumi vīrusa laikā
Tomēr pedagogi spējuši pielāgoties, tāpat bijis atbalsts no Alūksnes novada pašvaldības - trīs daudzbērnu ģimenes nodrošinātas ar telefoniem. “Skolotāji apzināja visas ģimenes, vaicāja brāļiem, māsām. Jā, citiem bērniem mācību process aizritēja tikai caur telefonu, jo datoru nebija. Kāda skolotāja bērnam iedeva savu datoru, zinot, ka nebija tehnikas.
Turklāt bija arī skolotāji, kuri devās uz skolu strādāt, ievērojot visus drošības pasākumus, jo mājās tehnoloģijas izmantoja pašu bērni. Tāpat skolotāji brauca vairāk nekā 10 kilometrus, lika pastkastītēs uzdevumus un darba lapas, jo mācību programma bija jārealizē,” stāsta
I. Kazimirjonoka.
 
Vēl daudz jāapgūst
Galvenā atziņa, ko sapratusi direktore šajā laikā, bērniem bijis grūti strādāt patstāvīgi. “Bērni nav gatavi strādāt patstāvīgi. Ja godīgi, tad mēs “sagremojam” zināšanas un iedodam viņiem. Šī situācija arī bija labs piemērs tam, ka vajadzētu pārorientēties. Tas arī sasaucas ar jauno kompetenču sistēmu -  pašvadītā mācīšanās, kas ir vajadzīga. Un vēl, ir tehnoloģiju laikmets, bet bērni neprot ar tām rīkoties, protams, ja tā nav spēlīšu spēlēšana. Uzskatām, ka vecākā paaudze neprot darboties ar tehnoloģijām, bet pirmais atsitiens mācību gaitā bija tas, ka bērni neprata pievienot pielikumus,  atsūtīt e - pastu, darbus nesaglabāja. Tās visas ir digitālās prasmes. Tāpēc arī šī ir viela pārdomām,” pauž direktore I. Kazimirjonoka.


Liepnas skolas
vēsture gadskaitļos
1879.
atvērta Alekseja Grāvīša dibinātā Liepnas skola.

1929.
skolas ēka pārcelta uz Liepnu (tagadējais tautas nams).

1933.
izveidojas viena sešklasīgā pamatskola Liepnā.

1944.
skola nodeg karadarbības rezultātā.

1944.
1. septembrī darbu sāk
7 - gadīgā pamatskola.

1944.
izveidota Liepnas nepilnā vidusskola.

1951.
nodibināta Liepnas
vidusskola.

1954.g.
pirmais vidusskolas
izlaidums.

1964.
uzcelta tagadējā skolas ēka.

1967.
uzcelta internāta ēka.

2018.
jūnijā reorganizēta Liepnas internātpamatskola.

2019.
1. augustā reorganizēta Liepnas vidusskola.

2019.
1. augustā sāk darbu Alekseja Grāvīša Liepnas pamatskola.

Kategorijas