Vai labāk zināma nelaime, nekā nezināma laime?
Izglītības un zinātnes ministres amatā mans galvenais darba vadmotīvs
ir, lai pieņemtie lēmumi nodrošina Latvijas bērniem un jauniešiem
iespēju iegūt teicamu izglītību. Šādas tiesības ir katram bērnam
neatkarīgi no tā, kur viņš dzimis un cik situēti ir viņa vecāki.
Tāpēc
esmu noteikusi trīs prioritātes. Pirmkārt, tā ir izglītības kvalitāte
un izglītības pieejamība. Taču ne mazāk būtiska ir arī izglītības
sistēmas izmaksu efektivitāte.
Nodokļu maksātāji tikai pedagogu atalgojumam atvēl 335 miljonus eiro gadā.
Tomēr
ar esošo sistēmu pilnībā apmierināts nav neviens, - ne tie skolotāji,
kuri saņem ļoti mazas algas, ne 30'000 pedagogu intereses pārstāvošā
arodbiedrība, ne valdība.
Piketā decembrī pedagogi prasīja
palielināt atalgojumu, ieviest izdienas pensijas, veselības
apdrošināšanu, samazināt darba slodzi, mainīt mācību saturu.
Savukārt
kolēģi valdībā bija neizpratnē: pielikums algām ir bijis iepriekšējā
gadā, ieguldījumi vispārējā izglītībā ir atbilstoši vidējam ES
rādītājam, bet skolotāji visu laiku ir neapmierināti, piketē un sola
streikot. Ziņa bija īsa un skaidra - vairāk naudas pedagogu atalgojumam
nebūs līdz brīdim, kamēr sistēma tiks sakārtota.
Esošā pedagogu atalgojuma modeļa trūkumi
Lai
izprastu, kāpēc ir nepieciešamas pārmaiņas pedagogu atalgojuma sistēmā,
palūkosimies uz vispārējo izglītību, jo tā ietekmē vislielāko pedagogu
skaitu.
Pavisam vienkāršs piemērs: ja šodien pie manis atnāk
skolotājs un jautā, kāda viņam būs alga nākamajā mācību gadā, es kā
ministre varu tikai atvainoties un teikt – nezinu. Vienīgais, ko varu
minēt, - tai noteikti nevajadzētu būt mazākai par 420 EUR pirms nodokļu
nomaksas par 21 stundu. Vai skolotājs saņems samaksu par burtnīcu
labošanu? Nav atbildes. Vai viņa atalgojums būs atkarīgs no bērnu
skaita klasē? Vai viņš saņems atalgojumu par klases audzināšanu? Kam un
kad lai skolotājs to jautā? Pašreizējā sistēma atbildes uz šiem
jautājumiem nesniedz.
Vai es varu nosaukt vismaz aptuvenu
skaitli? Īsti nē. Alga par vienu amata likmi - 21 stundu, tātad par
salīdzināmu darba apjomu Latvijas skolās svārstās no 410 līdz 750 eiro!
To
pieļauj esošā pedagogu atalgojuma sistēma. IZM aprēķina un pārskaita
pašvaldībām naudu pedagogu atalgojumam, ņemot vēra dažādus kritērijus un
paredzot katram pedagogam par katru mācību stundu vēl 40 % piemaksu tā
sauktajiem papildu darbiem - darbu labošanai, stundu gatavošanu,
konsultācijām u.c.
Šobrīd pašvaldībām ir iespēja aprēķināto
mērķdotāciju tālāk pārdalīt starp visām pašvaldības skolām saskaņā ar
pašu noteiktiem kritērijiem. Ir pašvaldības, kuras tā vietā, lai
apvienotu blakus esošas mazas skolas un veidotu stipras vidusskolas,
izvēlas uzturēt visas skolas un daudziem skolotājiem maksāt zemāko
iespējamo atalgojumu.
Taču šāda pieeja negatīvi ietekmē
izglītības kvalitāti laukos. Centralizētajos eksāmenos un
starptautiskajos pētījumos vērojama būtiska atšķirība starp pilsētu un
lauku skolu skolēnu sniegumu. Tā turpina palielināties. Pēc OECD
(Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācija) pētījumu datiem
atšķirības skolēnu sasniegumos ar katru gadu palielinās arī atkarībā no
vecāku sociāli ekonomiskā stāvokļa. Tas nozīmē, ka palielinās
nevienlīdzība un mazinās nākotnes iespējas lielai daļai Latvijas
jauniešu.
Izglītības kvalitāte vislielākajā mērā ir atkarīga no pedagogu un skolu vadītāju darba kvalitātes.
