Aluksniesiem.lv ARHĪVS

Attiecību videonovērošana

Agnese Leiburga

2014. gada 25. jūlijs 00:00

16

Izdzirdot par metodi, kura balstīta uz cilvēku sadarbības videoanalīzi, pirmajā mirklī šķiet – kuram gan varētu patikt, ka viņu filmē un pēc tam norāda uz trūkumiem attiecībās, piemēram, ar bērnu. Var teikt, ar pirkstu parāda – tu esi slikts tētis vai mamma. Psiholoģe Baiba Blomniece-Jurāne skaidro: «Marte Meo metodē nekad netiek uzsvērts negatīvais un norādīts uz kļūdām. Gluži otrādi – izcelts tiek pozitīvais.» Tiek nofilmēta kāda ikdienas situācija un pēc tam, kopīgi skatoties, vērtēta savstarpējā sadarbība. Bieži vien, skatoties video, tiek pamanītas detaļas, kuras ikdienas steigā ir palaistas garām. Marte Meo metode nereti izrādās ļoti labs veids, kā palīdzēt bērniem ar uzvedības traucējumiem, to var lietot gan ģimenes attiecību uzlabošanā, gan skolās, cīnoties ar nepaklausīgiem skolēniem.

Metode no Nīderlandes
Marte Meo (paša spēkiem – latīņu val.) ir attīstību atbalstoša programma. Metodi izveidojusi un attīstījusi Marija Ārtsa no Nīderlandes. Tā ietver praktisku informāciju par to, kā aktivizēt un atbalstīt attīstības procesus ikdienas mijiedarbības brīžos. No sākuma programma tika veidota cilvēkiem, kuri izmantoja prasmes praktiski. Vecākiem un aprūpētājiem, kuri daļēji vai pilnībā bija uzņēmušies bērna audzināšanu dienas aprūpes centros vai citās aprūpes iestādēs, un cilvēkiem, kuri vecākiem sniedz padomus, kā audzināt bērnus, – tādiem kā medmāsas, psihologi, sociālie darbinieki, ģimenes un citi terapeiti.
Šobrīd Marte Meo metodi profesionāļi integrē dažādās profesionālās darbības jomās. Šai metodei ir stabila vieta kvalitatīvas komunikācijas prasmju trenēšanai ikdienas dzīvē. 
Metode ir labi integrējama skolas psihologa, sociālā pedagoga bērnu–vecāku attiecību, bērnu– pedagogu attiecību jautājumu risināšanā, aprūpes darbā ar veciem cilvēkiem. Speciālistiem tā palīdz atbildēt uz vecāku jautājumiem «ko darīt?». Aiz bērna problemātiskās uzvedības ieraudzīt bērna attīstības pieprasījumu un soli pa solim to īstenot. Metode tāpat ir liels atbalsts speciālistiem darbā ar bērniem ar īpašām vajadzībām, kur attīstība prasa daudz vairāk laika un atbalsta.
«Es arī esmu redzējusi savām acīm, kā pēc šīs metodes izmantošanas autisks bērns pēc kādām četrām tikšanās reizēm paskatās acīs un atdarina tās skaņas, ko rada speciālists. Tas ir milzīgs sasniegums ar autismu smagi slimam bērnam,» skaidro B.Blomniece-Jurāne.

Ļauj attīstīties ikvienam
Kā stāsta psiholoģe, Marte Meo metode ir īpaša ar to, ka vienlīdz veiksmīgi izmantojama gan normāliem bērniem, gan bērniem ar garīgās attīstības traucējumiem, veciem ļaudīm un zīdaiņiem. Īpaši labi to var izmantot darbā ar bērniem, kam ir dažādas uzvedības problēmas, tiem, kas ir ļoti emocionāli un jūtīgi. Marte Meo metode ļoti labi izmantojama attiecībās ar zīdaiņiem: «Vecāki mēdz vērsties pie speciālistiem pēc palīdzības, ja zīdainis, piemēram, ir ļoti nemierīgs, daudz raud, naktīs slikti guļ. Vecāki ir pārguruši un meklē palīdzību, piemēram, pie ģimenes ārstiem, bet problēma bieži nav medicīniska, bet gan slēpjas komunikācijā. Šādos gadījumos, izmantojot Marte Meo metodi, nereti izdodas situāciju uzlabot.» Psihologs ar šo metodi palīdz vecākiem veidot tādas attiecības ar bērnu, kas ir nepieciešamas mazuļa izaugsmei. Ja zīdainis raud un nelīdz mammas mierināšana, speciālists, skatoties video, cenšas noteikt, kas ir iespējamie iemesli. Pēc tam konkrēti tiek strādāts pie darbībām, kas mazuļa vecākiem jāveic, lai to mainītu. Tad, ja vecāki to realizē, viņi ir par vienu darbības instrumentu bagātāki un zina, kā labāk rīkoties situācijā, kad bērns raud.
Profesionāļi, kas savā darbā izmanto Marte Meo metodi, uzsver, ka saskaršanās ar problēmām nozīmē iespēju augt kādā jaunā veidā. Problēmas tiek uzskatītas par grūtībām, bet tās var uztvert arī kā iespējas cilvēka attīstībai, jo, ar tām saskaroties, tiek apgūtas jaunas prasmes. Problēmas stimulē cilvēkus augt. Tās parāda, kādas prasmes nav pietiekami attīstītas, lai cilvēks tiktu galā ar radušos situāciju. Bērns, vecāki, profesionālis vai jebkurš indivīds tiek atbalstīts, lai attīstītu prasmes un spētu iemācīties tikt galā ar savām problēmām.
 
