Aluksniesiem.lv ARHĪVS

Skolotāja misija – mācīt dzīvei!

Diāna Lozko

2014. gada 30. maijs 00:00

3559

Vizītkarte

◆ Vārds, uzvārds: Līga Krūmiņa
◆ Dzimšanas gads, vieta: 1966.gada 23.jūnijs, Rīga.
◆ Ģimene: Meita Zane (18), dēls Oskars (15).
◆ Izglītība: Maģistra grāds skolvadībā un sākumskolas skolotāja.
◆ Hobiji: Braukt ar velosipēdu, būt pie dabas, adīt, lasīt grāmatas.

Alūksnes novada vidusskolas sākumskolas skolotāja Līga Krūmiņa ir saņēmusi vairākas atzinības par savu inovatīvo pieeju mācībām. Viņa ir piedalījusies pieredzes apmaiņas forumā “21.gadsimta skolotājs” un pārstāvējusi Latviju Inovatīvo skolotāju forumā Lisabonā 2012.gadā. Nesen L.Krūmiņa atgriezās no Barselonas, kur arī norisinājās Globālais inovatīvo skolotāju forums. Šajā forumā L.Krūmiņa bija vienīgā dalībniece no Latvijas ar darbu “Multiply with Kodu Game”. 
- Kā jūs izdomājāt kļūt par skolotāju?
- Skolā man ļoti labi padevās sports un gribēju kļūt par sporta skolotāju, taču manas sliktās redzes dēļ Sporta akadēmijā mani nepieņēma. Mārkalnes pamatskolā vajadzēja sākumskolas skolotāju un pieteicos, sapratu, ka man patīk darbs ar bērniem. Iestājos un pabeidzu Viļa Lāča Liepājas Valsts pedagoģijas institūtu un pēc studijām strādāju Annas pamatskolā, bet pēc bērnu piedzimšanas meklēju darbu Alūksnē. 2000.gadā sāku strādāt Alūksnes vidusskolā, kas tagad ir Alūksnes novada vidusskola. Man patīk kopā ar bērniem atklāt ko jaunu un kopā mācīties.
- Jums stundās ir svarīgi ieviest jaunās tehnoloģijas?
- Nē, tas nav pašmērķis – ieviest jaunās tehnoloģijas. Bērni un jaunieši šobrīd vairāk nekā viņu vecāki ikdienā lieto dažādas tehnoloģijas, piemēram, jaunākos telefonus, planšetdatorus, “iPod”. Skolēniem ir interesanti un saprotami, ja viņu pierastās tehnoloģijas izmantojam arī mācību darbā. Skolās vērojams, ka skolēni aizraujas ar dažādām spēlēm. Forumā Lisabonā ieinteresēja programma “Kodu Game Lab” un vēlējos ar tās pamatiem iepazīstināt bērnus, kuriem mācu matemātiku. Grūtākie uzdevumi bērniem šķiet teksta uzdevumi, jo tur ir doti lielumi un nosacījumi. Ne vienmēr viss ir saprotams no pirmās reizes. Iepazīstoties ar programmu “Kodu Game Lab”, mācījāmies algoritmisko domāšanu, cēloņu/seku kopsakarību, plānot darbību un pārbaudīt savu domu pareizību - būtībā vienkāršās programmēšanas pamatus. Šajā programmā ir nosacījums “kad-dari”, kas palīdz skolēnos veidot atbildību par padarīto un saskatīt sekas savā darbībā, mācās izteikt viedokli par kādu no jautājumiem un to pamatot.
Kopā ar skolēniem izveidojām 8 reizināšanas spēles, kuras prezentēju Barselonā. Sadarbojoties ar citiem priekšmetu skolotājiem, tapa Alūksnes ezers rudenī, vides aizsardzības sižeti, olimpisko spēļu disciplīnas, karaoke dziesmai “Circenīša Ziemassvētki”, spēles latviešu valodas un angļu valodas stundas tēmām, spēle ar uzdevumiem par Latviju. Skolēni ir ierakstījuši mācību video gan latviešu, gan krievu valodā. Lai nostiprinātu reizināšanas prasmes, izveidojām savu spēļu uzlīmes, kuras varēja iegūt tikai tad, ja skolēns prata nosaukt visus reizināšanas rezultātus.
Stundās skolēniem ir iespēja savas zināšanas pārbaudīt un individuāli mācīties, izmantojot arī citas programmas. Neatzīstu tehnoloģiju izmantošanu tikai tehnoloģiju dēļ, tām ir jāpalīdz mācību procesu veidot interesantāku, mūsdienīgāku un skolēniem saprotamāku. Ikdienā darbs ar tehnoloģijām mijas ar darbu no mācību grāmatām un pierakstiem kladē, kā arī pildot mājas darbu. Visam nepieciešams līdzsvars.