Protams,
lielāka alga automātiski nenozīmē labāku darba kvalitāti. Tomēr, būsim
reālisti! Ja vēlamies, lai mūsu bērnu skolotāji būtu zinoši, talantīgi,
radoši, entuziastiski, mērķtiecīgi cilvēki, skolotāju atalgojums ir
viens no svarīgiem faktoriem. Latvijā šobrīd vairāk nekā 40 % skolotāju
ir vecāki par 50 gadiem. Tikai 10 procenti pedagogu ir vīrieši. Mums ir
nepieciešami jauni pedagogi, bet atalgojuma situācija, ko šobrīd
nodrošina valsts mērķdotācija, nav motivējoša jaunu pedagogu ienākšanai
skolās. Patlaban 69 % skolotāju no valsts saņem mazāk par vidējo algu
(760 eiro) mēnesī, savukārt vairāk nekā trešdaļai - 35 % skolotāju -
atalgojums ir līdz 420 eiro mēnesī.
Aprakstītais īsumā paskaidro,
kāpēc piedāvājam pārmaiņas: pašreizējā atalgojuma sistēma palielina
pedagogu atalgojuma atšķirības, mazina izglītības kvalitāti, neveicina
jaunu pedagogu ienākšanu skolās un uztur neefektīvu skolu tīklu.
Rezultātā mazinās vienaudžu konkurētspēja nākotnē.
GALVENIE JAUNĀ MODEĻA PRINCIPI
1. Skolēnu / pedagogu proporcija ir atkarīga no skolēnu skaita skolā.
Jaunajā
modelī tiek aprēķināts, cik pedagogu amata vienības (36 darba stundas
nedēļā) nepieciešamas skolai atkarībā no skolēnu skaita un mācību
programmām. Mazākās skolās ar bērnu skaitu līdz 100 skolēniem paredzēts
viens pedagogs uz katriem sešiem skolēniem. Lielajās skolās šī
proporcija sasniedz vienu pedagogu uz 16 skolēniem.
Šobrīd Latvijā
strādā vidēji viens skolotājs uz deviņiem skolēniem. Jaunais modelis
paredz vidēji vienu skolotāju uz 12,3 skolēniem. Eiropā vidējais
rādītājs ir viens pedagogs uz 15,9 bērniem. Protams, Eiropas Savienības
rādītāju nevar izvirzīt kā pašmērķi, jo Latvija nav tik blīvi
apdzīvota. Ar jauno modeli mēs tuvotos kaimiņvalstu Igaunijas un Somijas
rādītājam. Igaunijā ir vidēji 12,5 skolēni uz pedagogu, Somijā – 13,1.
2. Pedagoga atalgojums mēnesī ir robežās no 760 EUR līdz 1000 EUR par likmi atkarībā no vidējā klases lieluma skolā
Protams,
lielākās klasēs pedagogam ir lielāks darba apjoms gan darbu labošanai,
gan individuālam darbam ar skolēniem, tāpēc jaunajā modelī atalgojums
tiek saistīts ar skolēnu skaitu klasē.
Šādi mēs iegūstam pārskatāmu un prognozējamu skolotāju atalgojuma sistēmu.
3. Viena slodze - 36 stundu darba nedēļa
IZM
piedāvā atalgojumu rēķināt par 36 stundu darba nedēļu. 36 stundas veido
vidēji 24 mācību stundas klasē un papildu stundas par mācību stundu
kvalitatīvu sagatavošanu, darbu labošanu, konsultācijām, saziņu ar
vecākiem, darbu skolas attīstībā. Visi šie pienākumi ir katra pedagoga
ikdienas darba sastāvdaļa.
Jāņem vērā, ka šis ir vidējais slodzes aprēķins, kas izlīdzinās mācību gada laikā.
Piemēram,
skolēnu brīvlaikā pedagogam nav jāvada stundas, bet šo laiku var
izmantot citiem darba pienākumiem – mācību materiālu gatavošanai,
metodiskajam darbam.
Skolotājs pie viena darba devēja var strādāt līdz 40 stundām nedēļā.
4. Atalgojums atbalsta personālam palielinās
Jaunajā
modelī ir paredzēts no pašreizējiem 2 miljoniem eiro līdz 3,5 miljoniem
palielināt finansējumu skolu psihologiem, logopēdiem, karjeras
pedagogiem un bibliotekāriem.
5. Algojums skolu direktoriem atkarīgs no skolas lieluma
Jaunajā
modelī skolu direktoriem tiek aprēķināta alga no 1080 EUR skolās ar
vismaz 100 skolēniem līdz 1680 EUR skolās ar vismaz 1200 skolēniem. Ja
skolēnu skaits ir mazāks par 100, direktors saņem proporcionāli mazāku
atalgojumu.
Direktors var izvēlēties savu darba pienākumu
ietvaros būt tikai administrators, bet var arī vadīt mācību stundas. Par
to nav paredzēta papildu piemaksa direktoriem, kam ir pilna 40 stundu
darba slodze.
Tādi ir jaunā modeļa galvenie principi. Tie paredz
skaidru sistēmu un ļauj prognozēt, cik lielu atalgojumu pedagogs saņems.
Skaidrā atalgojuma sistēma un prognozējamība ir svarīgs faktors, lai
piesaistītu skolām jaunus pedagogus visā Latvijā. Nodrošinot
individuālas konsultācijas un laiku individuālam darbam, kā arī vairāk
atbalsta personāla, lielāku atbalstu saņems skolēni.
