Aluksniesiem.lv ARHĪVS

Askolds Zelmenis: nekādas pēdas neesam slēpuši

Līga Vīksna

2014. gada 26. septembris 00:00

3747

Pagājušās nedēļas nogalē, sestdienas pēcpusdienā, Jaunlaicenes pagasta centrā, Jaunlaicenes ezerā, notika negadījums, lidmašīnai veicot piespiedu piezemēšanos. Iedzīvotājos notikušais izraisījis daudz jautājumu.

Ultravieglo lidmašīnu ar divām sēdvietām vadīja uzņēmējs un Alūksnes novada domes deputāts Askolds Zelmenis, bet kā pasažieris tajā bija Alūksnes novada domes priekšsēdētāja vietnieks Dzintars Adlers. Lidmašīna pacēlās no Alūksnes ezera, veica maršrutu līdz Veclaicenei, bet atpakaļceļā virs Jaunlaicenes pārstāja darboties dzinējs.

Veic piespiedu nolaišanos
A.Zelmenis norāda, ka Jaunlaicenes ezers nav liels - garākajā vietā sasniedz tikai nedaudz mazāk kā 300 metrus. Lidojuma laikā lidmašīnai pēkšņi pārstājis darboties dzinējs, tādēļ nācies veikt piespiedu nolaišanos. “Jaunlaicenes ezers nebūtu par īsu, lai piezemētos, bet, planējot tuvāk, secinājām, ka no malām tas ir apaudzis ar 10 līdz 12 metrus gariem kokiem, bet nosēšanos nevar sākt, pirms neesi kokiem pārlidojis pāri. Lidojot pāri kokiem, atrodies ievērojamā augstumā, bet, lai piezemētos, augstumu vajag nodzēst, kam savukārt vajag laiku un vietu. Ņemot vērā, ka ezers nav garš, neizdevās lidmašīnu pilnībā apstādināt uz ūdens virsmas, ieslīdējām kokos un ievērojami apskādējām lidaparātu. Mana lidmašīna ir aprīkota ar ūdens pludiem, nevis riteņiem, tādēļ pacelšanās un nolaišanās notiek uz ūdens virsmas. Avārijas situācijā ar to var piezemēties arī zālē, bet to nebija iespējams izdarīt Jaunlaicenes paugurainajā reljefā,” stāsta A.Zelmenis.
Viņš uzsver - būtiski ir tas, ka atbilstoši noteikumiem uzreiz zvanījis Civilās aģentūras aviācijas vecākajam inspektoram, lai ziņotu par notikušo, kurš savukārt nosaucis kontakttālruni, lai varētu sazināties arī ar Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas biroju. “Tā bija jau sestdienas pēcpusdiena – kamēr viņi atbrauktu līdz Jaunlaicenei, būtu jau tumšs un grūti ko saskatīt, tādēļ vienojāmies, ka es veicu vajadzīgos fotouzņēmumus un drīkstam lidmašīnu transportēt prom no notikuma vietas. Nekādas pēdas neesam slēpuši – vispirms saņēmām instrukcijas un atļauju, tikai tad veicām lidmašīnas transportēšanu,” saka A.Zelmenis.

Nebija izklaides brauciens
Šonedēļ lidmašīna tiks nogādāta Rīgā, kur tai veiks ekspertīzi, nosakot dzinēja noslāpšanas iemeslus. A.Zelmenis uzsver, ka lidmašīna nav nolietojusies – tā ražota 2008.gadā, turklāt šovasar veikti remontdarbi un izieta tehniskā apskate. A.Zelmenis to iegādājās pagājušajā vasarā. Viņš norāda, ka pirms katra lidojuma gaisa kuģis obligāti ir jāpārbauda atbilstoši noteiktajiem parametriem, kas izdarīts arī sestdien. “Tehnika bija kārtībā, bija arī visas atļaujas – daudziem pilotiem ir izbrīns, kāpēc dzinējs noslāpa un kāpēc to nevarēja no jauna iedarbināt, ko, lidojuma laikā atrodoties 400 metrus virs zemes, vairākas reizes centos izdarīt, bet diemžēl neveiksmīgi,” atzīst A.Zelmenis. Viņš šobrīd izvairās izteikt versijas, kādēļ dzinējs noslāpa, uzsverot, ka tas bija nepatīkams pārsteigums. “Pasaules pieredze liecina, ka avionegadījumi visbiežāk notiek, jo kaut kas nav atbilstoši ievērots – nav izslēgts, ka tā būs arī šajā gadījumā,” saka A.Zelmenis.

(Turpinās no 1.lappuses)

Dzintars Adlers piebilst - pilots šajā situācijā izdarīja visu iespējamo: prata meistarīgi reaģēt ārkārtas situācijā, novaldīja transportlīdzekli un atrada vispiemērotāko vietu, lai piezemētos. “Sestdien bija lidojumam labvēlīgs laiks. Par cik mums novadā ir pilots, kam ir lidmašīna, ļoti vēlējos, lai arī man kādreiz būtu iespēja kā pasažierim palidot. Līdzi biju paņēmis arī fotoaparātu, jo ļoti vēlējos uzņemt Alūksnes novada fotoattēlus no gaisa – Alūksnes pilsētas un Veclaicenes ainavu apvidu. Iegūtos fotoattēlus izmantošu Alūksnes novada prezentāciju materiālos, gatavojoties Eiropas fondu līdzekļu piesaistīšanai. Tas bija mans mērķis, ko kopīgi ar Askoldu arī īstenojām. Tas nebija izklaides brauciens – paguvām izdarīt lietderīgo, bet diemžēl mājupceļā dzinējs pārstāja darboties,” saka Dz.Adlers.

