Aluksniesiem.lv ARHĪVS

Fotomākslas leģenda - Alūksnē

Diāna Lozko

2013. gada 27. decembris 00:00

1

Pagājušajā nedēļā Alūksnes muzejā notika tikšanās ar fotomākslinieku Gunāru Bindi un viņa jubilejas izstādes “Lidojums” atklāšana. Ne visi zina, ka izcilais fotogrāfs ir mūsu novadnieks un dzimis Bejā. Izstāde būs vērojama vēl visu janvāri, un tajā skatāmi G.Bindes maģiskie darbi, kuros tēli lido.


Toreiz strādāju Bejas
elektrostacijā
“Es esmu dzimis malēniešu zemnieku ģimenē. No šīs puses ļaudīm esmu mantojis patiesības alkas un līdumnieka neatlaidību,” reiz teicis G.Binde.
Izstādes atklāšanā viņš bija priecīgs satikt savus paziņas, draugus un vienkārši viņa mākslas cienītājus. Tikšanās laikā sanākušie varēja noklausīties īpašu lekciju, kurā G.Binde stāstīja par fotografēšanas principiem un aplūkoja arī dažas no savām zelta fonda fotogrāfijām, piemēram, slaveno Eduarda Smiļģa melnbalto portretu. G.Binde kļuva slavens ne tikai ar Latvijā zināmu cilvēku psiholoģiskajiem portretiem, bet arī ar erotiska rakstura fotogrāfijām un slavenajiem melnbaltajiem sieviešu aktiem.
Beja ir tā vieta, kurā viņš ir uzsācis savas fotogrāfa gaitas. “Savu pirmo fotoaparātu ieguvu 1957.gadā, kad strādāju par direktoru Bejas elektrostacijā. Tad bieži kāpu elektrības stabos un man līdzi vienmēr bija fotoaparāts, jo no augšas visu vienmēr var labāk redzēt,” izstādes atklāšanā stāstīja G.Binde. Viņš uzskata, ka nav nepieciešams vienkārši pārbildēt dabu, ja ar to nav vēlmes kaut ko pateikt. Nekāda fotogrāfija nespēs nodot to vēstījumu, kādu nodod pati daba, un nav vērts taisīt amatieriskus dabas pakaļdarinājumus.

Fotogrāfam ir jābūt radošam
G.Binde saka, ka fotogrāfam ir jābūt radošam un jāspēj izdomāt interesantus risinājumus, kā arī jāpamana detaļas dabā. Tā, piemēram, kāds no viņa darbiem saucas “Bezdelīgas” un, uzmetot pirmo acu skatienu, šķiet, ka uz vadiem nudien sasēdušās bezdelīgas, taču izrādās, ka tie ir parasti veļas knaģi.
Lai uzzinātu sērijas “Lidojums” īpašo fotogrāfiju noslēpumu, ir jādodas uz Alūksnes muzeju un pamatīgi jāizpēta šīs fotogrāfijas, un varbūt kāds jums pačukstēs priekšā, cik vienkāršs noslēpums slēpjas šo fotogrāfiju tapšanā.
“Tehnika jau nav galvenā, galvenais ir vēstījums, bet tomēr daudzi cilvēki man jautā, kā es to dabūju gatavu. Tas mani ļoti kaitina, jo viņiem ir svarīgs tikai tehniskais izpildījums. Kad viņi uzzina, kā es to panācu, viņiem uzreiz zūd interese par fotogrāfiju un viņi nepamana to, ko es ar šo fotogrāfiju esmu vēlējies pateikt,” uzsver G.Binde. Viņš mudina cilvēkus pievērst uzmanību būtiskajam - nevis tam, kā mākslā kas tiek panākts, bet kas ar to tiek domāts. ◆

Kategorijas