Cik tas maksā?
Lai
šo modeli ieviestu, no valsts budžeta papildus esošajam izglītības
sistēmas finansējumam ir nepieciešami 31,43 miljoni eiro gadā.
Šajā
aprakstā un aprēķinos nav ietverti pirmsskolas pedagogi, kas strādā ar
bērniem līdz piecu gadu vecumam un vairumā gadījumu saņem algu 420 eiro
mēnesī. Šis atalgojums ir ietverts pašvaldību, ne IZM budžetā. Lai arī
pirmsskolu pedagogiem nodrošinātu lielāku atalgojumu, pašvaldībām ir
nepieciešams papildu finansējums.
Latvijas izglītības sistēma ir izšķiršanās priekšā
Izglītības
un zinātnes ministrija ir apkopojusi visu partneru atzinumus un jūnija
sākumā iesniegs Ministru kabinetā normatīvo aktu paketi jaunās pedagogu
atalgojuma sistēmas ieviešanai. Noteikumu projekts paredz, ka jaunā
atalgojuma aprēķināšanas sistēma stāsies spēkā 2016. gada 1. septembrī.
Tas ļaus pašvaldībām un izglītības iestādēm sagatavoties modeļa
ieviešanai, tai skaitā, sakārtojot skolu tīklu.
Nobeigumā vēlos citēt kādu kritisku vēstuli, ko esmu saņēmusi: “Labāk zināma nelaime, nekā nezināma laime.”
Protams,
varam turpināt dzīvot, kā ir. Ir skolotāji, kas pieraduši iztikt ar 420
eiro “uz papīra”, kas nozīmē apmēram 310 eiro “uz rokas”. Taču ir arī
skolotāji, kam ir paveicies, un viņi saņem līdz pat 1700 eiro lielu
algu.
Neko nemainot, visticamāk skolās nesagaidīsim jaunus,
talantīgus pedagogus. Saglabājoties esošajai sistēmai, atšķirība starp
skolēnu sasniegumiem un tās radītā nevienlīdzība tikai palielināsies.
Tas
būs tikai viens, bet ļoti svarīgs solis izglītības sistēmas
sakārtošanai. Tas neietver pārmaiņas visos izglītības sistēmas līmeņos
vienlaicīgi. Pastāvot uz “visu vai neko” principu, visticamāk paliksim
turpat, kur esam. Atliek izvēlēties.
Kategorijas
- Laikraksta sludinājumi
- Pērk
- Pārdod
- Dažādi
- Pakalpojumi
- Maina
- Izīrē
- Vēlas īrēt
- Dāvinu
- Darbs - meklēju
- Darbs - piedāvāju
- Pazudis / Atrasts
- Līdzjutība
- Sludinājumi
- Transports
- Nekustamais īpašums
- Darbs un izglītība
- Izklaide
- Mājdzīvnieki
- Dažādi
- Mājsaimniecība
- Lauksaimniecība
- Labsajūta un veselība
- Celtniecība
- Elektronika
- Pērk
- Pārdod
- Forums
- Mana dzīvesvieta
- Cilvēki
- Izklaides iespējas
- Sanāca kā vienmēr...
- Ir ko teikt?
- Izklaide un kultūra
- Transports un satiksme
- Pilsēta
- Darba devēji
- Citos portālos
- Diena.lv
- Db.lv
- Citas ziņas
- Tirgus
- Atbildam lasītājiem
- Sarunas par dzīvi
- Latvija pēc 90
- 8778
- Konkursi
- Mīlestības stāstu konkurss
- Blogi
- Afiša
- Koncerti
- Teātra izrādes
- Izstādes
- Sports
- Balles un diskotēkas
- Bērniem
- Filmas
- Citi pasākumi
- Dievkalpojumi
- Jauniešiem
- Senioriem
- Svētki
- Piemiņas pasākumi
- Izlaidumi
- Laikraksta arhīvs
- Foto un video
- Reklāmraksti
- Lietotāju raksti
- Cope un medības
- Dzive laukos
- Veselība
- Sports
- Politika
- Vēlēšanu ziņas
- 10. Saeimas vēlēšanas
- 11. Saeimas vēlēšanas
- Kultūra
- Konkursi
- Vietējās ziņas
- Skolu ziņas
- Pasaules ziņas
- Latvijas ziņas
- Policijas ziņas
- Skola Kanaviņu kalnā
- Senioriem
- Vēlēšanas 2017
- Palīdzēsim ķepaiņiem!
- Statiskas lapas
- Projektu raksti
- Saimnieko gudri
- Rūpēsimies par vidi
- Mediju kritika
- Teritoriālās reformas krustcelēs
- Izklaide
- 13. Saeimas vēlēšanas
- Slēpņošanās spēle "Discover the city"
- Koronavīruss
- "Unikālas kultūras tradīcijas Alūksnes un Apes novadu pierobežā"