Video kā instruments
Marte Meo metodē videomateriāls tiek izmantots kā instruments, lai savāktu detalizētu informāciju par dabisku, atbalstošu bērnu audzināšanas uzvedību no aktuālām ikdienas situācijām, sniegtu klientiem detalizētu ieskatu pašu ikdienas realitātē. Video palīdz ieraudzīt viņu pašu potenciālu.
Ar video palīdzību tiek nodrošināts ieskats, kāda veida palīdzība cilvēkam ir nepieciešama, un tiek palīdzēts piemērot audzināšanu vai aprūpi atbilstoši vajadzībām.
Videomateriāls ļauj novērtēt, piemēram, bērna attīstību soli pa solim, kā arī pārbaudīt, vai jaunajai uzvedībai ir pareizs efekts. Tā ir atgriezeniskā saiknee, kas ļauj novērtēt, ka metode tiešām palīdz.
Dabiskās attīstības procesā ir svarīgi sekot bērna attīstības iniciatīvām. Ir ļoti svarīgi pamanīt katru attīstības iniciatīvu, ko izrāda bērns, ģimene, profesionālis vai indivīds, un izmantot to kā stimulu, lai atjaunotu dabīgās attīstības procesu.
Video ļauj vecākiem izprast sava bērna ikdienas iniciatīvas, kuras citādi ir grūti novērojamas. Kad vecāki uzņemas iniciatīvu, viņiem ir jāgaida bērna reakcija un tad tā jāapstiprina. Tas ļauj vecākiem labāk iepazīt savu bērnu. Viņi var labāk redzēt paši savu reakciju, un automātiski sāk attīstīties dialoga veidošana. Vecāki var izmantot filmas ar savas ikdienas darbības brīžiem, lai mācītos ieraudzīt bērna labākās iniciatīvas un palīdzētu tās rūpīgi izstrādāt.
Psiholoģe B.Blomniece-Jurāne atzīst: «Ja rodas jautājums, kāpēc šī Marte Meo metode ir tik veiksmīga gan ar garīgi atpalikušiem bērniem, gan problēmsituācijās, atbilde ir - individuālā pieeja. Tāpēc, ka speciālists analizē konkrētā cilvēka attiecības ar bērnu, sniedzot precīzas atbildes, ko darīt. Tās nav garas sarunas un neskaitāmas sesijas gadu garumā, bet gan dažas tikšanās reizes, pēc kurām cilvēki saņem konkrētus ieteikumus.» ◆


◆ Baiba Blomniece-Jurāne,
psiholoģe
Marte Meo ir tik efektīva metode, jo tā ir vērsta uz resursiem. Tajā vienmēr skatās uz to, ko tu vari, nekad uz to, ko nevari! Netiek norādīts, ko cilvēks ir darījis nepareizi. Tikai ļoti ekstremālās situācijās atsevišķos gadījumos tiek izceltas kādas nelielas pieļautās kļūdiņas. Tas notiek tikai, ja cilvēks jau ir sajutis spēku, sapratis, ka ir labs tēvs vai laba māte, un apzinās, ka paša spēkiem tiek galā ar situāciju. Arī man pašai nepieņemamas ir metodes, kad psiholoģijā klients tiek ielikts rāmī un visu laiku notiek rakņāšanās problēmās, pagātnē. Marte Meo šajā ziņā ir ļoti atšķirīga metode. Man pašai kā psiholoģei ļoti patīk iespēja risināt problēmas, skatoties caur pozitīvo prizmu, meklējot, kā situāciju var uzlabot, nevis ilgstoši analizēt problēmas. Marte Meo metode rosina uz mācīšanos, katram pašam attīstot sevi. Arī es pati katru dienu iemācos ko jaunu par sevi. Mūsu laikam ļoti tipiski ir tas, ka dzīvojam ļoti ātri. Dzīves temps ir ļoti straujš. Vecāku un bērnu attiecībās visbiežāk pietrūkst kopā būšanas, turklāt tādas, lai tā nebūtu garāmejot. Šī metode ļauj iemācīties savstarpējās attiecības veidot kvalitatīvas.
Man personīgi un visiem vecākiem, kas izmantojuši Marte Meo metodi, viens no lielākajiem ieguvumiem liekas apgūtā prasme spēt ieraudzīt bērna vajadzības, uzasināt redzi, jo nereti ikdienas steigā mēs neprotam saskatīt detalizēti, kas mūsu bērniem ir nepieciešams. Kopā ar vecākiem skatoties uzfilmēto materiālu, tiek atrastas viņu stiprās puses attiecībās ar bērniem, un, vadoties pēc tām, kā puzle pa gabaliņam tiek salikts kopā, kā rīkoties turpmāk, kas bērnam vēl vajadzīgs. Kad vecāki jau paši uzķer veidu, kā tas notiek, viņi paši iemācās sas

Kategorijas