Aluksniesiem.lv ARHĪVS

Vai pašvaldība uzņemsies mātes un tēva lomu?

Līga Vīksna

2015. gada 21. augusts 00:00

1483

Alūksnes novada dome saņēmusi piedāvājumu no SIA “Alūksnes autoosta” iegādāties tai piederošo Alūksnes autoostas ēku un zemi pilsētas centrā. Par piedāvājumu pašvaldības deputāti diskutēja šonedēļ gan tautsaimniecības, gan finanšu komitejas sēdēs, atzīstot, ka būtu lietderīgi pilsētas centrā iegūt ēku un zemi.

Nekustamais īpašums sastāv no autoostas ēkas un 3596 kvadrātmetru zemesgabala, kuram gandrīz visapkārt blakus atrodas pašvaldības zeme. Šobrīd netiek publiski diskutēts par pārdošanas cenu - neoficiāli izskanējis, ka nedaudz vairāk kā 100 000 eiro.

Pašvaldībai ieceru daudz
“Kā zināms, iepriekšējos gados daudzos novadu centros autoostu teritorijās tapa tirdzniecības centri, lai veiksmīgāk tās uzturētu. Alūksnei nepaveicās, jo neviens liels uzņēmējs neienāca un arī autoostas īpašnieks nemeklēja – autoosta Alūksnē mums šobrīd ir tāda, kāda ir. Šobrīd ekonomiskā situācija valstī nav laba, SIA “Alūksnes autoosta” nesaskata perspektīvas, lai pati par lielu naudu attīstītu šo teritoriju, tādēļ piedāvā to iegādāties pašvaldībai,” skaidroja tautsaimniecības komitejas vadītājs Dzintars Adlers, rosinot deputātus pārrunāt nianses par iespēju šo teritoriju izmantot.
Komitejā izskanēja - ja pašvaldība nākotnē šo teritoriju attīsta, tur noteikti jāizveido mūsdienu prasībām atbilstošas biļešu kases, bagāžas glabātava, jāsakārto uzgaidāmā telpa, jābūt pieejamām labierīcībām, bet prioritāte būtu tūrisma nozares attīstīšana. “Pašvaldībā ir daudz diskutēts, ka mums pietrūkst platības tūrisma informācijas centram, kas šobrīd ir Bībeles muzejā - to varētu pārcelt uz autoostas ēku. Pašvaldībai ir arī novecojis informācijas izplatīšanas stends – afišu stabs blakus autoostai, kas šobrīd atrodas uz privātas zemes. To varētu pārvietot, izvietot informāciju arī digitāli,” klāstīja Dz.Adlers.
Tur būtu arī vieta tirgotājiem, kad pašvaldība organizē mājražotāju tirdziņus - šobrīd tie notiek administratīvās ēkas laukumā un pašā ēkā, kas neesot īsti piemēroti. Tāpat tur veidotu piestātni tūristu elektrovilcienam, kādu pašvaldība iecerējusi Alūksnes pilsētas ielās. “Ja pašvaldība nopirktu īpašumu Pils ielā 72, tad kopējā pašvaldībai piederošās zemes platība pilsētas centrā būtu ļoti liela, kas ir svarīgi, lai nākotnē manipulētu ar mērķiem un apjomiem,” sacīja Dz.Adlers.

