Aluksniesiem.lv ARHĪVS

Viens ceļš iedzīvotājiem un rallijam

Līga Vīksna

2014. gada 27. jūnijs 00:00

1626

Jānis Krūmiņš: “Zinu, ka par ceļa stāvokli ir neapmierināti arī citi kaimiņi.”

“Alūksnes Ziņu” redakcijā vērsās Jānis Krūmiņš no Alsviķu pagasta, lai noskaidrotu, kāda ir kārtība, lai pa Alūksnes novada ceļiem varētu veikt treniņbraucienus autosportisti un pastāstītu savu pieredzi par ceļu stāvokli pēc šādiem braucieniem.
Viņš dzīvo Alsviķu pagasta „Ķeizaros 1” ilgāk nekā 40 gadus. “Jautāju pagasta pārvaldē, kurš atļauj sportistiem trenēties pa pagasta ceļiem – arī gar manu māju. Vērsos arī Alūksnes novada domē, bet tur man atteica, ka tas jārisina Alsviķu pagastā, tad atkal vērsos pagastā. Tā arī neguvu atbildi, kurš ļauj trenēties un kurš par to ir atbildīgs? Lai jau puikas brauc, bet šajā gadījumā vislielākais aizvainojums man ir par amatpersonu augstprātīgo attieksmi pret mani kā iedzīvotāju, kad vērsos ar savu problēmu. Satikos arī personīgi ar vienu no treniņu rīkotājiem - Renāru Salaku, bet jutu attieksmi, ka nedrīkstu neko jautāt un iebilst, jo visi saskaņojumi ir,” stāsta J.Krūmiņš.
Viņš norāda, ka Alsviķu pagasta ceļu Strautiņi-Jaunpuntuži-Luki, kas tālāk ir valsts autoceļš Tūja-Kantorkrogs un pa kuru arī viņš ikdienā brauc uz mājām, treniņiem izmanto apmēram pusotru gadu dažādos gadalaikos. “Pagasta pārvaldē man uzsvēra – tiklīdz pēdējā sporta mašīna aizbrauc, tā ceļš uzreiz tiekot sakārtots. Jā, reizēm ir tā, ka sportisti vēl trenējas, bet greiders jau gaida – šoreiz gan pēdējie treniņi notika 14.jūnijā, bet pagasts savu ceļa daļu sakārtoja tikai 16.jūnija pēcpusdienā. Lai arī ceļu nogreiderē, tāpat paliek rises. Man atbildēja - tas tādēļ, ka mitrākajās vietās notiek ceļu uzrūgšana, bet man tas neinteresē – kā iedzīvotājs nevaru pabraukt ne pa valsts, ne pašvaldības ceļu!” stāsta J.Krūmiņš.
Viņš atzīst, ka nu jau ir pieradis pie kārtības, ka treniņbraucienu laikā iedzīvotāji, ja vēlas izbraukt no savas mājas, tiek apstādināti un aptaujāti, kur brauks, cik ilgi un pa kādu maršrutu. “Kad jautāju Alsviķu pagasta ceļu meistaram Aivaram Loginam, kādēļ izvēlēts tieši šis ceļš treniņiem, saņēmu atbildi: maz iedzīvotāju, neviens neceļ pretenzijas un sportistiem patīk. Zinu, ka par ceļa stāvokli ir neapmierināti arī citi kaimiņi, bet viņi nav gatavi izteikties publiski, jo novads ir mazs un visi ir savstarpēji saistīti, bet manu iestāšanos par ceļa stāvokli atbalsta,” saka J.Krūmiņš.

Alūksnes novada domes izpilddirektore Janīna Čugunova uzsver – līdz šim par biedrības “Autosporta klubs “Alūksne”” rīkotajiem testa braucieniem bijušas vislabākās atsauksmes, ar pašvaldību noslēgts sadarbības līgums. “Pašvaldība ir devusi saskaņojumus treniņbraucieniem pa ceļiem ne tikai Alsviķu, bet arī Ziemeru, Jaunalūksnes, Mārkalnes, Malienas, Jaunlaicenes, Annas pagastiem. Biedrībai ar pašvaldību ir vienošanās, ka pēc katra brauciena ceļi ir jāsaved kārtībā. Ja šajā gadījumā tas nav izdarīts divas dienas, tad saskaņojot nākamos braucienus noteikti aizrādīsim un noteiksim laiku, kad ceļš jāsakārto. Šobrīd jāņem vērā tas, ka ir ilgstošas lietavas, tādēļ ceļš tiek vairāk bojāts. Līdz šim neviena pagasta pārvalde nav sūdzējusies, ka ceļš nav savests kārtībā. J.Krūmiņam atvainojos par radītajām neērtībām – mēs to noteikti pārrunāsim, turpmāk saskaņojot testa braucienus,” saka J.Čugunova. Viņa neuzskata, ka šādi braucieni ir ceļa bojāšana. “Pa ceļu ir jābrauc – ja uz ceļa uzaug zāle, tas vairs nav ceļš.”

