Aluksniesiem.lv ARHĪVS

Paredz samazināt autobusu reisus

Mārīte Dzene

2010. gada 3. decembris 06:03

746

Satiksmes ministrijas gatavotās izmaiņas dotāciju sistēmā būtiski ietekmēs pasažieru pārvadājumu reisu skaitu un biļešu cenas. Nākamgad paredzēts vairs nedotēt tos pārvadājumus, kas ir rentabli. Atbalsts tiks sniegts pārvadātājiem, kuri apkalpo pasažierus lauku reģionos. Taču to gatavojas samazināt.

Pārvadātāji, arī Alūksnes SIA “Vidlatauto TU”, jau šobrīd saskaras ar situācijām, kad novados dzīvojošie iedzīvotāji, dodoties uz darbu, neizmanto sabiedrisko transportu, bet vienojas kopīgi braukt ar privāto automašīnu. Piemēram, maršruta autobusā Gulbene – Alūksne ir līdz 10 pasažieriem reisā. Tomēr tā daudziem ir vienīgā iespēja nokļūt pilsētā, jo vienreizējs brauciens  bānītī ir krietni dārgāks. Vidzemes plānošanas reģiona darbinieki gatavojas aizstāvēt pārvadātāju un pasažieru intereses, lai reisu samazinājums un biļešu sadārdzināšanās skartu iespējami maz. “Pašlaik ministrija plāno 30 procentu dotāciju samazinājumu starppilsētu autobusiem un 10 procentu - vietējiem reisiem. Kad samazinājums būs skaidri noteikts, iedarbināsim visus mehānismus, lai censtos ietekmēt šo procesu. Autobusu maršrutu un reisu izmaiņu noteikšana ir laikietilpīga, jo tā jāsaskaņo ar pašvaldībām, ar sabiedriskā transporta komisiju un attīstības padomi,” stāsta reģiona sabiedriskā transporta pakalpojumu un plānošanas nodaļas vadītājs Jānis Ošiņš.
 
Lielākie zaudētāji – pasažieri
Vidzemes reģiona novados ir daudz nerentablu reisu. Tomēr nevar slēgt tos, kuru pastāvēšana nodrošina vienīgo iespēju pārvietoties iedzīvotājiem. “Negribu teikt, ka nav pamata satraukumam, tomēr darīsim visu, lai cilvēki nepaliktu bez sabiedriskā transporta,” saka J.Ošiņš. Pētījumi liecina, ka dotācijas vajadzētu atstāt vismaz šāgada līmenī. Taču to samazināšana nenozīmē, ka tiks visiem vienādi “nogriezts”.

Ja ievērojami tiks mainīta dotācijas piešķiršanas kārtība, lielākie zaudētāji būs cilvēki, kuri dzīvo attālāk no novadu centriem un kuriem autobuss ir vienīgā iespēja nokļūšanai tuvākajā vietā, lai saņemtu veselības aprūpes vai citus pakalpojumus. Jau šobrīd Vidzemē ir maršruti, kuros sabiedriskais transports kursē tikai reizi nedēļā. Taču jāsaprot, ka ne vienmēr ir iespējams visus jautājumus nokārtot vienas dienas laikā un atgriezties dzīvesvietā.

Ir svarīgi pirkt biļetes
J.Ošiņš aicina iedzīvotājus būt aktīviem un izteikt savu viedokli, kā arī priekšlikumus, kā varētu ekonomēt vai mainīt autobusu reisus. “Vajadzētu cīnīties pret tiem, kuri neņem biļetes, bet naudu par braucienu atdod šoferim. Ja šoferis biļeti nedod, vajadzētu par to informēt. Tas ir svarīgi, lai secinātu, cik cilvēkiem šis reiss ir nepieciešams. Ja dokumenti liecina, ka braucēju nav, tad to var arī slēgt,” skaidro J.Ošiņš. Viņš aicina par šādiem gadījumiem zvanīt pa telefonu 64116006. Tas būtu pašu pasažieru ieguldījums, iestājoties par kāda reisa saglabāšanu.

Kategorijas