Aluksniesiem.lv ARHĪVS

Kā saglabāt bānīti?

Līga Vīksna

2011. gada 20. aprīlis 06:15

1216

Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcija nesen rīkoja diskusiju „Gulbenes – Alūksnes šaursliežu dzelzceļa efektīva izmantošana reģiona attīstības interesēs”, lai meklētu risinājumus šā valsts nozīmes kultūras pieminekļa turpmākai saglabāšanai un izmantošanai.

Šobrīd saimniecisko darbību šaursliežu dzelzceļā veic privāts uzņēmums SIA „Gulbenes – Alūksnes bānītis”, ko dibināja vietējās pašvaldības, Latvijas Dzelzceļa biedrība un entuziasti. Pēc valsts pasūtījuma tas nodrošina pasažieru pārvadājumus starp Alūksni un Gulbeni. Šaursliežu dzelzceļa darbības nodrošināšanai tas nomā un apsaimnieko pašvaldību un “Latvijas dzelzceļa” īpašumus.

Alūksnes novada domes priekšsēdētājs Aivars Fomins, kurš arī piedalījās diskusijā, atzīst – galvenā sarunu tēma bija par to, kā pašreizējos apstākļos saglabāt šaursliežu dzelzceļu, kas ir gan tūrisma objekts un valsts kultūras piemineklis, gan arī transportlīdzeklis šā reģiona iedzīvotājiem. A.Fomins norāda - pašlaik lielākās problēmas saistītas ar to, ka valsts piešķirtais finansējums pasažieru pārvadājumiem samazinājies divas reizes un Ministru kabineta noteikumi neļauj šo naudu izmantot nomātā īpašumā tā uzturēšanai. “Samazinoties pasažieru skaitam, var vēl vairāk sarukt vai pat tikt pārtraukts valsts pasūtījuma finansējums pasažieru pārvadājumiem. Tā kā SIA „Gulbenes – Alūksnes bānītis” visu dzelzceļa darbības nodrošināšanai nepieciešamo infrastruktūru nomā un uzņēmumam pašam nekas nepieder, nav arī iespējams piesaistīt Eiropas Savienības fondu finansējumu infrastruktūras attīstībai,” saka A.Fomins. Bet bānītis ir unikāla kultūrvēsturiska vērtība, nozīmīgs reģionālais transportlīdzeklis, viens no atpazīstamākajiem kultūras tūrisma objektiem Latvijā, sava veida Vidzemes reģiona zīmols un ievērojams materiālais resurss.

Diskusijā plaši bija pārstāvētas dažādas institūcijas - Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcija, „Latvijas dzelzceļš”, SIA „Gulbenes – Alūksnes bānītis”, Alūksnes un Gulbenes novada pašvaldības, Satiksmes, Ekonomikas, Kultūras ministrijas, Tūrisma attīstības valsts aģentūras, Vidzemes Tūrisma asociācijas, Vidzemes plānošanas reģiona un Latvijas Industriālā mantojuma fonda pārstāvji. Viņi atzina, ka bānīša saglabāšanas un efektīvākas izmantošanas nolūkos reģionālās attīstības interesēs visu uz valsts nozīmes vēstures pieminekli attiecināmo īpašumu būtu lietderīgi koncentrēt vienas juridiskas personas valdījumā vai īpašumā. Lai to izdarītu, pašvaldības un valsts institūcijas aicinās sniegt atbalstu bānīša īpašumtiesību sakārtošanā. Satiksmes ministrijai ierosinās sagatavot nepieciešamos grozījumus nozares tiesību aktos, nosakot bānītim īpašu statusu, kā arī rast iespēju šaursliežu dzelzceļa infrastruktūras uzturēšanu nodrošināt no publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras finansējuma. Savukārt „Latvijas dzelzceļu” aicinās arī turpmāk uzņemties līdzatbildību par unikālās dzelzceļa vēstures liecības saglabāšanu un popularizēšanu dzelzceļa nozares attīstības interesēs. Sarunas par šaursliežu dzelzceļa turpmāko darbību turpināsies šomēnes Gulbenē.

Kategorijas