Jāpārskata Latvijas stratēģija!
Vai Latvijas stratēģiskās attīstības virziens atbilst latviešu tautas
interesēm – ņemot vērā pēdējo gadu procesus demogrāfijā un ekonomikā un
pēdējo mēnešu politiskos notikumus?
2010. gadā tapa “Latvijas
ilgtspējīgas attīstības stratēģija Latvija 2030” tolaik prezidenta
Stratēģiskās analīzes komisijas vadītāja Roberta Ķīļa vadībā. Tajā
teikts: “Visticamāk, ka 2030. gadā Latvijas sabiedrība būtiski
atšķirsies no tās, kas šeit dzīvo šobrīd. Valstī dzīvos aptuveni 2
miljoni iedzīvotāju.”
Šo prognozi esam jau īstenojuši! Latvijā
jau ir mazāk par 2 miljoniem cilvēku. Tas vien liek pārskatīt šo pirms
dažiem gadiem izstrādāto un pieņemto dokumentu. Procesi norit
neiedomājami strauji. Latvijai draud depopulācija, tautas izmiršana!
Protams,
šobrīd ir arī Nacionālās attīstības plāns (NAP). Tas ir daudz
konkrētāks par šo stratēģiju. Taču strukturālu saistību starp abiem
dokumentiem konstatēt ir grūti.
Pati ideja skatīt valsts
attīstību vairāku desmitgažu perspektīvā ir nepieciešama. Mulsina kopējā
stratēģijas “Latvija 2030” tendence: samierināties ar notiekošo. Tā
vien liekas, ka ar šo dokumentu iecerēts padarīt pieņemamu skumjo
realitāti, ka latviešiem 21. gadsimts būs pēdējais.
Stratēģijas
dokumentam “Latvija 2030” ir arī dažas pozitīvas iezīmes: 1) tas
raksturo dominējošās tendences Latvijā un pasaulē, 2) uzsver kultūras
nozīmi sabiedrības attīstībā, 3) akcentē pārmaiņas izglītībā. Stratēģijā
ir atzīta nepieciešamība plānot ilgākā perspektīvā, atbildība nākamo
paaudžu priekšā, sabalansētas attīstības nepieciešamība. Tomēr dominē
atsevišķu un lokālu risinājumu uzskaitījums. Dažām pareizi
identificētajām problēmām nav meklēti cēloņi.
Domājot par
nākotni, mūsdienu sabiedrības tendences tiek absolutizētas, nosaucot tās
par nenovēršamām. Stratēģija “Latvija 2030”’ konstatē demogrāfisko
krīzi, globalizāciju, darba tirgus dinamiku, klimata izmaiņas un dabas
vides apdraudētību, energoresursu problēmu, demokrātiskas
pārstāvniecības krīzi, sabiedrības noslāņošanos un urbanizāciju [Latvija
2030, 6].
Taču nav analizēts, kas ir izraisījis nosauktās
tendences (kuras ne visas vērtējamas pozitīvi) un kāda ir to dinamika.
Nemaz netiek skarts morālās krīzes jautājums. Bet nodokļu nemaksāšana,
bezatbildība, shēmošana, krāpšana, ēnu ekonomika, zagšana sakņojas tieši
morāles vājumā.
Kā galvenie stratēģiskie principi minēta
jaunrade, tolerance, sadarbība un līdzdalība. [Latvija 2030, 7] Īpaši
uzsvērta atvērtība ārējām ietekmēm (bez atrunām). Vai tas nozīmē
atvērtību jebkurām ietekmēm? Tā ir diskutabla pozīcija, ņemot vērā
“maigās varas” un nu jau arī atklātas agresijas piemērus mūsdienu
politikā. Līdzdalības principā minēta sabiedrības saliedētība, taču nav
skaidrs, uz kādu vērtību bāzes tā paredzēta. Turklāt līdzdalības
princips kontrastē ar postulēto nenovēršamo tendenci: plaisas
palielināšanos starp nabadzīgo un bagātnieku slāni. Saliedēt sabiedrību
būs grūti, ja plaisas turpinās paplašināties un tiks atzītas par
‘nenovēršamām’. Visi četri principi attiecas uz mijietekmēm
horizontālajā – sociālajā, komunikāciju un dzīves darbību – dimensijā.
Nav mēģināts apzināt un analizēt sabiedrību vienojošas augstākās
vērtības un ideālus ne pagātnē, ne nākotnē.