Alsviķu, Ilzenes un Zeltiņu pagasta pārvaldes vadītāja Ingrīda Sniedze norāda, ka arī pagasta pārvaldei ar minēto biedrību ir sadarbības līgums. “Šis gadījums ir signāls, ka iedzīvotājos tomēr ir neapmierinātība ar notiekošo, tādēļ turpmāk būs vēl rūpīgāk jāizvērtē atļaujas došana. Tajā pašā laikā daudzi iedzīvotāji ir arī apmierināti, labprāt vēro gan sacensības, gan treniņbraucienus turpat pie mājām,” saka I.Sniedze.
Viņa uzsver, ka pēc 14.jūnija braucieniem nav pagūts ceļu nogreiderēt, jo sāka stipri līt, svētdien laika apstākļi nedaudz uzlabojās, bet greiderēja ceļu pirmdienas pēcpusdienā, lai gan arī tad bija lietains. “Izprotu situāciju, bet diemžēl nebija prognozējams, ka laika apstākļi izvērtīsies tā, tādēļ vēlreiz atvainojos J.Krūmiņam. Ņemot vērā, ka pagastu pārvaldēm ir ļoti ierobežoti finanšu līdzekļi ceļu uzturēšanai, kā pagasta pārvaldes vadītāja neesmu priecīga par šādiem treniņbraucieniem. Lai arī reizēm viņi ne tikai nogreiderē ceļu, bet arī uzber šķembas, redzu, cik līdzekļu ceļu uzturēšanā jāiegulda pagastam. Protams, biedrība rīko arī sacensības, kad novadā iebrauc daudz sportistu, skatītāju, izmanto mūsu pakalpojumus. Ir viegli aizliegt un neko nedarīt - jāprot rast kompromisu,” domā I.Sniedze.
Viņa uzsver, ka visu var atrisināt tikai sarunu ceļā uz vietas pagasta pārvaldē. “Ceļu klātnes ir nolietojušās un kopumā to stāvoklis pasliktinās. Pagasta pārvalde ir sagatavojusi vairākas tāmes pagasta ceļu rekonstrukcijai – to izmaksas ir ļoti lielas. Pašvaldībai tādu līdzekļu nav, varam pretendēt tikai uz Eiropas finansējumu. Mēs varam uzlabot tikai kritiskākās vietas, tādēļ jāizvērtē, ko atļaujam darīt uz ceļiem. Piemēram, Zeltiņu pagastā ir viens ceļa posms, kur ar iedzīvotājiem jau esam runājuši, ka diez vai turpmāk ceļu atļausim izmantot treniņbraucieniem,” saka I.Sniedze.
A.Logins norāda – lielākā neapmierinātība šajā gadījumā bija par vietu, kas atrodas uz valsts autoceļa  Tūja-Kantorkrogs, kur regulāri veidojas uzrūgums un ko drīzumā saremontēs. “Jāatzīst, ka vienu ceļa  posmu ir sabojājuši arī paši iedzīvotāji, jo uz ceļa klātnes ir sadzinuši augsni,” viņš komentē.

Biedrības “Autosporta klubs Alūksne” valdes priekšsēdētājs R.Salaks ir viens no organizatoru komandas, kas jau vairākus gadus gan organizē ziemas autorallijus, pats tajās piedalās, gan arī rīko treniņbraucienus. “Vienreiz ir gadījies cilvēks, kuru nekas neapmierina. Ar J.Krūmiņu esmu vairākas reizes runājis, bet neizprotu viņa argumentus. Viņš ir pat nofotografējis valsts ceļa posmiņu, kurš ir “uzrūdzis”, kas savukārt ir nereti novērojama parādība uz daudziem grants ceļiem visā Latvijā. Šo ceļa posmu “Latvijas autoceļu uzturētāja” Alūksnes ceļu rajons jau tajā pašā nedēļā laboja. Rakstisks saskaņojums tiek gūts arī no “Latvijas Valsts ceļiem”, ja braucam pa valsts ceļiem. Kad treniņi beidzas, ceļu sakārtojam – nogreiderējam, atsevišķos ceļu posmos esam veduši arī šķembas vai granti. Tas savukārt atvieglo darbu pašvaldībai, jo šādi līdzdarbojamies pašvaldības ceļu uzturēšanā. Ziemā ir vienkāršāk, jo ceļi ir sasaluši, bet vasarā necenšamies bieži trenēties uz viena un tā paša ceļa. Kāds varbūt dusmojas, ka orientieristi skrien pa mežu un izmīda mellenes? Smieklīgi! Jā, braucienu laikā tuvējo māju iedzīvotājiem ir īslaicīgas neērtības, jo ceļš uz laiku ir slēgts drošības apsvērumu pēc, bet ikviens var aizbraukt, kur viņam vajag – mēs uzreiz apturam braucienu, sporta mašīna izbrauc no trases un piecu minūšu laikā cilvēks var doties, kur viņam  nepieciešams,” viņš saka.
VAS „Latvijas Valsts ceļi” Vidzemes reģiona Alūksnes nodaļas vadītājs Juris Priednieks norāda, ka ar biedrību „Autosporta klubs “Alūksne”” sadarbojas jau vairākus gadus. Četras piecas reizes gadā  biedrība lūdz saskaņojumu veikt treniņbraucienus uz valsts autoceļu posmiem, kuru garums ir no viena līdz trīs kilometriem. Reizi gadā notiek autorallijs, kas dažkārt skar arī valsts ceļus. “Šos pasākumus saskaņojam uz vietējiem autoceļiem ar ļoti mazu satiksmes intensitāti, uz laiku daļēji slēdzot satiksmi. Par satiksmes drošību un nepieciešamo aprīkojumu treniņu un sacensību laikā, kā arī par ceļa sakārtošanu atbild organizatori. Visu šo laiku autosporta klubs respektēja mūsu prasības – gādāt par satiksmes drošību, sakārtot autoceļu pēc šiem pasākumiem un vienmēr rīkojās atbildīgi,” saka J.Priednieks.

Kategorijas