Aluksniesiem.lv ARHĪVS

Pabeigs vai nepabeigs – noteiks laika apstākļi

Mārīte Dzene

2013. gada 8. novembris 00:00

2131

Šīs vasaras ideālie laika apstākļi ielu rekonstrukcijas darbiem turpinājās līdz pat šīs nedēļas sākumam, kad acīmredzot sākušās rudens lietavas. Pirmdien pamatīgi lija, tāpēc otrdien paredzētā asfalta otrās kārtas klāšana Jāņkalna ielā tika atlikta. Ja bieži līs līdz salam, tad var prognozēt, ka ziemā apgrūtināta pārvietošanās pa galvenajām ielām būs gan braucējiem, gan gājējiem.

Kam taisnība, redzēsim drīz
“Labākais scenārijs varētu būt tāds, ka uz Jāņkalna ielas tiks noklāta otrā asfalta kārta. Cerams, tas arī izdosies, jo asfalta otro kārtu var klāt līdz plus 10 grādu gaisa temperatūrai. Savukārt Pils ielā asfalta pirmo kārtu varētu ieklāt līdz Siguldas ielai vēl šogad. To var darīt līdz plus 5 grādu temperatūrai, tāpēc iespējams, ka labos laika apstākļos varētu arī asfaltēt visu atlikušo posmu līdz Mežinieku ielai. Taču ietves nebūs pabeigtas ne Jāņkalna, ne Pils ielā. Tas nav iespējams, lai gan būvfirma sola darbus pabeigt,” vērtē novada domes deputāts Guntars Švolmanis.
Savukārt SIA “Matthai” projektu vadītājs Nauris Prāms pauž pārliecību, ka viss tiks izdarīts, kā paredzēts. “Ja līst nedaudz, tad tas sevišķi netraucē. Taču pirmdien bija pamatīgs lietus, tāpēc arī otrdien paredzēto otro asfalta kārtu Jāņkalna ielā nevarēja likt. Domāju, ka līdz salam paspēsim ne tikai noasfaltēt Jāņkalna ielu, bet arī uzlikt pirmo asfalta kārtu Pils ielā visā atlikušajā posmā,” informē N.Prāms. Viņš norāda, ka ietvju bruģi var likt arī mīnus 5 grādu temperatūrā, ja pamata sagatavošanai izmanto sijātu granti, tāpēc nevajadzētu būt problēmām sakārtot ietves. “Līdz salam viss jāpabeidz,” uzsver N.Prāms.  