Pretēji stratēģijai
“Latvija 2030” pozitīvi vērtējams Egila Levita izstrādātais Satversmes
Ievads, kurā īsā veidā mēģināts tomēr paskaidrot Latvijas valsts jēgu,
izveidošanos, misiju, pamatvērtības un mērķi. Jācer ka šis Ievads jeb
Preambula tiks tuvākajā laikā pieņemts Saeimā.
Latvijas mērķis
Stratēģijā definēts kā 2030. gadā sasniedzams stāvoklis – tātad kā
rezultāts (nevis virziens). 2030. gada Latvija būs plaukstoša aktīvu un
atbildīgu pilsoņu valsts. Ikviens varēs justies drošs un piederīgs
Latvijai, šeit katrs varēs īstenot savus mērķus. Nācijas stiprums
sakņosies mantotajās, iepazītajās un jaunradītajās kultūras un garīgajās
vērtībās, latviešu valodas bagātībā un citu valodu zināšanās. Tas
vienos sabiedrību jaunu daudzveidīgu un neatkārtojamu vērtību radīšanai
ekonomikā, zinātnē un kultūrā, kuras vērtēs, pazīs un cienīs arī ārpus
Latvijas. Tālāk uzsvērta Rīgas un lauku attīstības izlīdzināšanas
nepieciešamība. Mērķis beidzas ar apgalvojumu: Latvija – mūsu mājas –
zaļa un sakopta, radoša un ērti sasniedzama vieta pasaules telpā, par
kuras ilgtspējīgu attīstību mēs esam atbildīgi nākamo paaudžu priekšā.
[Latvija 2030, 10]
Utopisko noskaņu pastiprina apgalvojums:
katrs varēs īstenot savus mērķus, jo skaidrs, ka tas nav iespējams.
Mērķi var būt visai atšķirīgi dažādām sociālajām grupām un ideoloģijām.
Tiek
paredzēta vērtību radīšana ekonomikā. Tomēr jautājums par šo vērtību
izmantošanu paliek neskaidrs. Stratēģijā apiets būtiskākais jautājums:
kam piederēs ekonomiskā vara Latvijā? Vai tie būs Latvijas pilsoņi vai
ārzemnieki? Vai un cik liela daļa ekonomikā atvēlēta valsts sektoram,
cik – privātajam?
Stratēģijas projektā nav definēts jēdziens
‘kultūra’. Turklāt tas tiek lietots atšķirīgās nozīmēs. Dažos gadījumos
kultūra – kā visu mākslu kopums, citos – kā cilvēku pārveidotā vide,
pagātnes mantojums vai personības kvalitāšu kopums. Ekonomikas, zinātnes
un kultūras jomu nodalīšana dokumentā liecina, ka kultūra domāta vārda
šaurākā nozīmē: kā mākslas joma vai kā tikai garīgo, nemateriālo vērtību
joma, nevis kā tautas mentalitātes vai visu sabiedrības izpausmju un
vērtību strukturēts kopums.
Kā neizbēgamība uzsvērta cilvēku skaita
samazināšanās un darbaspēka ievešanas nepieciešamība. Tiek minēts, ka
globālā tirgus iespaidā pasaules kultūras daudzveidība ir apdraudēta,
bet citur uzsvērta atvērtība ārējām ietekmēm, kas šo apdraudētību
neizbēgami vairos.
Uzsvērts, ka pilsoniskā nācija interpretējama
nevis kā etniskā, bet kā politiskā nācija. Izteikums nevis kā etniskā
nevilšus rada spriedzi starp etnisko identitāti un nacionālo piederību.
Kas ir pilsoniskā nācija? Vai Latvija bez latviešiem? Vai etniskajai
piederībai jeb tautībai tātad it kā nebūtu vietas pilsoniskās nācijas
koncepcijā. Tas rada bažas. Lietojot pretstatījumu, ir panākta
nevajadzīga pretruna. Tā nebūtu, ja izteikums tiktu formulēts, ievērojot
komplementaritātes – papildināmības – principu. Tā vien liekas –
mēģināts apgalvot, ka pilsoniskā nācija nav savienojama ar etniskās
piederības principu. Kāpēc?
Žēl, ka no Egila Levita sākotnējā
Satversmes Preambulas projekta ir izņemts jēdziens ‘valsts nācija’.
Latvieši Latvijā ir valsts nācija jeb pamatnācija, jo tā ir dibinājusi
Latvijas valsti, kas nes latviešu tautas nosaukumu. Taču Latvijas
pilsoņu vidū ir un var būt citu tautu pārstāvji, kuri kopā ar latviešiem
piedalās Latvijas valsts celšanā, lieto latviešu valodu un ciena
Latvijas kultūru.