Neviens nav pasargāts
Askolds Zelmenis ir pilots ar pieredzi – ar paraplānu viņš lido jau ilgāk nekā desmit gadus, ar lidmašīnu – piecus. “Adrenalīnu nemeklēju, tā nav sporta lidmašīna, bet lidot man patīk savam priekam. Kad būs zināmi ekspertīzes rezultāti, domāšu, ko darīt ar lidmašīnu – vai ir vērts remontēt vai pārdot. Žēl, ka neizdevās no bojājumiem pasargāt lidmašīnu, bet labi, ka pašiem viss ir kārtībā,” saka A.Zelmenis.
Pēc negadījuma notikuma vietā esot atskrējuši daži vietējie bērni, vēlāk – arī pieaugušie, kuri savukārt palīdzējuši lidmašīnu sagatavot transportēšanai. “Paldies šiem iedzīvotājiem, kuri mums palīdzēja! Ņemot vērā komentārus portālā “www.aluksniesiem.lv”, šobrīd šī situācija jau ir pārvērtusies par šovu. Diemžēl, arī braucot ar cita veida transportlīdzekli, neviens nav pasargāts no negadījumiem. Strādāt atbildīgā amatā kā domes priekšsēdētāja vietniekam – tā ir liela uzdrīkstēšanās un drosme. Ir jāpalūkojas uz savu novadu arī no augšas – varbūt tur var ieraudzīt kaut ko citu nekā uz zemes un atrast kādu vērtību, ar ko lepoties un sevi prezentēt,” saka Dz.Adlers.

Noskaidros cēloņus
Valsts policijas Vidzemes reģiona pārvaldes Kārtības policijas biroja Prevencijas grupas vecākā inspektore Sintija Virse “Alūksnes Ziņām” norāda, ka policijā informācija par šo negadījumu nav saņemta. “Saskaņā ar likumu gadījumos, ja notiek negadījums, kur nav cietušas personas un nav bojāta trešās personas manta, tiesībsargājošās iestādes var neinformēt. Lidojumu norisi kontrolē valsts aģentūra “Civilās aviācijas aģentūra”,” saka S.Virse. Civilās aviācijas aģentūras Aviācijas personāla sertificēšanas daļas vecākais inspektors Andris Vicinskis apstiprina – pēc negadījuma pilots ir ziņojis attiecīgajām institūcijām. “Lidmašīna bija tehniskā kārtībā, bija nepieciešamie dokumenti. Pilots negadījuma brīdī ir reaģējis izcili, veiksmīgi piezemējoties, jo neviens nav cietis,”  saka A.Vicinskis.
Aviācijas nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas nodaļas vadītājs Visvaldis Trūbs norāda – tiks veikta aviācijas nelaimes gadījuma Jaunlaicenē izmeklēšana, lai noskaidrotu cēloņus un izstrādātu drošības rekomendācijas. V.Trūbs pirmdien bija Jaunlaicenē un apsekoja notikuma vietu.

Aicina atsaukties
aculieciniekus
“Mūsu biroja uzdevums nav atrast vainīgos. Pēc notikuma vietas apskates secinājām, ka gaisa kuģis, lidojot pāri ezeram, ezera malā ir ietriecies kokos, nolauzti abi spārni, koki, bet pilota kabīne nav būtiski bojāta un abi lidotāji palika dzīvi, par ko var tikai priecāties, jo ļoti bieži aviācijas negadījumiem ir letāls iznākums. Diemžēl Jaunlaicenē neatradām nevienu aculiecinieku, kurš redzējis, kā A.Zelmenis lidojis un avarējis, tādēļ ar laikraksta starpniecību aicinu atsaukties lieciniekus, zvanot man uz tālruni 29337440 – konfidencialitāte garantēta. Ja mums jau sākotnēji būtu sniegta precīza informācija par negadījumu, notikuma vietā ierastos tajā pašā dienā, izsauktu Valsts policiju un Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestu, kas šādos gadījumos evakuē lidaparātu, bet pilots un pasažieris neko nedrīkst aiztikt, kamēr nav ieradušies izmeklētāji. Jaunlaicenē principā viss izdarīts “pa kluso”, jautājums – kāpēc? Esam saņēmuši arī kādu anonīmu telefona zvanu, kur vīrietis par notikušo izsaka nopietnus pārkāpumus – tas jāpārbauda, tādēļ būsim pateicīgi, ja atsauksies aculiecinieki. Mums ir svarīga visa informācija – arī tas, kāda bijusi lidojuma trajektorija,” saka V.Trūbs.
Viņš norāda – atbilstoši likumam lidmašīnas ekspertīzi var veikt 12 mēnešus. Šogad bijuši jau trīs civilās aviācijas nelaimes gadījumi, no kuriem divi ir ar letālu iznākumu. “Iemesli ļoti bieži ir noteikumu neievērošana, kontroles trūkums, bet katram lidotājam klāt nepiestāvēsi. Bargākais sods šajā gadījumā varētu būt pilota licences atņemšana, bet tas ir Civilās aviācijas aģentūras kompetencē,” saka V.Trūbs. ◆

Kategorijas