Solīt sola, bet dara
nepietiekami
G.Švolamnis norāda, ka rekonstrukcijas tempu un kvalitāti ietekmē slikta darbu organizācija un nepietiekams strādnieku daudzums. Vairākas reizes dienā braucot pa Jāņkalna vai Pils ielu, viņš redz, kā strādā – nereti pusi dienas nosēž, neko nedarot. Deputāts ir pat skaitījis, cik bordas uzliek dienas un cik nedēļas laikā. “Kaut tiktu ielikts bruģis Jāņkalna ielā vismaz no vienas skolas līdz otrai, lai bērniem būtu vieglāk pārvietoties ziemas laikā! Taču iedzīvotājiem ir jābūt gataviem, ka sevišķi Pils ielā gājējiem būs grūti pārvietoties. Varbūt ziemā viņi ies pa ielu. Jau tagad daudzi tā dara, jo braucamā daļa ir gludāka. Un visticamāk, ka tā arī paliks,” spriež G.Švolmanis.
Par rekonstrukcijas būvuzraudzību pašvaldība ir slēgusi līgumu ar SIA “Jurēvičs un partneri”, par ko tai maksā lielu naudu. Šī uzņēmuma būvuzraugs ir apņēmies kontrolēt gan darbu kvalitāti, gan atbildēt par ceļa zīmju izvietošanu un transporta kustības organizāciju. Diemžēl nākas secināt, ka līguma saistības tiek pildītas vāji. Kad pašvaldība sāka vairāk sekot darbu kvalitātei, tad sasparojās arī būvuzraugs. Diemžēl pašvaldība var tikai mudināt vairāk kontrolēt. Būvuzraugs Uģis Tērauds spriež, ka asfalta pirmās kārtas ieklāšanu lietus būtiski nevarētu ietekmēt. “Jāķer dienas, kad nelīst. Ir uzstādījums, ka līdz salam asfaltētai ir jābūt visai Pils ielai, vismaz apakšējai kārtai ir jābūt ieklātai. Tāda ir minimālā programma. Maksimālā ir pabeigt asfaltēšanu, bet to izdarīt nav reāli,” norāda U.Tērauds. Viņš atzīst, ka arī gājēju ietvēm ir jābūt visur, kur tas ir paredzēts projektā, neesot nekādas atlaides. Būvuzraugs uzsver, ka nemitīgi notiek cīņa ar pilnsabiedrību par kvalitāti, tāpēc, viņaprāt, Pils iela būs rekonstruēta atbilstoši projekta iecerēm. 
“Katru nedēļu notiek sapulces, kurās tiek izteiktas pretenzijas un prasīta atbilstoša būvfirmas un būvuzrauga rīcība. Taču saņemam tikai solījumus, kuri netiek pildīti. Tas liecina, ka solījumiem nevar ticēt, jo maz no solītā tiek izdarīts,” atzīst G.Švolmanis. Piemēram, ir sastādīts akts par slikti veiktiem darbiem Pils ielā, kur ir nepareizi iebūvētas ietves apmales. Bija uzdots tās atbilstoši iebūvēt līdz 30.oktobrim, bet nekas nav darīts. Turklāt ietvju bruģī daudzviet tiek konstatēti iesēdumi. Tas nozīmē, ka šajās vietās bruģa klājums ir jāliek no jauna, nostiprinot pamatni. “Bruģis, kas pērn tika ieklāts no degvielas uzpildes stacijas “Neste” līdz Rīgas ielai, ir pilnībā jāmaina. Arī no O.Vācieša ielas līdz Siguldas ielai tas ir jāmaina, jo bordas ir ieliktas smiltīs bez betona stiprinājuma. Gan domes priekšsēdētājs, gan izpilddirektore, gan būvinženieris ir norādījis uz trūkumiem, ar rokām izņemot bordas šajā vietā, taču tās nav nomainītas,” secina G.Švolmanis. Jāņkalna un Gulbenes ielas krustojumā pirms degvielas uzpildes stacijas “Lukoil” domes darbinieki pārmērīja izbūvētās ielas platumu, lai pierādītu būvniekam, ka šajā vietā iela ir par metru šaurāka, nekā tai jābūt. Tikai tad būvfirma bija gatava labot kļūdu un paplašināja ielu līdz 7 metriem.