Projektā “Latvija 2030” izteikta prognoze, ka 2025.
gadā Rīgā vairāk nekā puse mājsaimniecību dzīvos viens cilvēks vai
pāris bez bērniem [Latvija 2030, 2009, 18]. Līdzīgi kā dokumenta sākumā,
kur apgalvots, ka 2030 gadā vairākums būs vecāki par 45 gadiem, bet jau
2020. gadā pensijas vecuma cilvēku būs vairāk nekā bērnu un jauniešu
vecumā līdz 18 gadiem. Tālāk analizēts nevis, kā šo situāciju aizkavēt
vai uzlabot, bet – kā ar to sadzīvot, samierināties.
Pretrunīgas pārdomas izraisa izglītības attīstības redzējums šajā stratēģijā.
Kultūras
kontekstā runāts par pāreju no izglītības sistēmas, kas vērsta
galvenokārt uz loģisko domāšanu un intelektu, uz tādu, kas stimulē
dažādas domāšanas kvalitātes (iztēli, intuīciju, emocijas), radošas
idejas, attīsta kritisko domāšanu un spēj ģenerēt jaunas vīzijas un
vērtības.
Loģiskā domāšana tātad pretstatīta kritiskai
domāšanai. Tas rada jautājumu, vai kritiskā domāšana var iztikt bez
loģikas. Turklāt no apgalvojuma netieši izriet, ka līdz šim kritiskā
domāšana, iztēle un radošās idejas nemaz netika attīstītas. Tas ir
apšaubāmi, ņemot vērā mākslas izglītības vietu un panākumus Latvijā,
mākslinieku starptautisko atpazīstamību, kas bez iztēles un radošuma
attīstīšanas izglītībā diez vai būtu sasniedzams. Tam runā pretī arī
Latvijas skolēnu augstie sasniegumi starptautiskās olimpiādēs, tostarp
eksaktajos mācību priekšmetos. Bez kritiskās un loģiskās domāšanas diez
vai tie būtu iespējami.
No formulējuma var netieši secināt, ka
loģiskā domāšana un intelekts kā novecojis ir jāatmet – tāpēc, ka
formulējumā neapdomīgi izmantota pretstatīšana. Lai gan labāk derētu
sintēze vai komplementāra pieeja – papildinot loģikas un intelekta
izkopšanu ar citu kvalitāšu – emocionalitātes, iztēles – attīstīšanu.
Kvalitatīva
un pieejama izglītība mūža garumā ir deklarētais izglītības mērķis
sadaļā par paradigmu maiņu izglītībā. Tajā ir vairākas konstatējošas
tēzes. Vienlaikus ar specifisku kompetenču un kvalifikācijas uzkrāšanu,
kas nosaka cilvēka spējas iekļauties darba tirgū un veidot veiksmīgu
profesionālo karjeru, izglītība ir arī cilvēka talantu, emocionālās un
sociālās inteliģences un personības attīstības process.
Arī šajā
tekstā, līdztekus neapšaubāmi svarīgajai emocionālajai, sociālajai
inteliģencei un talantam tomēr nav minēta morālā dimensija. Cilvēks var
būt kvalificēts, kompetents, talantīgs, sociāli veiksmīgs un pat
emocionāls, taču izrādīties pēdīgais nelietis. Vai tā nav pamata
problēma Latvijas līdzšinējās politiskajās un ekonomiskajās problēmās?
Grūti iedomāties kompetentākus, ekonomiski un sociāli veiksmīgākus,
intelektuāli rafinētākus cilvēkus kā daudzkārt medijos kritizētos
Latvijas oligarhus vai bankrotējušo (lasi – bankrotā novesto) banku
vadītājus.
Neskaidrs ir izteikums kvalifikācijas uzkrāšana, jo
kvalifikāciju parasti iegūst, uzkrāj pieredzi. Tālāk uzmanība ir
pievērsta organizatoriskajam un strukturālajam aspektam. Personības
kvalitāšu un īpašību jautājums, kas ieskicēts pirmajā formulējumā,
netiek izvērsts.
