Aluksniesiem.lv ARHĪVS

Tilta būvniecība iestrēgusi

Līga Vīksna

2014. gada 21. marts 00:00

34

Alūksnes novada pašvaldības iecere būvēt gājēju tiltu Alūksnes iekšezerā, lai savienotu Pilssalu ar Tempļakalna pussalu, izraisījusi diskusijas starp vides draugiem, jo neapmierina būvnieka izvēlētā tehnoloģija: lai dzītu pāļus, veidot ezerā uzbērumu. Lai arī pēc būvdarbiem to paredzēts izrakt, aktuāls paliek jautājums – vai 100 metru gājēju tilta izbūve jāveic ar šādu tehnoloģiju?

Ir pret ezera aizbēršanu
Jau pērn Alūksnes novada dome noslēdza līgumu ar SIA “Tilts” par 107 640 latiem bez PVN par Tempļakalna ielas gājēju tilta izbūvi. Darbus bija iecerēts sākt pērn augustā un līdz decembrim pabeigt. SIA “Tilts” uzsāka darbu saskaņošanu ar Madonas reģionālo vides pārvaldi (RVP), kas veica sākotnējo ietekmes uz vidi novērtējumu un iebilda izvēlētajai tehnoloģijai ar ezera aizbēršanu.  Vides pārraudzības valsts birojs (VPVB), to izvērtējot, šā gada 7.februārī nolēma, ka objektam nevajag piemērot izvērstāku ietekmes uz vidi procedūru, tādēļ Madonas RVP pašvaldībai izsniedza tehniskos noteikumus. Tajos gan izvirzīja vides aizsardzības prasības, atsaucoties uz vairāku ekspertu atzinumiem. Tehniskajos noteikumos uzsvērts – tiltu nevar būvēt, veidojot uzbērumu ezerā, un jāizvēlas videi nekaitīgāka, mazākus riskus saturoša tehnoloģija. Alūksnes ezera grunts un dūņu ķīmiskā un ekotoksikoloģiskā analīze uzrādīja potenciālu bīstamu vielu klātbūtni un normatīvajos aktos noteikto pieļaujamo koncentrāciju pārsniegumu naftas produktiem, tādēļ neesot pieļaujama ezera dūņu un sedimentu būtiska uzduļķošana. Sertificēta inženiera – hidrotehniķa Kārļa Siļķes slēdzienā norādīts, ka nav pieļaujams veidot pagaidu uzbērumu – dambi uz kūdras un sapropeļa pamata. Alūksnes novada pašvaldība VPVB ir apstrīdējusi Madonas RVP izsniegto tehnisko noteikumu punktu par aizliegumu veidot uzbērumu. VPVB direktors Arnolds Lukašēvics “Alūksnes Ziņām” norāda – šobrīd notiek izvērtēšana un vēl nav zināms, kad birojs pieņems lēmumu, bet līdz tam situāciju nekomentēs.

Bīstami veikt uzduļķojumu
Madonas RVP direktors Jevģenijs Sobko uzsver – pastāv liels risks izbūvēt dambi Alūksnes ezerā. “Daudzus gadus ezerā ir plūdināti notekūdeņi. Iekšezerā ir biezs, 3-4 metri, dūņu un sapropeļa slānis. Veicot analīzes, guvām pierādījumus tam, ka dūņas ir piesārņotas un pārsniedz pieļaujamo koncentrāciju naftas produktiem, bet tas nenozīmē, ka nav vēl cita piesārņojuma, piemēram, smago metālu, jo savulaik blakus bija VEF rūpnīcas filiāle, galvaniskais cehs. To visu uzduļķojot, ir liels piesārņojuma risks. Uz papīra viss ir skaisti uzzīmēts – neliels dambis ar 8 metru platumu augšā un 16 metru platumu lejā, bet arī mūsu hidrotehniķis atzina, ka šādu dambi ar slīpumu 1:1 uzcelt nevar, dabā tas būs 1:7 jeb septiņas reizes lielāks: tikpat garš, cik plats! Iebērtās smiltis būs jāblietē, jo tehnika, ko izmantos pāļu dzīšanā, sver 40 tonnas. Grunts būs nenoturīga un nav izslēgts, ka tehnika iegāzīsies ezerā. Ar ko tad to izvilks? Ņems lielos helikopterus no Krievijas, kas spēj izcelt tādu tehniku, jo pašiem tādu nav! Turklāt ar ekskavatoru nevarēs izrakt visu uzbērumu, bet, ja paliks šķērslis, tas traucēs caurplūdei uz iekšezeru,” komentē J.Sobko. Madonas RVP no savas puses izdarījusi visu iespējamo, lai pasargātu Alūksnes ezeru, tagad jāgaida VPVB lēmums. “Grib riskēt ar Alūksnes ezeru priekš gājēju tiltiņa. Manā praksē nav bijis šāda gadījuma – nezinu Latvijā otru ezeru, kur darīts kas līdzīgs un kur būtu tāds piesārņojums. Viens no alternatīviem risinājumiem, piemēram, ir trošu tilts vai pāļu dzīšanā izmantot peldošu pāļdzini. Bet pieļauju, ka juridisko nianšu dēļ aizliegums veidot uzbērumu tiks atcelts, jo aizliegums ir pretrunā ar VPVB lēmumu,” saka J.Sobko.

Jāmainās, lai attīstītos
Alūksnes novada domes priekšsēdētāja vietnieks Dzintars Adlers pārliecināts – ja savā novadā gribam attīstību, ir jāmainās. “Madonas RVP kompetencē nav runāt par tehnoloģisko procesu, bet videi nodarītajiem zaudējumiem. Esam izvērtējuši, ka gājēju tilta izbūves rezultātā zivju resursiem nodarītais kaitējums nevarētu būt lielāks par 3000 eiro – to pašvaldība kompensēs no sava budžeta. VPVB ir atzinis – pašvaldībai būvniecības procesā jāievēro viss, lai kaitējums dabai būtu niecīgs, bet nerunā par to, vai tehnoloģija laba – slikta,” stāsta Dz.Adlers. Viņš norāda, ka ar būvnieku ir pārrunātas iespējas arī dzīt pāļus citādāk. “Ir zināma metode darīt to no ledus ar vienkāršotu tehniku pēc sentēvu metodes, bet šodien pāļus dzen ar modernu tehniku un lielu precizitāti. Būvnieks atteicās riskēt dzīt dārgu un smagu tehniku uz ledus. Pastāv iespēja vest uz Alūksni pontonus, no kuriem dzen pāļus, bet tie ir papildus 70 000 eiro, jo uz vietas speciāli jāizgatavo pontons, bet pašvaldībai liekas naudas nav,” skaidro Dz.Adlers. Alūksnes novada domes priekšsēdētājs Arturs Dukulis norāda – gājēju tilta izbūve jau ir iesākts projekts, jo būvniekam jau veikts avansa maksājums. “Ja šo projektu apturēsim, tad vairāk zaudēsim, nekā iegūsim,” viņš saka. ◆

Kategorijas