Aluksniesiem.lv ARHĪVS

LTAB: Jāņi ir apzinīgāki autoīpašnieki nekā Līgas

Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB) ir apkopojis datus par autoīpašniekiem ar vārdiem Jānis un Līga, to izraisītajiem ceļu satiksmes negadījumiem un Bonus – Malus klasēm. LTAB dati liecina, ka vairāku iepriekšējo gadu tendence, ka Jāņi ir neapzinīgāki autoīpašnieki kā Līgas, ir mainījusies, un statistika pierāda, ka, piemēram, pērn proporcionāli vairāk CSNg ir izraisīti tieši ar transportlīdzekļiem, kuru īpašnieces ir Līgas.

Saskaņā ar LTAB datiem, 2014.gadā transportlīdzekļi, kuru īpašnieki ir Jāņi, kopumā izraisījuši 809, bet Līgas – 104 CSNg. “Ja vērtējam šos datus kontekstā ar kopējo Latvijā uz Jāņiem un Līgām reģistrēto transportlīdzekļu skaitu, tad varam secināt, ka pērn transportlīdzekļi, kuru īpašnieki ir Jāņi, proporcionāli pret transportlīdzekļiem, kuru īpašnieces ir Līgas, izraisījuši par 0,8 % mazāk CSNg,” stāsta LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics, piebilstot, ka pēc LTAB pieejamiem datiem Latvijā ir reģistrēti 50230 transportlīdzekļi, kuru īpašnieki ir Jāņi un 4245 transportlīdzekļi, kas pieder Līgām.

“Šīs statistika apgāž vairāku pēdējo gadu tendenci, kas liecināja, ka tieši Jāņi ir neapzinīgāki autoīpašnieki. Tiesa, transportlīdzekļi, kuru īpašnieki ir Jāņi, joprojām vēsturiski izraisījuši CSNg ar nopietnākām sekām. Tā Latvijas vēsturē lielākā atlīdzība ar Jānim piederošu automašīnu 2008.gadā izraisītu CSNg ir 107 637,34 EUR, bet Līgas – 25 542,63 EUR par 2011.gadā izraisītu negadījumu. Savukārt lielākā novērtētā zaudējumu summa par transportlīdzekļa bez OCTA nodarītajiem zaudējumiem, kuru īpašnieks reģistrēts Jānis, ir 24 434,72 EUR. Negadījums noticis 2008.gadā un atlīdzība izmaksāta no Garantijas fonda. Savukārt izmaksu ziņā lielākais notikušais ceļu satiksmes negadījums, kad nav bijusi spēkā esoša OCTA, un kuru izraisījis uz Līgas vārda reģistrēta transportlīdzekļa vadītājs,, noticis 2010.gadā - kopējā atlīdzības summa no Garantijas fonda veido 16 728 EUR,” informē J.Stengrevics.

“Interesanti, ka autoīpašnieki Jāņi šobrīd arī proporcionāli vairāk nekā Līgas, reģistrēti augstākajā BONUS-MALUS klasē. Tā 17.klasē reģistrētas 182 Līgas un 4997 Jāņi, attiecīgi procentuāli no visiem autoīpašniekiem ar šādiem vārdiem, tas ir 4,9% un 9,9%. Sākotnējā, jeb 6. BONUS – MALUS klasē reģistrētas 22,2% autoīpašnieces Līgas un 26,3% autoīpašnieki Jāņi. Savukārt zemākajās klasēs (no 1. – 5.) reģistrētas 2,1% Līgas un 1,4 % Jāņi,” stāsta J.Stengrevics, piebilstot, ka 1., jeb viszemākajā BONUS – MALUS klasē, šobrīd reģistrēta viena Līga un četri Jāņi.

„Autoīpašniekiem vērts atcerēties, ka izraisīto negadījumu skaits ir viens no galvenajiem komponentiem, kas ietekmē transportlīdzekļa īpašnieka BONUS - MALUS klasi. Turklāt arī gadījumos, ja cits autovadītājs izraisīs CSNg ar auto, kas reģistrēts uz Jūsu vārda, cietīs automašīnas īpašnieka, t.i. - Jūsu BONUS – MALUS klase. Ļoti bieži autovadītāji uzskata, ka ceļu satiksmes negadījums nenesīs nekādas būtiskas sekas, ja neskaita summu, kura būs jāiegulda spēkrata remontā. Tomēr tas ir maldīgs priekšstats, jo tikai viens CSNg autoīpašniekam var sabojāt tā apdrošināšanas vēsturi uz 11 gadiem,” skaidro LTAB valdes priekšsēdētājs.

BONUS - MALUS ir transportlīdzekļa īpašnieka apdrošināšanas risku vērtēšanas sistēma, kura sastāv no 17 riska klasēm. Pazemināta riska jeb „Bonus” klasei no 7. līdz 17. – parasti tiek piemērots OCTA cenas samazinājums, bet paaugstināta riska jeb „Malus” klasei no 1. līdz 5. – parasti tiek piemērota cenas piemaksa. Savukārt 6. klase jeb sākumklasē nokļūst tie auto īpašnieki, kas pirmo reizi noformē OCTA polisi.



Kategorijas