Alūksnes simtgadē – Alūksnes alus
Domājot par Alūksnes pilsētas simtgades jubileju, aktīvi alūksnieši sarūpējuši savai pilsētai dāvanu – Alūksnes alu. Šobrīd Alūksnes novada Alsviķos brūvēto alu var nobaudīt “pop-up” paviljonā, kas ir speciāli šī alus baudīšanai ierīkota vieta. Un ne tikai, jo paviljonā, kas savu darbību uzsāka vakar, būs arī dažādu mūziķu koncerti, un tur varēs apskatīt, arī iegādāties jauno mākslinieku mākslas darbus.
Kā saka SIA “Alūksnes alus” valdes loceklis, “pop-up” paviljona un arī alus brūža saimnieks Pāvels Čornijs, ideja savai pilsētai dāvāt svētkos alu radās pirms vairāk nekā gada, un visu šo laiku intensīvi strādāts, lai savai pilsētai svētkos pasniegtu šo dāvanu. “Alūksnei 100. Tie ir lieli svētki. Alūksnei savs alus bija teju pirms 100 gadiem. Kādēļ gan lai atkal tāds nebūtu,” teic P. Čornijs. Lai iegādātos alus darītavas iekārtas, piesaistīts Lauku atbalsta dienesta finansējums biedrībā “Alūksnes lauku partnerība”. “Pamatpiedāvājumā būs lāgeris jeb gaišais alus, taču ražosim arī cita veida alu, piemēram, mango IPA jeb Indijas gaišo eilu, beļģu stila alu un dažādus citus. Skatīsimies, kas cilvēkiem garšos un kas nē. Šobrīd esam savārījuši sešus veidus, ko piedāvāsim nogaršot “pop-up” paviljonā,” teic P. Čornijs.
Modē skābs alus
Viņš norāda, ka Latvijā strauju popularitāti ieguvis amatalus segments jeb craft alus. “Tas top ļoti mazās alus darītavās, kas ir neatkarīgas un pieder pašiem aldariem, kuri eksperimentē ar garšām. Alus ir ļoti daudzveidīgs. Ir simtiem šķirņu, nav tikai gaišais un tumšais. Šo dzērienu taisa ar dažādiem apiņiem no visas pasaules un arī dažādām piedevām, piemēram, augļiem un pat dārzeņiem. Ir rūgts, salds, šobrīd modē skābs alus. Iesakām atmest visus aizspriedumus un atklāt jaunā alus pasauli. Tas mūs ir iedvesmojis. Mūsu talantīgais vietējais aldaris Jānis Amantovs kā mājbrūvētājs alu vāra jau sešus gadus. Pēc statistikas tikai 41% Latvijā izdzertā alus saražots Latvijā. Ļoti daudzi ali, kas nes pilsētu vārdus, patiesībā ražoti ārpus Latvijas, lielās korporācijās. Ticu, ka aizvien vairāk alus mīļotāji sāks izvēlēties vietējo produkciju,” saka P. Čornijs.
Diemžēl “Covid-19” pandēmija nedaudz mainījusi plānus un šovasar svētkos darītava nespēs piedāvāt tik daudz alus, kā vēlējās un plānoja pirms gada. “Sākumā viss ritēja pēc plāna, līdz vīruss pārņēma pasauli. Ķīnā pasūtījām ražošanas iekārtas un diemžēl vīrusa dēļ rūpnīcu uz laiku slēdza, kas nozīmē, ka laikā nesaņēmām iekārtas, kurām pie mums vajadzēja būt 1. aprīlī. Bija doma jau vasaras sākumā saražot gana daudz alus, lai šī gada Līgo svētkos alūksnieši dzertu tikai Alūksnes alu. Tā nenotika. Šobrīd rūpnīca atsākusi darbu, mūsu iekārtas ir saražotas un jūlijā tās saņemsim. Tas gan nozīmē, ka alu ar tādu jaudu, kā mēs gribētu, varēsim sākt ražot tikai rudens pusē. Taču zinot, ka šī ir Alūksnes simtgades vasara, mēs nevaram sēdēt un gaidīt, tādēļ dzērienu vārām mazā katliņā un šobrīd to piedāvājam “pop-up” paviljonā, kas cilvēkiem vairāk zināms kā tirgus paviljons,” stāsta P. Čornijs.
Bārs tramvajā
“Pop-up” paviljons darbosies vasaras sezonā, lai iepazīstinātu ar Alūksnes amatalu alūksniešus un pilsētas viesus. “Pirmā doma bija bāru izvietot vecā tramvaja vagonā. Gribējām taisīt pasaulē pirmo “pop-up” craft alus bāru. Diemžēl nevarējam pilsētā atrast piemērotu vietu, kur pa vasaru novietot šo mūsu tramvaju, tāpēc atradām telpu, kur veidot bāru. Tas gan nenozīmē, ka esam atmetuši domu par tramvaju. Skatāmies pozitīvi uz nākamo vasaru,” saka P. Čornijs.
Viņš piebilst, ka tirgus paviljona telpas ir ļoti piemērotas “pop-up” pasākumam jeb, latviski sakot, bāram uz noteiktu laiku. “Tā nebūs patstāvīga vieta, bet ierīkota uz īsu termiņu. Ar nelieliem ieguldījumiem, dažām krāsas bundžām, mēbelēm un dekorācijām esam izveidojuši patīkamas telpas. Mēs neizmantojam visu paviljonu, bet apmēram trešo daļu, un tāpat ir pietiekoši plaši. Paldies manai sievai Laurai, kura palīdzēja ieraudzīt paviljonu citās krāsās,” saka P. Čornijs.