Cīnās kā Dons Kihots ar
vējdzirnavām
“Pašvaldība cīnās ar būvfirmu un būvuzraugu, lai gan tas nebūtu jādara. Ir noslēgti līgumi, un ir darbu izpildes laika grafiks. Tiesa, dīvainākais ir tas, ka pilnsabiedrība “CEKA M” ar nelielām novirzēm iekļaujas šajā laika grafikā. Tas ir diezgan nekonkrēts, tāpēc juridiski izvirzīt pretenzijas par tā nepildīšanu nav pamata. Pils ielas rekonstrukcija ir jāpabeidz 2014.gada februārī, bet Jāņkalna ielas – šā gada decembrī. Tomēr būvdarbi būtu jāpabeidz līdz salam, jo citādi tie paliks uz nākamo gadu,” skaidro G.Švolmanis. Tiesa, saskaņā ar līgumu pašvaldība par sliktā kvalitātē veiktiem darbiem būvkompānijai nemaksā, tie būs atkārtoti jāveic par saviem līdzekļiem. Tomēr šobrīd galvenais ir izdarīt maksimumu, kamēr laika apstākļi to ļauj, nevis labot pieļautās kļūdas. 
Ja rekonstrukcija netiks pabeigta paredzētajā laikā, pilnsabiedrībai “CEKA M” būs jāmaksā līgumsods.  Līgums par Pils ielas rekonstrukciju paredz maksāt līdz 1000 latiem dienā. Turklāt līdz objekta nodošanai ekspluatācijā atbildība par ielas un ietvju tīrīšanu ziemā būs jāuzņemas pilnsabiedrībai.
“Šobrīd Pils un Jāņkalnas ielas rekonstrukcija kopumā notiek būvnieku paredzētajos grafikos. Vienas būvdarbu pozīcijas tiek veiktas laikus vai pat agrāk, nekā ir paredzēts plānā, savukārt citas tiek kavētas,” informē Alūksnes novada domes izpilddirektore Janīna Čugunova. Viņa norāda, ka būvnieks trešdienas sapulcē apstiprināja - darbi tiks pabeigti termiņos. “Ja tas netiks izdarīts, tad pašvaldība būs spiesta pieņemt mērus, kuri ir atrunāti noslēgtajos līgumos ar būvnieku,” saka J.Čugunova. Alūksnes novada domes priekšsēdētāja vietnieks Dzintars Adlers atzīst, ka labāk var vienmēr. Bet par kļūdām, kādas nevajadzētu pieļaut turpmāk, savu vērtējumu varētu sniegt pēc objekta nodošanas ekspluatācijā. “Es līgumus negatavoju un nelaboju. Par lielākajām kļūdām rādīs darbi,” viņš norāda. G.Švolmanis pieļauj, ka varētu nākties tiesāties. Viņš prognozē, ka visu rekonstrukciju pabeigs nākamgad 1.augustā, turklāt – labākajā gadījumā. Pašlaik pašvaldība cenšas panākt, lai tiktu pagarināts Pils ielas rekonstrukcijai paredzētais laiks.
Jau pirms novada domes vēlēšanām G.Švolmanis norādīja uz trūkumiem un arī iespējami negodprātīgu rīcību, iepirkuma konkursā rekonstrukcijas darbiem izraugoties “Matthai”, kura veidojusi pilnsabiedrību “CEKA M”. Tagad var secināt, ka šī būvkompānija rekonstrukcijas darbus veic sliktā kvalitātē. Iespējams, to un arī darbu tempu ietekmē milzīgais darbu apjoms, jo šī pati būvkompānija veic Blaumaņa ielas rekonstrukciju Gulbenē, kā arī Madonā un citviet. “Kad Pils ielā bija nepieciešami papildu darbi, “CEKA M” aprēķināja, ka tiem būs vajadzīgi 80 000 latu. Pašvaldības izsludinātajā iepirkumā tika noskaidrots, ka arī šos darbus veiks “CEKA M”, kas līgumā tiem pieprasīja 100 000 latu. Tā ir nekaunība! Turklāt darbu vadītājs atzina – kā citādi nopelnīt?” secina deputāts. Tāda ir realitāte – iepirkuma nosacījumi paredz, ka konkursā uzvar firma, kas sola darbus veikt par lētāko summu. Pils ielas rekonstrukcijas darbiem tā bija tik maza, ka bija skaidrs – tajā iekļauties nevar. “Būvkompānijām nav cita varianta – ir “jāuzmet” vai nu strādnieki, vai piegādātāji, vai pasūtītāji. Tā tas notiek mūsu valstī, tāpēc netiek samaksāts strādniekiem, apakšuzņēmējiem, materiālu piegādātājiem... Ja firma bankrotē, dibina jaunu. Ar to gan negribu teikt, ka tā rīkosies “CEKA M”,” secina G.Švolmanis. Šādu situāciju pieļauj Latvijas likumdošana. Savukārt pašvaldība ir spiesta domāt, kā ar mazākiem zaudējumiem sasniegt maksimāli labu rezultātu. ◆

Skats no malas
Raitis Niedra, AS “Latvijas autoceļu uzturētājs” Alūksnes ceļu rajona direktors

