Aluksniesiem.lv ARHĪVS

Lai taptu dziedināts, jāgaida

Agnese Leiburga

2014. gada 28. novembris 00:00

668

“Mammai kļuva slikti ar sirdi, viņa nonāca slimnīcā. Pēc iznākšanas no tās, protams, bija skaidrs – problēma atrisināta īslaicīgi. Nepieciešams apmeklēt ne vienu vien speciālistu, lai saprastu, kā ārstēties turpmāk. Tajā brīdī nenojautām, ka sācies riņķa dancis ar telefonu rokās,”  stāsta Anita.
Sievietes drīz vien sapratušas – lai pierakstītos pie nepieciešamajiem dakteriem, tiem jāzvana īpašās dienās un laikos. Nereti tas jāpaspēj izdarīt 15 minūtēs jau astoņos no rīta, jo šādu zvanītāju ir daudz. Ja izdodas piezvanīt un pierakstīties, nekas vēl nav galā – tad seko nedēļu un pat mēnešu gaidīšanas laiks, lai tiktu pie ārsta. “Tā gaidot, taču no vienkāršas saslimšanas var iedzīvoties hroniskās kaitēs,” norāda Anita.
Ar šādām situācijām Latvijas medicīnas aprūpē saskaras ne viens vien pacients, kuram apstākļi liek meklēt vairāk nekā ģimenes ārsta palīdzību.

Prioritāte – bērni un
grūtnieces
Nacionālā veselības dienesta (NVD) speciāliste Māra Āboliņa skaidro, ka, saskaroties ar veselības problēmām, pacientam sākotnēji jāvēršas pie ģimenes ārsta, kurš izvērtē pacienta veselības stāvokli un, ja nepieciešams, nosaka ārstēšanu vai arī nosūta uz papildu izmeklējumiem vai pie ārsta speciālista.
Valsts apmaksātus veselības aprūpes pakalpojumus sniedz ārstniecības iestādes, kas ir noslēgušas līgumu ar NVD. Katrai ārstniecības iestādei valsts finansējums šo pakalpojumu sniegšanai tiek aprēķināts atbilstoši MK noteikumiem Nr.1529, un tas ir noteikts līgumā, kuru ārstniecības iestāde noslēdz ar NVD. Līgums par valsts apmaksātu veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu tiek slēgts gada sākumā.
“Plānojot valsts finansējumu ambulatorajiem pakalpojumiem ārstniecības iestādē, Nacionālais veselības dienests izvērtē iepriekšējā gadā iestādē sniegto pakalpojumu skaitu, tās izlietoto valsts finansējumu un pieejamos valsts budžeta līdzekļus. Līgumā tiek noteikti pakalpojumu veidi, kuriem plānots valsts finansējums,” klāsta M.Āboliņa.
Prioritāri līdzekļi tiek plānoti bērnu un grūtnieču veselības aprūpei, kā arī onkologa, hematologa pakalpojumiem un hemodialīzei. Šīm pacientu grupām finansējums nākamajam gadam tiek paredzēts 100 procentu apmērā atbilstoši iepriekšējā gada sniegto pakalpojumu apjomam.
“Ņemot vērā piešķirtā finansējuma apmēru, katras ārstniecības iestādes pienākums ir plānot pakalpojumu sniegšanu pa periodiem, nodrošinot pacientiem veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību visa gada laikā. Līdz ar to ārstniecības iestāde, piemēram, var noteikt, cik valsts apmaksātus ultrasonogrāfijas izmeklējumus par valsts budžeta līdzekļiem iespējams nodrošināt viena mēneša laikā. Ja pacientu plūsma ir liela, tad var veidoties rindas.”
Ja vienā ārstniecības iestādē ir gara rinda valsts apmaksāta veselības aprūpes pakalpojuma saņemšanai, bet pacients nevēlas gaidīt, viņš ir tiesīgs vērsties citā ārstniecības iestādē, kur šā paša valsts apmaksāta pakalpojuma saņemšanai rindas nav vai tā ir mazāka. M.Āboliņa akcentē: “Būtiski, ka pacienti var brīvi izvēlēties valsts apmaksāta pakalpojuma saņemšanas vietu neatkarīgi no savas dzīvesvietas vai nosūtījumā norādītās ārstniecības iestādes.”
Pilns pieraksts valsts apmaksāta ambulatora pakalpojuma saņemšanai konkrētajā mēnesī var būt atsevišķās ārstniecības iestādēs. Tās galvenokārt ir lielās jeb daudzprofilu slimnīcas, kuras pacienti bieži vien izvēlas, jo tās ir populāras vai tajās jau iepriekš saņemta ārsta konsultācija vai izmeklējums un cilvēks vēlas turpināt saņemt pakalpojumus konkrētajā slimnīcā. Savukārt vairākās poliklīnikās, veselības centros un ārstu speciālistu praksēs gaidīšanas laiks šā paša veselības aprūpes pakalpojuma saņemšanai var būt īsāks.

