Aluksniesiem.lv ARHĪVS

Vai bargāki sodi atrisinās problēmu?

Diāna Lozko

2014. gada 11. aprīlis 00:00

9

Satiksmes ministrija gatavo grozījumus, kuros paredzēs bargākus sodus par ātruma pārsniegšanu. Pārsniedzot atļauto ātrumu par 11 līdz 20 kilometriem stundā, motociklistiem, vieglo automašīnu vadītājiem un kravas automašīnu vadītājiem līdzšinējo 7 eiro vietā būs jāšķiras jau no 20 eiro. Stingrāki sodi skars arī tos autovadītājus, kuri sēdušies pie stūres alkohola reibumā. Noteikumi paredz arī to, ka katram 4.klasi beigušam skolēnam obligāti ir jāiegūst velosipēda vadītāja apliecība. 

Tija Āboliņa, velopulciņa skolotāja Strautiņu pamatskolā
Bērni lielās, ka tētis brauc uz 120
Viss ir jādara caur sodiem, jo viss, kas skar mūsu maciņus, aizķer mūs visstiprāk. Jāatzīst, ka Latvijā ir ļoti zema braukšanas kultūra. Tā ir tāda kā nesodāmības ilūzija, ka sodu jau varēs samaksāt un turpināt laist tāpat uz priekšu. Es domāju, ka sodiem ir jābūt bargiem, jo bailes cilvēku disciplinē. Esmu pārliecināta, ka savās stundās esmu iedevusi bērnam tās zināšanas, kuras ir nepieciešamas, bet tas ir viņa paša ziņā, vai viņš šīs zināšanas pielietos. Daudz kas ir atkarīgs no audzināšanas un arī no šīs sajūtas un nepieciešamības kaut ko ievērot. Mums ir tāda mode - apiet jebkuru noteikumu. Algas maksājam aploksnēs, noteikumus apejam. Latvijā tas ir ļoti izplatīts, arī augstākajās aprindās. Mums patīk kaut ko apiet, lai kādu apšmauktu, lai tikai nebūtu kaut kas jāievēro. Ar to arī lielāmies. Bērni nodarbībās arī mēdz lielīties, ka viņu tētis jau brauc uz 120. Ar to nebūtu jālielās. Tu vari lepoties ar to, ka esi izdarījis kaut ko labu. Noteikumu par obligāti ieviešamajām velosipēda vadītāja apliecībām bērniem pēc 4.klases es vērtēju pozitīvi. Visi mēs esam riteņbraucēji, un ielas kultūra būtu jāmāca pēc iespējas agrāk. Ļoti daudzi bērni brauc bez tiesībām, un šī būtu laba iespēja mācīties un nokārtot tiesības. Bērni jau braukā pa pagalmu, bet ir labāk, ja viņi jau agrāk sāk mācīties braukšanas kultūru. Nereti gan pieaugušie paši rada iespaidu, ka noteikumi ir domāti kādam citam. Tas nav tikai no vecāku puses, bet arī kopumā no sabiedrības. Tā ir problēma, un mums visiem kopā būtu kaut kas jādara un jāmainās arī pašiem. ◆

Vladimirs Dorožkins, satiksmes uzraudzības rotas vecākais inspektors
Lielāki sodi ir
vajadzīgi
Lielāki sodi ir vajadzīgi, lai arī tagad sodi jau ir lieli. Par braukšanu alkohola reibumā varētu konfiscēt automašīnu. Es tam pilnībā piekrītu, jo tad cilvēki baidītos pazaudēt savu automašīnu. Jo sodi paliks lielāki, jo cilvēki vairāk baidīsies pārkāpt likumu. Nezinu gan, ko galīgajā variantā pieņems, bet sodiem ir jābūt lielākiem. Arī velosipēdisti bieži vien pārkāpj likumu un brauc alkohola reibumā. Cilvēki iedomājas, ka alkohola reibumā nevar braukt ar auto, bet var braukt ar velosipēdu. Arī šajā gadījumā būtu labi, ja par braukšanu dzērumā ar velosipēdu varētu noņemt arī autovadītāja tiesības. Pārsvarā jau velosipēdisti dzērumā brauc pagastos. Viņi nemaksā sodus un nemaksās tos, jo nav jau no kā. Tā arī gadās, ka viņi turpina dzert un braukt. Divas vai trīs reizes mēnesī mēs viņus atkārtoti pieķeram. Kopumā ar velosipēdu dzērumā brauc divas vai pat trīs reizes vairāk nekā ar automašīnu. Daudzi pieķertie pieaugušie velosipēdisti, kuri brauc dzērumā, saka, ka brauc no draugiem, brauc uz veikalu pēc dzēriena. Bet tikai naudas sodu palielināšana šajā gadījumā nepalīdzēs. Situāciju varētu risināt, arī piemērojot kriminālatbildību. Atbalstu to, ka bērniem ceļu satiksmes noteikumi jāmāca jau no mazotnes. Tā, piemēram, aizpagājušajā nedēļā kāds bērns Alūksnē izbrauca no pagalma un iebrauca automašīnai sānā. Par laimi, nekas traks nebija noticis un bērnu aizveda uz slimnīcu tikai uz pārbaudēm. ◆

Vladimirs Makarovs, autobusa vadītājs
Paspēj parādīt vidējo pirkstu
Cilvēki ir dzēruši un dzers tāpat. Soda palielināšana neko pa lielam neatrisinās, jo cilvēkam pašam ir jāsaprot, kāpēc nevajag likumu pārkāpt. Vieni dzer un brauc, bet citi to nekad nedarīs. Es gan gribu zināt, kur aiziet tā nauda, kuru iekasē no sodiem? Ja domā par to, kam palielināt sodus, tad tie, manuprāt, nav tikai velosipēdisti, motociklisti, autovadītāji, bet jo īpaši tie ir gājēji. Tieši viņi noteikumus mēdz pārkāpt visbiežāk. Iet pāri gājēju pārejai, satiek draugu un sāk runāties. Es pats vadu autobusu un man ir gadījies tā, ka cilvēks, kaut arī redz, ka autobuss jau ir tuvu pārejai, tik un tā lec virsū. Kad viņš iet pāri pārejai, viņš vēl paspēj man parādīt vidējo pirkstu. Ir arī tādi gadījumi. Cilvēks ierauga kaut kādu baltu līniju un uzreiz skrien pāri, bet viņš nesaprot, ka autovadītājs nevar nobremzēt tik ātri, pie tam vēl liels autobuss. Iznāk, ka viņi zina tikai savas tiesības, bet nezina pienākumus. Attiecībā uz ātruma pārkāpējiem – cilvēki ir braukuši un brauks ātri, vienīgi policisti viņus pamana, kad pašiem policistiem kaut ko vajag. Kad nevajag, tad arī neievēro. Mūsu laikā jau nevar prasīt lielus sodus ne no šoferiem, ne no gājējiem, jo cilvēkiem nav naudas. Tāpēc arī, pirmkārt, pašā cilvēkā kaut kam ir jāmainās, ir jāmainās kultūrai. Tas, ka mēs esam Eiropas Savienībā, vēl nebūt nenozīmē, ka mums ir Eiropas Savienības kultūra. Kamēr nemainīsies kultūra, tikmēr nekādi sodi tur īpaši nepalīdzēs, palielini, cik vien gribi.  ◆

Kategorijas