Dome saimniekos labāk?
Deputāts Laimonis Sīpols norādīja: tā ir uzņēmējdarbība – ja pašvaldība īpašumu nopirkšot, tad apgalvošot, ka būs labāks saimnieks nekā uzņēmums, kam tas pieder šobrīd. “Kādreiz autoostas ēku Alūksnes rajona padome privatizēja ar mērķi veikt konkrētu darbību – pirms pieņemt lēmumu par īpašuma iegādi, būtu svarīgi pacelt augšā vecos privatizācijas dokumentus un to izzināt. No tiem būs atkarīga arī pārdošanas cena. Ja šāda apgrūtinājuma nebūtu, uzņēmums pats jau sen īpašumu būtu pārdevis, bet tagad vēršas pie pašvaldības,” uzskata L.Sīpols.
Alūksnes novada domes priekšsēdētājs Arturs Dukulis ieteica L.Sīpolam neuzdot šādus jautājumus, jo savulaik pats bija Alūksnes rajona padomes sastāvā un pieņēma lēmumus. Alūksnes rajona padome 2002.gadā pārdeva autoostas ēku un aprīkojumu SIA “Vidlatauto” par 80 000 latu, bet 2007.gadā Alūksnes pilsētas dome pārdeva zemi par 25 000 latu.
“Autoostas privatizācija notika saskaņā ar Privatizācijas likumu. Parasti izmantošana noteiktiem mērķiem tiek noteikta uz pieciem gadiem – šis laiks ir pagājis. Autoostas funkcijas nepazudīs, ja pašvaldība izlems īpašumu iegādāties, jo mums ir jānodrošina autobusu galapietura, ko šobrīd nodrošinām stāvlaukumā pie Lujāna drupām, jo autoosta savā teritorijā nelaiž,” skaidroja A.Dukulis. Viņš uzsvēra – īpašuma Pils ielā 72 iegāde pašvaldībai ir iespēja sakārtot tūrisma nozari, jo tāpat nākotnē vajadzēs meklēt citas telpas tūrisma centram.

Neveiksmīga privatizācija
Dz.Adlers secināja, ka pagātnē ir daudz sliktu piemēru par pieņemtajiem lēmumiem, bet šodien jādomā par novada attīstību un darba vietām. “Šobrīd ekonomiskā situācija arī mūsu novadā nav labvēlīga uzņēmējdarbībai, tādēļ pašvaldībai ir jāuzņemas mātes un tēva loma, sakārtojot infrastruktūru, un tad jāaicina uzņēmēju izvērst darbību – tā strādā visur pasaulē. Pretējā gadījumā nav neviena un mēs nolaižam savu teritoriju,” atzina Dz.Adlers. Deputāts Guntars Švolmanis sacīja, ka viņu neinteresē bijušais, jo tam šobrīd neesot nekādas nozīmes. Tam piekrita arī deputāts Modris Lazdekalns un pauda, ka pašvaldībai jāiegūst piedāvātais zemes gabals par adekvātu cenu.
Finanšu komitejā deputāts Ainars Melders pauda, ka savulaik autoostas privatizācija bijusi ļoti neveiksmīga. “Toreiz Alūksnes rajona padome Alūksnes pilsētas domei par autoostas privatizēšanu neko nejautāja – visu pārdeva autokombinātam. 2007.gadā domei nebija citas iespējas, kā pārdot arī zemi autoostas vajadzībām. Kad pirms tam pilsēta rajona padomei rosināja autoostu nodot pilsētai, visi bija pret – gan pagastu vadītāji, gan izpilddirektore Gunta Ļuļe. Tas bija ļoti nesmuks gājiens no rajona padomes puses – tagad būsim spiesti iztērēt 100 000 vai 120 000 eiro un pirkt atpakaļ, jo gadi ir pagājuši, bet normālas autoostas mums nav,” domā A.Melders.

Izlems nākamnedēļ
Deputāts Jānis Sadovņikovs sprieda – savulaik, kad pašvaldība varēja iegādāties “Lattelecom” ēku pilsētas centrā par 65 000 eiro, to neizdarīja. “Tas īpašums ir vērtīgāks nekā šis un atrodas tikai 50 metrus tālāk,” sacīja J.Sadovņikovs. A.Dukulis iebilda, norādot, ka šie abi īpašumi nav salīdzināmi, jo “Lattelecom” ēku pārdeva ar apgrūtinājumiem un prasību tur par brīvu nodrošināt telpas uzņēmuma darbiniekiem, bet no autoostas nosacījumu neesot.
“Alūksnes Ziņas” sazinājās arī ar SIA “Alūksnes autoosta” līdzīpašnieci un valdes priekšsēdētāju  Jeļenu Žīguri, bet viņa šobrīd no publiskiem komentāriem par izteikto piedāvājumu atturas. Uz Alūksnes novada domes augusta sēdi virzīts lēmuma projekts pašvaldībai šo īpašumu iegādāties ar mērķi sekmēt novadā saimniecisko darbību un tūrismu, īpašuma novērtēšanu veiktu pati pašvaldība. Galīgo lēmumu pieņems nākamnedēļ domes sēdē 15 deputāti. ◆

Kategorijas