Aluksniesiem.lv ARHĪVS

EK vēlas pārmaiņas Baltijas valstu transporta nodokļos

Redakcija

2014. gada 28. novembris 00:00

3

«Vai Baltijas valstīm jāpaaugstina nodokļi vieglajam autotransportam,» – šāds provokatīvs virsraksts likts Eiropas Komisijas (EK) pētījumam par autotransporta reģistrācijas un ekspluatācijas nodokļiem dažādās ES valstīs.

EK šo jautājumu aktualizējusi saistībā ar nepieciešamību arī nodokļu sistēmu padarīt zaļāku – veicot videi draudzīgāku transportlīdzekļu iegādi un tādējādi mazinot CO2 izmešu daudzumu.

Videi nedraudzīgi
Secināts, ka Baltijā jaunu pasažieru auto vidējā masa, dzinēja jauda un CO2 emisijas ir vienas no lielākajām ES. Saskaņā ar Eiropas Vides aģentūras datiem 2013.gadā Latvijā bija enerģijas ziņā visintensīvākais autoparks ES. «Zemi degvielas un auto ekspluatācijas nodokļi, kā arī īpaši labvēlīgs nodokļu režīms korporatīvajam vieglajam transportam ir faktori, kas veicina automašīnu ar augstas intensitātes enerģijas patēriņu iegādi,» norāda pētījuma autori.
Baltijas valstīm tiek ieteikts piemērot augstāku akcīzes nodokli degvielai, kas pašlaik ir zem vidējā ES līmeņa, kā arī daudz vairāk piemērot diferencētus transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļus atkarībā no auto vidējās masas, dzinēja jaudas un CO2 izmešiem. Tā kā augstas enerģijas intensitātes auto ir dārgāki un tos pērk pārtikušais slānis, tiem piemērotie lielākie nodokļi mazinās arī nevienlīdzību sabiedrībā, uzskata pētījuma autori. Latvijā jau pašlaik piemēro diferencētu transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokli amplitūdā no 29,88 līdz 102,54 eiro par transportlīdzekļa masu. Par motora tilpumu un jaudu nodoklis variē no 8,54 līdz 277,46 eiro.

Pārmetumi par atlaidēm
Kā negatīvs faktors  tiek minēts, ka Igaunija un Lietuva ir vienīgās ES valstis, kuras vispār nepiemēro nekādu transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokli. No ES valstīm ar izmešu daudzumu saistītu nodokli autotransportam vēl nepiemēro arī Bulgārija, Čehija, Slovākija, Ungārija un Polija - tās visas ir Austrumeiropas valstis. Rietumeiropas valstis izmešu daudzumu ņem vērā, aprēķinot reģistrācijas nodokli, ekspluatācijas nodokli vai abus kopā.
Latvijā CO2 emisijas tiek izmantotas, aprēķinot reģistrācijas maksu, kas variējas no 0,2 eiro par izmešu daudzumu uz vienu km automašīnām, kurām tas nepārsniedz 120 g uz km, līdz 3,5 eiro par gramu izmešu  automašīnām, kuras izmet vairāk nekā 350 g uz vienu km. Latvijai gan tiek pārmestas pārāk dāsnās nodokļu atlaides uzņēmumu automašīnām, kas veido 11 % no visa valsts autoparka. Turklāt uzņēmuma automašīnām vidējais izmešu daudzums ir lielāks nekā privātajiem auto. Ja atceltu 80 % PVN atlaides uzņēmumu transportam, to autoparki kļūtu mazāki un tiktu pirktas videi draudzīgākas mašīnas ar mazāku masu, jaudu un CO2 izmešu daudzumu.
Secināts – ja Baltijas valstis paaugstinātu nodokļus transportlīdzekļiem līdz ES vidējam līmenim, kā arī atteiktos no samazinātās PVN likmes uzņēmumu auto, CO2 izmešu daudzumu jaunām automašīnām varētu samazināt par 6 līdz 9 %. Vislielāko ieguldījumu emisiju samazināšanā gan dotu akcīzes nodokļa paaugstināšana degvielai.

Latvijā nodokļus necels
VARAM Klimata pārmaiņu departamenta direktore Ilze Prūse piekrīt pētījumā minētajām problēmām. «Transports ir viens no lielākajiem emisiju avotiem Latvijā, un izmaiņas nodokļu politikā varētu būt viens no instrumentiem, kā mazināt transporta radīto izmešu daudzumu. Taču, tā kā jebkuras izmaiņas nodokļu politikā ir politiski jūtīgs jautājums un par to lielā mērā atbild FM, mēs pagaidām ne ar kādām iniciatīvām nodokļu jomā negatavojamies nākt klajā,» viņa uzsver, vienlaikus atzīstot, ka EK vairākkārt Latvijai ir rosinājusi apsvērt vides nodokļu paaugstināšanu.
Savukārt FFM pārstāvis Aleksis Jarockis vien uzsver, ka saskaņā ar valdības uzstādījumu nekādi nodokļu paaugstinājumi nākamajā gadā nav gaidāmi. ◆

Autoparks un nodokļi
■ Latvijā sauszemes transports rada vienu trešdaļu no visiem CO2 izmešiem.
■ 2012. gadā Baltijas valstīs jaunu automašīnu vidējā masa bija 1526 kg, ES vidēji – 1415 kg.
■ 2014. gadā Baltijas valstīs akcīzes nodoklis benzīnam bija par 20% zemāks nekā vidēji ES, dīzeļdegvielai – par 15% zemāks nekā vidēji ES.
■ Vieglā automobiļa pirmreizējā reģistrācija Latvijā maksā 43,93 eiro, Igaunijā – 177 eiro, Lietuvā – 37 eiro, Vācijā – 50 eiro.
■ Vieglā automobiļa tehniskā apskate Latvijā maksā 23,27 eiro, Igaunijā – 40 eiro, Lietuvā – 12 eiro, Somijā – 75 eiro, Zviedrijā – 50 eiro, Vācijā – 80 eiro.

Avots: CSDD, http://ec.europa.eu/economy_finance/publications/country_focus/2014/pdf/cf_vol11_issue11_en.pdf

Kategorijas