Izskatās, ka pilnsabiedrībai “CEKA M”, kas veic Pils un Jāņkalna ielas rekonstrukciju, darbu organizācija nav pārdomāta, jo tehnoloģiskie procesi nenotiek secīgi. Šķembu pamats tika izbūvēts divas reizes. Tas prasīja papildresursus. Turklāt ielu pamatnes klājuma šķembu pamatā jau ir izveidojušās bedres. Katrā ziņā vizuāli tas šķiet diezgan savādi. Vai cietīs arī rezultāts, grūti spriest. Varbūt, ka pamats tiks ņemts ārā un atjaunots. Tiesa, tas ir darbietilpīgs process, kas liecina – nav izvēlēti labākie darba paņēmieni. Vērojot, kā notiek ielu rekonstrukcijas darbi citās pilsētās, šķiet, ka Alūksnē kaut kas notiek ne gluži tā, kā vajadzētu. Turklāt ar pilsētā izvietotajām ceļa zīmēm ir radīts pilnīgs haoss transporta kustībā. Ielu posmos, kuri tiek slēgti, nav apbraucamo ceļu shēmas. Par darbu kvalitāti man ir grūti spriest, jo tai ir jāseko ikdienā.
Varu piekrist, ka pastāv risks iepirkuma konkursā izvēlēties būvnieku, kas piedāvā zemākās izmaksas rekonstrukcijai. Taču tāds ir iepirkumu svarīgākais nosacījums. Būtībā tas ir pareizs, taču ļoti svarīga ir būvdarbu uzraudzība un kontrole. Ja tā ir nodrošināta, tad rezultātam nevajadzētu būt sliktam. Tikpat svarīgi ir panākt, lai tiktu ievēroti darbu izpildes optimālie termiņi. Manuprāt, tie ir jau pagājuši, bet vēl ir jāasfaltē ielas. Paredzēt objektu nodošanu decembrī un februārī nešķiet pārdomāts lēmums, jo kvalitāte var ciest laika apstākļu dēļ. Ir taču zināms, kādos laika apstākļos var asfaltēt – būvnormatīvi nosaka, ka to nevar darīt, kad ir mīnus grādi. Arī apzaļumošanu un koku stādīšanu parasti neveic tik vēlu rudenī. Tas liek jautāt, cik pareizi ir sastādīti līgumi. Manuprāt, ielu uzturēšana rekonstrukcijas darbu laikā varētu būt labāka, vismaz bedres vajadzētu planēt biežāk. Ziemas periodā, kad darbi tiek pārtraukti, ielas vajadzētu atstāt tādā stāvoklī, lai tās var normāli uzturēt un nodrošināt pārvietošanos pa tām.  
Līgumā ar būvuzraugu ir ne tikai jāparedz pienākumi, bet arī atbildība, ja tie netiek pildīti. Ja kontroles un atbildības nav, tad arī nevar gaidīt, ka viss notiks pats no sevis. Būvuzraugam ir lielas tiesības. Ja tiek konstatēti pārkāpumi būvnormatīvu vai tehnoloģijas neievērošanā, ja nav labas kvalitātes būvmateriāli vai neievēro darbu grafiku, tad viņa rīcībā ir instrumenti, kā ietekmēt būvnieku. Visus pienākumus būvuzraugam deleģē pasūtītājs – pašvaldība. ◆

Laikam strauji tuvojas līguma beigas. Pavērojiet, kas notiek pilsētā – visur pēkšņi rok, strādā... Nedēļu iepriekš viss bija mierīgi, bet tagad pat nezini, kā ar auto nokļūt no punkta A uz punktu B.
Arty

Tiešām kaut kāds ārprāts – pat kājāmgājējiem sāk palikt par grūtu. Šausmīgi noskatīties, kā mokās māmiņas ar bērnu ratiņiem. Tās augstās ietves, no kurām nav iespējams tikt nost, lai pārietu ielu! Kur nav augstās ietves, tur atkal ir bedres vai kas cits.
Zaiga

Dzirdēju, ka viss iet uz slikto pusi – strādniekiem nemaksā algas, jo, redz, izdevīgajos konkursos firmas vinnējušas ar tādām mazām summām, ka nepietiek vairs naudas.
Labais