““Pop-up” bārs ir vienas vasaras ideja, kas būs nākamvasar, pagaidām nezinām. Strādāsim līdz septembra vidum un tad aktīvi ķersimies pie ražošanas procesiem, lai jau nākamajā vasarā piedāvātu savu alus bāriņu, bet kur tas būs, vēl nevar zināt,” piebilst P. Čornijs.
Vieta, kur tikties
Šobrīd bārā alus ir tikai lejamā veidā, baudīšanai uz vietas. “Profesionāļi, kuri nodarbojas ar alus brūvēšanu, cenšas izskaust vārdu “izlejamais alus”. Izliet var tikai kaut ko zemē, bet alus ir vai nu lejamais vai ielejamais. Pēc neliela brīža būs arī alus pudelēs, bet diemžēl uz Līgo svētkiem to vēl nevarēsim piedāvāt pudelēs,” stāsta P. Čornijs. Taču Alūksnes alus “pop-up” paviljons nav tikai alus bārs. “Šī ir vieta, kur cilvēkiem satikties un socializēties. Ar zināmu regularitāti organizēsim dažādus lielākus un mazākus koncertus. Ir atsevišķa telpa, kur ierīkota galerija. Var gan apskatīties vietējo jauno mākslinieku darbus, gan iegādāties. Gluži kā maza Alūksnes mākslas jarmarka,” stāsta P. Čornijs.
Šobrīd “pop-up” bārs ir vienas vasaras ideja, kas būs nākamvasar, pagaidām P. Čornijs, nezina. “Strādāsim līdz septembra vidum un tad aktīvi ķersimies pie ražošanas procesiem, lai jau nākamajā vasarā piedāvātu savu alus bāriņu, bet kur tas būs, nevar zināt. Esam plānojuši, ka pusi ražošanas jaudas veltīsim lāgertipa alum, bet otru pusi - dažādām citām garšām. Vispirms gribam iekarot alūksniešu sirdis, vēlāk alus mīļotājus visā Latvijā, un skatāmies arī uz eksportu ārpus Latvijas robežām,” saka P. Čornijs.
P. Čornija dzīve šobrīd rīt divās pilsētās. Trīs, četras dienas viņš ir Alūksnē, pārējās Rīgā. “Darbu ir daudz un dažādi. Rīgā esmu mājas pārvaldnieks, man ir vintāžas priekšmetu veikals, bet Alūksnē brūvēju alu. Esmu pārliecināts, ka Alūksne ir izcila vieta. Tas, kā tā pēdējos gados mainījusies, ir diezgan neticami. Pilsētai ir divi attīstības ceļi un abi divi jāattīsta – tūrisms un ražošana. Alūksne ir piemērota šo abu nozaru veiksmīgai attīstībai. Attālums arvien mazāk biedē cilvēkus,” norāda P. Čornijs.
Kategorijas
- Laikraksta sludinājumi
- Pērk
- Pārdod
- Dažādi
- Pakalpojumi
- Maina
- Izīrē
- Vēlas īrēt
- Dāvinu
- Darbs - meklēju
- Darbs - piedāvāju
- Pazudis / Atrasts
- Līdzjutība
- Sludinājumi
- Transports
- Nekustamais īpašums
- Darbs un izglītība
- Izklaide
- Mājdzīvnieki
- Dažādi
- Mājsaimniecība
- Lauksaimniecība
- Labsajūta un veselība
- Celtniecība
- Elektronika
- Pērk
- Pārdod
- Forums
- Mana dzīvesvieta
- Cilvēki
- Izklaides iespējas
- Sanāca kā vienmēr...
- Ir ko teikt?
- Izklaide un kultūra
- Transports un satiksme
- Pilsēta
- Darba devēji
- Citos portālos
- Diena.lv
- Db.lv
- Citas ziņas
- Tirgus
- Atbildam lasītājiem
- Sarunas par dzīvi
- Latvija pēc 90
- 8778
- Konkursi
- Mīlestības stāstu konkurss
- Blogi
- Afiša
- Koncerti
- Teātra izrādes
- Izstādes
- Sports
- Balles un diskotēkas
- Bērniem
- Filmas
- Citi pasākumi
- Dievkalpojumi
- Jauniešiem
- Senioriem
- Svētki
- Piemiņas pasākumi
- Izlaidumi
- Laikraksta arhīvs
- Foto un video
- Reklāmraksti
- Lietotāju raksti
- Cope un medības
- Dzive laukos
- Veselība
- Sports
- Politika
- Vēlēšanu ziņas
- 10. Saeimas vēlēšanas
- 11. Saeimas vēlēšanas
- Kultūra
- Konkursi
- Vietējās ziņas
- Skolu ziņas
- Pasaules ziņas
- Latvijas ziņas
- Policijas ziņas
- Skola Kanaviņu kalnā
- Senioriem
- Vēlēšanas 2017
- Palīdzēsim ķepaiņiem!
- Statiskas lapas
- Projektu raksti
- Saimnieko gudri
- Rūpēsimies par vidi
- Mediju kritika
- Teritoriālās reformas krustcelēs
- Izklaide
- 13. Saeimas vēlēšanas
- Slēpņošanās spēle "Discover the city"
- Koronavīruss
- "Unikālas kultūras tradīcijas Alūksnes un Apes novadu pierobežā"