Nesaprotams ir uzstādījums, ka tradicionālā
pieeja mācīt priekšmetus savstarpēji nošķirti ar uzsvaru uz zināšanām
jānomaina ar pragmatiskāku pieeju, kur būtisks ir zināšanu apguves
konteksts. Ja tas nozīmē, ka no mācību priekšmetu sistēmas vispār
jāatsakās, tad tā ir radikāla pieeja. Līdzsvarotas attīstības labā tomēr
nepieciešams sabalansēt atziņu par zināšanu konteksta svarīgumu ar
atbildīgu attieksmi pret skolu tradīciju, kurā mācību priekšmeti ir
nodalīti cits no cita. Tas turklāt ir loģiski un pedagoģiski pamatoti.
Pilnīga mācību priekšmetu saplūsme (totāla integrācija) ir jānošķir no
saprātīgas saiknes starp mācību priekšmetu (tematiskas integrācijas).
Pirmajā gadījumā jārēķinās ar milzīgiem ieguldījumiem, faktiski ar
resursu izšķērdēšanu, ja to ieviestu. Turklāt par šādas pieejas
trūkumiem ir uzkrāta visai pretrunīga pieredze ārzemēs. Otrajā pieejā –
starppriekšmetu saiknes stiprināšanā – savukārt ir labas iestrādes, kas
jāturpina.
Diskutējams ir apgalvojums, ka skolēnu izglītošanā
jāiesaista speciālisti bez speciālās pedagoģiskās izglītības. Atsevišķi
gadījumi, kur šāda iesaiste devusi labus rezultātus, nevar būt pamats
sistēmai. Tas faktiski sagrautu jebkuru pedagoģisko prasību nozīmi un
visu pedagogu sagatavošanas sistēmu.
Stratēģijā raksturota
e-skolas un informācijas tehnoloģiju nozīme, mūžizglītība, skola kā
sociālā tīklojuma centrs, kas ir aktuālas un pamatotas idejas.
Var
piekrist apgalvojumam, ka jāpalielina profesionālo asociāciju loma (nav
gan skaidrs, vai domātas arī pedagogu asociācijas). Tomēr pašā
stratēģijas projekta izstrādē pedagogu profesionālās asociācijas tieši
nav tikušas pieaicinātas. Projektam gan bijuši konsultanti no Šveices,
ASV, Beļģijas, Lielbritānijas un Jaunzēlandes. Kāpēc tieši no šīm
valstīm, nevis, piemēram, no Somijas, Vācijas, Norvēģijas, mūsu
mentalitātei tuvākajām ziemeļvalstīm, tas nav skaidrs.
Uzsverot
inovāciju un attīstības nepieciešamību, neartikulēts ir pagātnes
mantojuma aspekts. Nekur stratēģijā nav minēta morālo ideālu attīstības
nepieciešamība, vērtībizglītība, audzināšana. Lai gan kā sabiedrības
mērķis ir minēta zaļa Latvija, tomēr izglītības jomā nav izvērsta vides,
veselības un ekoloģiskās izglītības dimensija.
Projektā minēta
izglītības iestāžu internacionalizācija, bet nekas nav teikts par
nacionālo un etnisko vērtību (tostarp tradicionālās kultūras) apgūšanu
skolās. Lai gan tautas identitātes un attīstības nozīmi izceļ UNESCO
ziņojums 21. gadsimtam, kurā apgalvots ka cilvēku socializācija nedrīkst
būt pretrunā tautu attīstībai [Delors, 2001, 61].
Pozitīvi
vērtējams mēģinājums vispirms definēt principus un tikai pēc tam mērķus.
Trīs no stratēģijas principiem (iecietība, sadarbība, līdzdalība)
pieder pie plašāka dialoga filozofijas konteksta, kas balstās uz
līdztiesību, kuras pamatā ir taisnīgums un solidaritāte. Bez šīm
vērtībām grūti cerēt uz sabiedrības līdzdalību un sadarbību. Taču ar to
ir par maz, lai sabiedrība saprastu virzienu – kurp šāda stratēģija ved –
un spētu vienoties kopīgam darbam Latvijas labā.
Būtiskākais –
nav minēta ģimene kā pamatvērtība. Bet tieši ģimenes problēmas, laulāto
šķiršanās, kopdzīve ārpus laulības, seksuālo partneru mainība,
nestabilitāte un maz bērnu ir tieši tas, kas kavē Latvijai kaut vai
noturēt iedzīvotāju skaitu pašreizējā līmenī.
Stratēģija “Latvija
2030” nav revolucionāra, pat ne reformistiska, drīzāk samiernieciska.