Vienkārši domei vajadzēja prasīt normālu darba plānojumu. Tikai muļķi to var nezināt. Sataisa vienu posmu, tad nākošo... Tagad ir totālākais bardaks pa visu pilsētu – ko grib, to rok, kur grib, tur taisa.
ārprāts

Tas ir vairāk kā neizturami! Cik var muļļāt un rakņāt šo nabaga pilsētu? Mašīna jūk laukā! Tādas bedres! Ķēmi, ne būvfirma.
Autobraucējs

Arī mans mērs ir pilns. Jau pabiju servisā ritošo labot. Tā no Alūksnes pilsētas vadības un darbu organizatoru puses ir augstākā mērā necieņa pret iedzīvotājiem un pilsētas viesiem, ka neatstāj nevienu iespēju izbraukt cauri pilsētai, kur nebūtu izrakņāts ceļš.
Cits autobraucējs

Gribētos zināt, kādā stāvoklī ielas paliks uz ziemu. Ja paliks tādas bedres, kādas ir šobrīd, kā varēs notīrīt sniegu? Būtu kaut aizbēruši un pielīdzinājuši tās bedres, kur izfrēzēts asfalts. Tām ir tik asas malas, ka bail, bet, braucot pa šķembu posmiem, sajūta ir tāda, it kā brauktu pa arumiem. Un kurš vispār tic, ka līdz salam kaut kas būs pabeigts?
Vārds

Paskatieties, kāds ir Siguldas un Pils ielas krustojums, tāpat Helēnas un Jānķalna ielas krustojums! Kā tur lai izmainās divas vieglās automašīnas, nemaz nerunājot par smagajām? Un kur ziemā liks sniegu? Vai pie pašvaldības ēkas gāzīs vai uz klaunu mājām vedīs? Jādomā tak ar galvu!
Aluksne

Nupat alūksniešiem un iebraucējiem jāpērk lidmašīnas vai jāiet kājām. Pils iela aizklopēta no abiem galiem ar ķieģeli, Helēnas ielā “caurbraukt aizliegts”, bet Jāņkalna ielā ar parasto mašīnu nemaz nav iespējams uzbraukt uz jaunuzlietā asfalta, vienkārši uzkāršanās garantēta.
Novērotājs

Uz jautrā apļa viens autovadītājs pret bordām piekabei jau atlocīja lukturus ar visiem rāmjiem. Kam tagad lai pieprasa remonta izmaksu atlīdzību? Vainīgs jau laikam pats autovadītājs, ka izvēlējās braukt tranzītā caur Alūksni.
auto faaren

Tas ir ārprāts, ka asfaltu klāj rītos, kad gaisa temperatūra 0 vai pat mīnus grādi, lietū. Kāda būs kvalitāte, un kas par to atbildēs? Vai bijusī dome braucīs rokas nevainībā un teiks, ko tad mēs? Šodien strādnieki lauž un pārtaisa apli Helēnas – Bērzu ielā, pagājušajā naktī nokasīts asfalts pie ceļudaļas, kuru uzklāja pirms nedēļas. Laiks, darbs, materiāli – uz kā rēķina? Ļoti gribētos, lai tiktu veikts audits par šo ceļu būvi un būtu pilna informācija, kas parakstīja līgumus par darbu izpildi, un beigās reāli cilvēki saņemtu reālus sodus.
Sirmgalvis

Asfalta kvalitāte! Kas būs pavasarī, vai otro kārtu liks šoruden? Dažās vietās jaunais asfalts ir galīgi drūpošs, pēc ziemas to varēs aizslaucīt vai vienkārši būs bedres, lielas un skaistas, un sāksies viss no gala.
Sirmgalvis

Manuprāt, tas tā saucamais asfalts pat līdz pavasarim neizturēs, sadrups lupatu lēveros. Salaidumu vietās pilnīgi noteikti izdrups jau pirmajos salos, atkušņos. Porains kā tāda mačalka. Un vēl dikti “līdzens”.
Redzeju


Kategorijas