Problēma arī neatceltās vizītes
Salīdzinoši bieži ir gadījumi, kad pacients grib saņemt kāda noteikta ārsta konsultāciju un izvēlas gaidīt. Tajā pašā laikā viņam ir iespēja ātrāk saņemt cita speciālista valsts apmaksātu konsultāciju.
Informāciju par rindu garumu ārstniecības iestādes apkopo reizi mēnesī, un iedzīvotājiem tā ir pieejama vietnē “www.rindapiearsta.lv”. Tajā iespējams noskaidrot visas ārstniecības iestādes, kas sniedz kādu konkrētu valsts apmaksātu pakalpojumu, kā arī salīdzināt gaidīšanas laiku. Sazinoties ar ārstniecības iestāžu reģistratūru, var noskaidrot rindu garumu un veikt pierakstu.
Visai augsts ir arī pieteikto, bet neapmeklēto vizīšu skaits pie ārsta. Piemēram, Rīgas Austrumu klīniskās universitātes slimnīcas klīnikā “Gaiļezers” uz ieplānoto konsultāciju vasaras mēnešos (septembra dati), iepriekš nebrīdinot, nav ieradušies 17 % pacientu, Latvijas Onkoloģijas centrā – 14, Bērnu klīniskajā universitātes slimnīcā – 20 %. Tas arī pagarina gaidīšanas rindas, liedzot iespēju šajā laikā konsultēties kādam citam pacientam.
Daudzas ārstniecības iestādes cenšas mazināt neapmeklēto vizīšu skaitu, veicot atgādinājuma zvanus dienu pirms vizītes, kā arī sniedzot iespēju atteikt pierakstu telefoniski vai elektroniski. Pacienti ir aicināti izturēties atbildīgi un laikus atteikt vizīti pie ārsta. ◆

Bez nosūtījuma
pacients var
vērsties pie

◆ ginekologa,
◆ oftalmologa,
◆ bērnu ķirurga,
◆ pediatra,
◆ sporta ārsta,
◆ psihiatra, ja slimo ar psihisku slimību;
◆ pneimonologa, ja slimo ar tuberkulozi;
◆ dermatovenerologa, ja slimo ar seksuāli transmisīvajām slimībām;
◆ endokrinologa, ja slimo ar cukura diabētu;
◆ onkologa, onkologa ķīmijterapeita, ja slimo ar onkoloģisku slimību;
◆ infektologa, ja slimo ar HIV;
◆ narkologa, ja slimo ar alkohola, narkotisko vai psihotropo vielu atkarību.


Veselības aprūpes iedalījums:

◆ neatliekamā medicīniskā palīdzība – pēkšņa saslimšana vai trauma, kuras rezultātā ir apdraudēta cietušā dzīvība;
◆ primārā veselības aprūpe – pirmais saskarsmes posms starp pacientu un veselības aprūpes pakalpojumu sniedzēju (ģimenes ārsts, ārsta palīgs, māsa, vecmāte, zobārsts, zobārsta asistents, zobārsta māsa un higiēnists);
◆ sekundārā veselības aprūpe –
specializēta ambulatorā un stacionārā veselības aprūpe, kas orientēta uz neatliekamu, akūtu vai plānveida veselības aprūpi (kuru sniedz ambulatorajā ārstniecības iestādē, slimnīcas ambulatorajā nodaļā, neatliekamās medicīniskās palīdzības iestādē, dienas stacionārā, slimnīcā);
◆ terciārā veselības aprūpe – augsti specializēti veselības aprūpes pakalpojumi, kurus specializētās ārstniecības iestādēs nodrošina vienas vai vairāku medicīnas nozaru speciālisti ar papildu kvalifikāciju.
avots: Nacionālais veselības dienests

Pacienta stāsts: kā kāja mani vējdzirnavās ierāva
Tas būs banāls stāsts par labsajūtu un paļaušanos, un mazliet par veselības aprūpi. Šodien ģimenes ārsts, gandrīz nemainot sejas izteiksmi, nosūtīja mani uz potītes sonoskopiju (no sonogrāfijas neatšķiru). Interesanti, ka uzreiz nesakot ne tuvāko, ne ērtāko iespēju procesa paveikšanai. Tik vien kā piebilda, ka pilsētas, kurā es dzīvoju, slimnīcā tādas iespējas neesot.
Aizkliboju kopā ar sagurušo ķermeņa daļu mājup un vieglu roku (tā man ir vesela) uzgriezu kādas veselības iestādes, kur piedāvā šādu pakalpojumu, tālruni, un tiku ierauts interesantā sociālā eksperimentā...
«Jā, šādu pakalpojumu mēs piedāvājam (ar aparātu aplūkot sasāpējušo ķermeņa daļu), bet uzreiz jāsaka, ka valsts līdzmaksājums uz novembri ir iztērēts – varat pretendēt decembrī uz jauno gadu!»
Mana piebilde, ka nākamgad, iespējams, vairs tur nebūs ko aplūkot, īsti netika saklausīta.
«Jums ir iespēja veikt šādu pakalpojumu, pašam sedzot izmaksas, proti 35 eiro,» turpināja laipnā balss otrā (mūsdienās būtu nepieklājīgi teikt – vada) galā. Es, goda vārds, nekad nekaulējos (varbūt pa jokam), un laipnajai balsij teicu: «Labi!»
Jau pēc mirkļa labums sagāja nelabumā – procedūra pieejama vien pēc pāris nedēļām.
Es biju drosmīgs un iekarsis mesties cīņā par savu potīti (galu galā diezgan ilgi tā mani ir stutējusi).
Apzvanītajās ārstniecības iestādēs tuvākais iespējamais apskates laiks bija pēc dažām nedēļām, dažās vietās pat pēc mēneša vai vairāk. Tālāk laimes ratu griezt kļuva grūti. Nomācoši. Patiesi esmu slinks. Var jau būt, ka es nesaprotu kādas nianses un noteiktā izmeklējuma sarežģītību... Bet man apgalvoja, ka procedūra aizņemšot piecpadsmit minūtes. Ko es gribu pateikt? Ka pirmo reizi sajutos nevajadzīgs. Tā pa īstam.

Kategorijas