Tajā iekodēta padošanās globalizācijas un depopulācijas tendencēm, kas
novedīs pie situācijas, ka Latvija ieplūdīs darbaspēks no citām zemēm,
kas skaitliski pārmāks pamatnāciju. Arī Latvijas zeme un uzņēmumi –
ieplūstot investīcijām, bankrotējot uzņēmumiem, kas neapdomīgi ņēmuši
banku kredītus, dāsni dāvājot uzturēšanās atļaujas pret nekustamā
īpašuma iegādi – visticamāk nebūs vairs Latvijas pilsoņu vai valsts
rokās, ja turpināsim darīt kā līdz šim. Ja turpināsim plūst pa straumi.
Sena
tautas gudrība saka: beigta zivs peld pa straumi, dzīva – pret straumi!
Vai nebūtu laiks Latvijai pagriezties “pret straumi”? Izvēlēties
pilnīgi pretēju virzienu un attīstības mērķi! Iezīmēt jaunu nākotnes
scenāriju, jaunu stratēģiju – visus spēkus vērst uz tautas izdzīvošanu.
Tas
nozīmē – visiem iespējamiem līdzekļiem cīnīties, lai Latvijā vairāk
dzimst nekā mirst, vairāk atgriežas dzimtenē, nekā no tās aizbrauc,
vairāk pāru apprecas, nekā izšķiras un arvien vairāk ekonomiskās
noteikšanas un bagātības atgriežas Latvijas un tās pilsoņu rokās!
Šķiet,
cita ceļa mums nav, ja mēs – latviešu tauta – vēlamies piedzīvot 22.
gadsimtu kā pamatnācija tēvu zemē, kas spēj saimniekot un būt notecēja
savā valstī.
AVOTI:
Latvijas ilgtspējīgas attīstības stratēģiju līdz 2030. gadam (Latvija 2030). http://www.pkc.gov.lv/latvija2030
Delors,
Ž. u. c. Mācīšanās ir zelts. Ziņojums, ko Starptautiskā komisija par
izglītību 21. gadsimtam sniegusi UNESCO. – Rīga: 2001
Jaunais Satversmes ievads ceļā uz Saeimu http://www.la.lv/jaunais-satversmes-ievads-cela-uz-saeimu/
Kategorijas
- Laikraksta sludinājumi
- Pērk
- Pārdod
- Dažādi
- Pakalpojumi
- Maina
- Izīrē
- Vēlas īrēt
- Dāvinu
- Darbs - meklēju
- Darbs - piedāvāju
- Pazudis / Atrasts
- Līdzjutība
- Sludinājumi
- Transports
- Nekustamais īpašums
- Darbs un izglītība
- Izklaide
- Mājdzīvnieki
- Dažādi
- Mājsaimniecība
- Lauksaimniecība
- Labsajūta un veselība
- Celtniecība
- Elektronika
- Pērk
- Pārdod
- Forums
- Mana dzīvesvieta
- Cilvēki
- Izklaides iespējas
- Sanāca kā vienmēr...
- Ir ko teikt?
- Izklaide un kultūra
- Transports un satiksme
- Pilsēta
- Darba devēji
- Citos portālos
- Diena.lv
- Db.lv
- Citas ziņas
- Tirgus
- Atbildam lasītājiem
- Sarunas par dzīvi
- Latvija pēc 90
- 8778
- Konkursi
- Mīlestības stāstu konkurss
- Blogi
- Afiša
- Koncerti
- Teātra izrādes
- Izstādes
- Sports
- Balles un diskotēkas
- Bērniem
- Filmas
- Citi pasākumi
- Dievkalpojumi
- Jauniešiem
- Senioriem
- Svētki
- Piemiņas pasākumi
- Izlaidumi
- Laikraksta arhīvs
- Foto un video
- Reklāmraksti
- Lietotāju raksti
- Cope un medības
- Dzive laukos
- Veselība
- Sports
- Politika
- Vēlēšanu ziņas
- 10. Saeimas vēlēšanas
- 11. Saeimas vēlēšanas
- Kultūra
- Konkursi
- Vietējās ziņas
- Skolu ziņas
- Pasaules ziņas
- Latvijas ziņas
- Policijas ziņas
- Skola Kanaviņu kalnā
- Senioriem
- Vēlēšanas 2017
- Palīdzēsim ķepaiņiem!
- Statiskas lapas
- Projektu raksti
- Saimnieko gudri
- Rūpēsimies par vidi
- Mediju kritika
- Teritoriālās reformas krustcelēs
- Izklaide
- 13. Saeimas vēlēšanas
- Slēpņošanās spēle "Discover the city"
- Koronavīruss
- "Unikālas kultūras tradīcijas Alūksnes un Apes novadu pierobežā"