Divus gadus esam organizējuši darbnīcas bērniem kopā ar vecākiem un vecvecākiem e-prasmju nedēļas ietvaros, lai iepazīstinātu ar tehnoloģiju iespējām mācību procesā, vairākas šādas darbnīcas ir vadījuši skolēni.
- Ko jūs darījāt Barselonā?
- Lai iegūtu tiesības piedalīties Globālajā inovatīvo skolotāju forumā, skolotājiem savas mācību aktivitātes bija jāievieto “www.pil-network.com” līdz 2013.gada jūnijam. Šajā vietnē reģistrējoties iespējams iepazīties ar visas pasaules skolotāju mācību aktivitātēm dažādos mācību priekšmetos un ārpusstundu darbā, tā gūstot jaunas idejas savam darbam. Darbu “Multiply with Kodu Game” aizstāvēju Rīgā pieredzes apmaiņas forumā “21.gadsimta skolotājs”. Rudenī tika saņemts apstiprinājums forumam un iespēja piedalīties viena gada “Microsoft Expert” programmā.
Forumā Barselonā piedalījās pāri tūkstotim inovatīvo skolotāju, inovatīvo skolu pārstāvji un valstu izglītības jomas speciālisti, kā arī jaunāko tehnoloģiju firmu pārstāvji. Kopā ar mani bija Microsoft Latvia izglītības programmas vadītāja Anita Zorgenfreija un Ventspils izglītības pārvaldes vadītāja vietniece Zane Matesoviča, kura šajā forumā bija tiesnesis un vērtēja citu valstu dalībnieku darbus.
Tā bija brīnišķīga iespēja aplūkot citu valstu  skolotāju mācību aktivitātes, komunicēt un dibināt jaunus kontaktus turpmākai sadarbībai. Vērojot citu valstu skolotāju stendus, secināju, ka idejas esmu redzējusi arī pie mums un zinu, ka Latvijā ir ļoti daudz fantastisku un radošu skolotāju.
Pēc šī foruma izveidojušās labas attiecības ar kādu skolotāju no Maskavas un ir notikušas vairākas “Skype” nodarbības par “Kodu Game Lab”.  Patīkami, ka, atrodoties forumā, kolēģi piedalījās projekta “Nabadzība” prezentācijas tapšanā. Šis projekts bija jāizstrādā foruma laikā savā darba grupā un tika vērtēts. Katras valsts pārstāvis ar nelielu video parādīja, kas tiek darīts konkrētajā valstī, lai mazinātu nabadzību un palīdzētu cilvēkiem, kuriem tas nepieciešams visvairāk, tika izvirzīti turpmākie uzdevumi. Foruma laikā saņēmu ziņas arī no bērniem, kuri interesējās, kā man izdevies aizstāvēt projektu un kā man iet. Viņi teica, lai nākamreiz čemodānā paņemu līdzi arī viņus. Bērni līdzdarbojās un bez viņiem nekas no šī nebūtu iespējams, esmu ļoti lepna par viņiem.
- Vai bērniem mūsdienu tehnoloģijas nāk par labu?
- Matemātika ir ik uz soļa, prasme to saskatīt, izprast un pieņemt ir katra cilvēka ziņā. Tehnoloģijas bērnus ietekmē, it sevišķi sociālie tīkli. Ne vienmēr tiek domāts par drošību internetā, lai gan zināšanas ir. Tagad pietiek ar saīsinātiem tekstiem un domrakstus kļūst aizvien grūtāk uzrakstīt, jo vārdu krājums ir sarucis. Spēlējot spēles, bērni ir tendēti uz jaunu līmeņu sasniegšanu un viņiem zūd laika izjūta. Tomēr dažādās tehnoloģijas un to risinājumi attīstās strauji un tie bērni, kurus tas patiesi interesē, tās apgūst patstāvīgi. Šīs iegūtās zināšanas papildina viņu pieredzi. Skatoties filmas vai klausoties dziesmas, skolēni patstāvīgi apgūst svešvalodu.
- Kā jūs tiekat galā ar dzīves grūtībām?
- Grūti pateikt, vai tās ir dzīves grūtības, bet reizēm ir lietas, kuras vēlos pārdomāt, pieņemot “Kodu” nosacījumu “When-Do”, izsverot vairākas iespējas un risinājumus un pieņemot konkrētajā brīdī šķietami pareizo lēmumu. Man ir paveicies ar draugiem, kuri pareizajā brīdī pasaka pareizās lietas un nomierina. Viņi palīdz paskatīties uz lietām no malas. ◆

Kategorijas